SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Integritetsfokuserade annonserings­lösningar är här för att stanna

Det anonymiserade internet har kommit för att stanna
Tack vare det ökande kravet på personlig integritet för konsumenter på olika digitala plattformar är en sak helt säker: det anonymiserade internet har kommit för att stanna. Safari och Firefox har redan gjort sig av med tredjepartscookies, och Chrome kommer att göra det snart. Och gällande mobilen tillkännagav Apple äntligen ett officiellt datum för när de tar bort sin ID-lösning för annonsörer, eller IDFA (Identifier for Advertisers) som det är mer känt som.

Att slutet var nära för tredjepartscookies, mobilidentifierare och användningen av personligt identifierbar information (PII) var ingen nyhet för de som följer den digitala reklambranschen. Öppenhet, integritet och samtycke kommer att dominera under de kommande åren, och ger konsumenterna mer kontroll över den information som annonsörer och plattformsleverantörer kan komma åt.

När det "autentiserade internet" håller på att försvinna, finns nu mängder av sekretess-fokuserade alternativ för annonsörer och publicister att nå sina målgrupper och som erbjuds av olika aktörer i branschen.

Universella ID:er
Universella ID:er (UIDs) medför ett sätt att med bibehållen integritet spåra användare, och det kan ske oberoende av specifika teknikleverantörer. UIDs eliminerar också behovet av kontinuerlig synkronisering mellan ad tech-plattformar på demand- och supply-sidan. Integrationer med ledande leverantörer som ID5, LiveRamp, Zeotap och The Trade Desk gör att SSP:er och DSP:er kan erbjuda annonsörer en universell identifierare som drivs av samtycke.

Jeff Green, VD på The Trade Desk, säger: "Data rör sig inte om inte en konsument vill det, eller om inte konsumenten ger sitt samtycke." E-postinloggningsbaserade lösningar som universellt ID ger en relativt sett mer strömlinjeformad lösning jämfört med cookies. Konsumenterna har kontroll över sina uppgifter som de samtycker till att dela, medan SSP och DSP fortsätter att förse konsumenter med relevanta annonser.

Med det sagt förutsätter universella identifierare fortfarande användarautentisering och täcker bara en mycket liten del av den adresserbara målgruppen. Det finns stora mängder anonymiserade målgrupper som inte nås, vilket medför ett behov av mer kontextuellt drivna lösningar.

Tillbaka till kontextuell målgruppsinriktning
När det gäller mobilannonsering är branschen fortfarande i ett tidigt skede för att bygga målgrupper utifrån kontextuell data. Konceptet som sådant är dock inte nytt. Idén om att bygga målgrupper utifrån kontextuella parametrar liknar sättet som man bygger segment på, men i det här fallet ser vi på det från ett publicistperspektiv, snarare än från ett annonsörsperspektiv.

Kontextbaserad targeting ökar igen, eftersom det inte kräver samtycke och fungerar i alla miljöer (t.ex. desktop, mobil, CTV, etc.). Kontextuella målgrupper bygger på den typ av media eller ämne som en användare konsumerar digitalt, och inte på användarens identitet. Framsteg inom databehandling och maskininlärning gör det möjligt att skapa målgrupper i realtid och att aktivera kampanjer baserat på signaler.

Om du är en DSP eller en publisher kan du läsa mer om de kontextuella signaler som vi för närvarande stöder i vår OpenRTB-bid stream genom att läsa vår app targeting-dokumentation.

Cohorts
Olika ad tech-leverantörer och publishers arbetar med anonymiserade lösningar för målgruppsinriktning som grupperar användare utifrån gemensamma kriterier (dvs. kontext). Dessa grupper eller ”cohorts” eliminerar behovet av individuell targeting och andra integritetsrelaterade frågor som finns idag. Enkelt uttryckt samlar man ihop stora grupper av människor med liknande intressen eller beteenden online på ett sätt som innebär att de förblir anonymiserade.

Google testar för närvarande sin Federated Learning of Cohorts (FLoC), en gruppbaserad styrnings-metod som är byggd för den cookiefria världen. När FLoC testas och till slut anammas i stor utsträckning måste DSP:er överväga att investera i att träna sina maskininlärningsdrivna budgivare att lära sig den publik som dessa grupper motsvarar för att förbättra styrningsmöjligheterna i plattformarna.

On-Device Audiences
In-app-miljön kombinerar det bästa av data och sekretess genom "on-device audiences", en integritetsfokuserad lösning som inte använder identifierare för mobila enheter. Målgrupper på enheten genereras lokalt och endast målgruppssegmenten görs tillgängliga för köparna. Användardata lämnar inte enheten, vilket garanterar bibehållen anonymitet.

Så hur fungerar det? Maskininlärningsalgoritmer använder enhetsdata, app-metadata och annonsinteraktioner för att filtrera beteendemässiga egenskaper, såsom åldersgrupper, kön, intressen osv - utan att behöva komma åt någon personligt identifierbar information (PII). Annonsörer erbjuds effektiviteten av traditionell in-app targeting, men utan någon mobil identifierare som t.ex. IDFA. Till skillnad från andra alternativ som kräver en initial investering för att testköra kampanjer, så kan enhetsbaserade mågrupper användas utan liknande operativa omkostnader för annonsören.

I och med att den digitala världen fortsätter att vara uppdelad mellan autentiserade och anonymiserade målgrupper, behöver annonsörer och publicister hitta alternativa lösningar utanför de s.k. “walled gardens” för att ut det mesta från sin annonsering och för att maximera sin intäktspotential, men framförallt för att nå rätt publik.

Av: Carl Liverstam, Verve Group

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Northern Link PR
Banérgatan 12, 115 23 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN