SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Eftermontering av dödvinkelassistent för tunga lastbilar

Cyklister och fotgängare på bilens högra sida är svåra att upptäcka för den som kör lastbil. I synnerhet i samband med svängar och ännu mer om bilen har en trailer.
För att minska olycksrisken lanserade Mercedes-Benz 2016 sin dödvinkelassistent för tunga lastbilar som tillval på ett antal modeller. SideGuard Assist som systemet heter upptäcker med hjälp av radar faror längs hela bilens högersida.

Nu lanserar man systemet som eftermonterat tillbehör även för äldre lastbilar.

Oskyddade och ”osynliga” trafikanter på höger sida om lastbilar är ett stort problem för yrkesförare av tunga fordon. Det är omöjligt att ha full uppsyn med vanliga backspeglar och i synnerhet vid en högersväng kan en cyklist eller fotgängare plötsligt dyka upp utan förvarning.

För att minska dessa risker visade Mercedes-Benz redan 2016 upp första versionen av sin SideGuard Assist. Ett system som med hjälp av radar håller uppsikt över de ytor som inte går att se med backspeglar och som varnar föraren för fara. Man var först på marknaden med ett sådant system och nu är man först med att erbjuda det även för eftermontering.

– Det känns skönt att nu kunna erbjuda denna säkerhetsfunktion som uppgradering, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.

– Nu kan en stor del av de som kör lite äldre lastbilar komplettera med en säkerhet som annars varit förunnat de med nya lastbilar.

Den helintegrerade versionen av SideGuard Assist (S1R) kan nu eftermonteras på Actros, Arocs och Econic från 2017 och framåt. SR1 använder dubbla radarsensorer som bevakar en 3,75 meter bred korridor längs bilens högra sida upp till en total längd på 18,75 meter. Dessutom täcker den två meter framför och en meter bakom fordonet.

Om systemet känner av en fara så varnar den med en LED-triangel i högra A-stolpen och en ljudvarning på samma sida för att dra förarens uppmärksamhet till sig.

Systemet tar också hänsyn till hur ett släp eller en trailer skär i en kurva och kan varna för kollision med fasta föremål som till exempel vägmärken eller trafikljus.

För Atego och äldre årgångar av de ovanstående modellerna går det att montera en enklare version – SideGuard Assist Basic – som täcker 3 meters bredd och 12 meter längd. Båda systemen hjälper också till att informera föraren om när det är säkert att gå in i filen igen efter en omkörning.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN