SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

En ny branschjämförelse från Brilliant Future

Vilka branscher har de drygaste cheferna
Tillverkningsbranschen: fler tycker att chefen är dålig än i andra branscher.

En ny branschjämförelse från Brilliant Future visar vilka branscher som har de sämsta, minst stöttande och mest respektlösa cheferna - enligt medarbetarna själva.

Kartläggningen är baserad på kvantitativ data från över 200 000 svar från medarbetarundersökningar och visar bland annat att tillverkningsbranschen ligger sämre till än andra branscher.

Nu är det konstaterat vilka branscher som har de drygaste cheferna. En stor kartläggning från Brilliant Future visar bland annat att 1 av 5 medarbetare, 23 procent, i tillverkningsbranschen inte tycker att chefen leder arbetsgruppen på ett bra sätt, vilket är sämre än genomsnittet för alla branscher.

- Gemensamt för de branscher som ligger sämst till är att det består av branscher med fysiskt krävande arbeten, där chefen inte alltid är närvarande eller tillgänglig. En gemensam nämnare för de branscher som ligger bäst till är tvärt om, att de branscherna består av tjänstemän utan fysiskt krävande arbete i lika stor utsträckning, där chefen kanske oftare är lättare att nå i det dagliga arbetet. För att komma åt problemet behöver chefer och ledare agera för att vara mer närvarande och ge mer stöd till medarbetarna, säger Sofie Johansson, expert inom medarbetarundersökningar på Brilliant Future.

Kartläggningen visar även att andelen medarbetare som saknar stöd från chefen när de behöver det i branschen är 15 procent, vilket är sämre jämfört med snittet för alla branscher. 11 procent anger även att de saknar respekt från chefen, vilket också är sämre jämfört med det genomsnittliga värdet för alla branscher.

- Att så fundamentala delar som stöd och respekt från chefen saknas är riktigt illa, och det här visar hur viktigt det är att kontinuerligt undersöka medarbetarupplevelsen och synen på ledarskapet. Det gör det möjligt att kartlägga vad företaget redan gör bra och vad som måste förbättras. Genom att agera utifrån datadrivna insikter kan man med större säkerhet fatta beslut som stärker affären. Vår data visar gång på gång att ett högt medarbetarengagemang och ett starkt ledarskap är de viktigaste faktorerna för att skapa lojala kunder och lönsamhet, säger Sofie Johansson.

För mer information och full lista för alla branscher, se tillhörande pressunderlag.

För mer information, kontakta:
Alexandra Vass, presskontakt, Brilliant Future
alexandra@aderstennorlin.com / +46 (0) 70-771 51 65

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-11
Sjöö Sandström expand­erar med ny säljareLantbrukarna pressade av låg lönsamhetKia presenterar uppdaterad elbilsstrategi
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka
2024-04-04
Officiell återförsäljare av RotoclearXometry Förbättrar med Xometry.ProSG Maskin firar 60 årHMS Networks och Red Lion Controls samarbetarÖver 54 miljarder cookies på dark web