SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Lokal lagring ska avlasta Göteborgs hamn

Och minska utsläppen
I Göteborgs hamn intensifieras nu samarbetet med hamnens järnvägsanslutna inlandsterminaler. Genom att erbjuda lokal mellanlagring av importcontainers på inlandsterminaler runt om i Sverige vill man möjliggöra ytterligare optimering av kundernas logistikupplägg.

Initiativet presenterades för kunderna tidigare i september av Göteborgs Hamn AB och APM Terminals Gothenburg – tillsammans med flera av hamnens inlandsterminaler. Syftet är att flytta mellanlagring av importcontainers från hamnen till inlandsterminaler närmare godsets slutdestinationer runt om i Sverige i större utsträckning.

Om en importcontainer från Kina har exempelvis Eskilstuna som slutdestination, är det en fördel om även eventuell mellanlagring sker på inlandsterminal i Eskilstuna. Då har varuägaren bättre tillgänglighet till godset när det väl ska avhämtas.

Förutsättningarna för detta finns tack vare hamnens nätverk av järnvägsanslutna inlandsterminaler runt om i landet.

– På inlandsterminalerna finns allt som behövs vad gäller ytor, utrustning, säkerhet och kompetens att hantera och lagerhålla containergods. Logiken i detta är solklar, och vi har fått väldigt bra respons från marknaden när vi nu ytterligare utvecklat detta koncept tillsammans, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

I hamnens växande järnvägsnätverk Railport Scandinavia ingår idag ett 30-tal inlandsterminaler på orter runt om i Sverige, och under 2021 transporterades mer containergods än någonsin via systemet. Järnvägstransporterna ökar även sett till andel i hamnen – över 60 procent av containergodset som går över kaj tar numera tåget in eller ut ur hamnen på landsidan. Det är nivåer som få andra internationella storhamnar når upp till.

– Järnvägstransporter är tillförlitliga, effektiva, miljövänliga och systemet har hög kapacitet. Järnvägen har också växt sig ännu starkare som landtransportalternativ på senare tid, bland annat på grund av ökade dieselpriser och rådande chaufförsbrist, säger Claes Sundmark.

Robusta planer på plats
Bakgrunden till att initiativet startar nu är den alltjämt fortsatt ansträngda situationen i olika delar av logistikkedjan till följd av en rad omvärldsfaktorer, där följdeffekterna av covid-19 och Rysslands krig i Ukraina är de mest övergripande. Tillsammans har de bland annat lett till kraftiga begränsningar och trängsel i flera av världens största hamnar.

Men trots de globala logistikproblemen ökar containervolymerna i Göteborgs hamn stadigt – det senaste halvåret med 5%. Detta mycket tack vare att rederier och varuägare i allt större utsträckning använder Göteborgs hamn för sina transportbehov framför andra hamnar i Sverige.

APM Terminals Gothenburg hanterar huvuddelen av containrarna i Göteborgs hamn. Terminalen är också direkt ansluten till järnvägsnätet via terminalens järnvägsharpa.

– APM Terminals Gothenburg hanterar idag 49 procent av den totala svenska containermarknaden och vi fortsätter att växa på en tuff marknad. Vi gläds över utvecklingen och har robusta planer på plats för att möta den ökade efterfrågan. Som ett led i det, behöver vi optimera yarden och skapa plats för effektiva och smidiga flöden genom terminalen, säger Svante Altås Sr. Sales Executive på APM Terminals Gothenburg.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN