SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Entreprenör lanserar innovativ diskhandske med hjälp av crowdfunding

Fler än 50 miljoner diskhandskar förbrukas i Sverige varje år. Det är varken miljövänligt eller hudsmart.
Företaget HUD, ett nytt svenskt varumärke med fokus på hälsa har, i samarbete med Sveriges främsta universitet, tagit fram en rengöringshandske som både skyddar huden och har en lång livslängd. “Jag ser framför mig en 20-procentig marknadsandel för HUDs diskhandske”, säger Wilhelm Bäckström, grundare av HUD.

För sex år sedan stod Wilhelm Bäckström och handdiskade när han insåg att vanliga diskhandskar inte skyddar huden särskilt väl och att det främst beror på materialet de är tillverkade av (latex, gummi, nitril etc.), samt att den handsvett som uppstår inuti handsken kan orsaka irritation på händerna. Han bestämde sig då för att ta fram en egen lösning - en diskhandske som inte bara skyddar huden mot uttorkning, utan även motverkar handsvetten som uppstår. Dessutom ville han att diskhandskarna skulle vara en snygg accessoar i köket.

”Vanliga diskhandskar är till för att skydda händerna, men är samtidigt inte utformade med huden i åtanke - eller miljön heller för den delen. Jag tror starkt på att komma ur beroendet av billiga engångsprodukter, eller produkter som bara går att använda ett fåtal gånger, och istället skapa något mer påkostat och anpassat som kan användas under längre tid,” säger Wilhelm Bäckström, innovatör och grundare av HUD.

Till skillnad mot de vanligaste diskhandskarna som finns idag har företaget HUD, tillsammans med bland annat Sveriges främsta universitet, tagit fram en handske i flera lager som absorberar fukt från ett inre lager i handsken ut till ett annat absorberande lager, vilket eliminerar kontakten mellan huden och den handsvett som uppkommer inuti handsken. Det inre lagret är också tvättbart vilket både är fräscht och hållbart, samt förlänger handskens livslängd avsevärt jämfört med vanliga.

”Vår diskhandske är inte bara till för att skydda huden, den är också ett miljövänligt alternativ. Varje år förbrukar vi svenskar över 50 miljoner diskhandskar. Dessa handskar används ofta endast några gånger innan de slängs på sopberget, vilket motsvarar 17 000 ton onödigt avfall,” säger Wilhelm Bäckström.

Crowdfunding via Kickstarter
För att finansiera den sista delen av produktutvecklingen, samt kommande försäljningskampanjer, tar HUD nu hjälp av crowdfunding. Crowdfunding-kampanjen öppnar idag måndag 31 maj på Kickstarter, och kommer att pågå under 30 dagar.

”Efter cirka sex års idogt forskningsarbete och produktutveckling, ska vi nu lansera vår produkt på finanseringsplattformen Kickstarter. I januari 2022 kommer vår diskhandske vara klar för leverans,” säger Wilhelm Bäckström.

Efter flera år av efterforskningar, kontakter med diverse universitet, företag och investerare, en inkubatorutbildning i Uppsala, vinnare av Skapas innovationspris 2020, är produktutvecklingen av den innovativa diskhandsken nu i sitt slutskede. I samband med utvecklingen av diskhandsken grundade Wilhelm företaget HUD, vilket är själva varumärket och det bolag som främst kommer att sälja diskhandskarna via e-handel i framtiden.

Kort om HUDs premium-diskhandske:
• Material som absorberar och transporterar bort handsvett
• Ger ökad komfort, precision och livslängd
• Innerhandsken är tvättbar i 40 grader maskintvätt
• Nya innerhandskar kommer att kunna köpas separat.
• Färg: Grå/svart. Kommer i framtiden att erbjudas i fler färger
• Introduktionspris: 335 kr/par (ordinarie pris: 449 kr/par)


Länkar:
Mer om HUD
Kampanjen på Kickstarter
Instagram
Facebook


För mer information, vänligen kontakta:

Wilhelm Bäckström, grundare av HUD
Tel: 073-262 83 85
Mejl: wibackstrom@gmail.com


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN