SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

GKN Aerospace utvecklar framdrivning för elflygplan

Projektet EleFanT utvecklar en elektrisk fläkt för framdrivning
Energimyndigheten och GKN Aerospace i Trollhättan satsar tillsammans närmare 7 miljoner kronor i projektet EleFanT - Elektrisk fläkt för framdrivning (Electric Fan Thruster).

”Vi ser väldigt positivt på denna satsning som hjälper oss att bli en del av lösningen på flygets klimatutmaning. Vi kommer att kunna dra stor nytta av GKN Aerospace och KTHs långa erfarenhet av turbomaskiner, lättviktskonstruktion och avancerad tillverkningsteknik” säger Henrik Runnemalm, Forskningschef på GKN Aerospace i Sverige

I projektet som startade i juli och stäcker sig över 1,5 år kommer GKN Aerospace och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) tillsammans att utveckla fläkteknologi för mindre regionalflygplan. Projektet kommer att studera aerodynamisk utformning, prestanda, buller, materialval och tillverkningsteknik för en kapslad fläkt driven med el, antingen från batterier eller vätgasdrivna bränsleceller. Den föreslagna framdrivningslösningen med en kapslad fläkt istället för en konventionell propeller ger bättre förutsättningar inom främst tre områden: säkerhet, ljudnivå samt motorplacering.

Europas flygindustri har satt upp tydliga mål och antagit en ambitiös färdplan för att nå noll nettoutsläpp till 2050. Det finns flera olika tekniker som utvecklas för att minska flygets fossila utsläpp och som lämpar sig olika bra för olika segment i flygbranschen (storlekar på flygplan och flygsträckor). Vi ser därför en parallell utveckling av olika typer av framdrivningslösningar och bränslen där elektrifiering av flygplansmotorer är ett av flera viktiga steg att ta.

Svensk industri kan stå för vitala delar av den teknik som gör detta möjligt och möjligheten att exportera utsläppsminskande teknik och produkter är den främsta anledningen för det svenska intresset.

Genom att snabbt demonstrera fläktteknik för elflyg kommer projektet EleFanT att öka utvecklingstakten och positionera deltagarna inför internationella flygmotor- och flygplansutvecklingsprojekt, såsom Clean Aviation Partnership inom EUs nystartade ramprogram Horizon Europe.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Robert Hell
Public Affairs Manager
External Relations
robert.hell@gknaerospace.com
+46700873323

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN