SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Nya Mitsubishi ASX snart här

Efter nio års globala framgångar presenterar Mitsubishi Motors Corporation en ny version av den kompakta suven Mitsubishi ASX, Nya ASX lanseras i Sverige i slutet av september.
ASX är Mitsubishis tredje bäst säljande modell och den nya versionen har bland annat fått:

⦁Ny front baserad på Mitsubishis nya formspråk ”Dynamic Shield”.
⦁Nya stötfångarna.
⦁Nya strålkastare fram och LED-ljus fram.
⦁Nya exteriörfärger, karossdetaljer och hjul.
⦁Nytt infotainmentsystem med 8-tums display.
⦁Nya funktionaliteter när det gäller uppkoppling av smartphones.
⦁Starkare drivlina.
- 2,0-liters SOHC MIVEC bensinmotor med högt vridmoment (150 hk @ 6000 rpm och 195 Nm @4200 rpm)
- Femväxlad manuell växellåda eller steglös INVECS-III CVT med Sport Mode.
⦁4WD för säkrare och tryggare framkomlighet oavsett väglag

En kompakt SUV med lång historia.
När ASX lanserades 2009 (våren 2010 i Europa) så gjorde den att Mitsubishi kunde nå ut till fler kunder med sin expertis och kunskap inom 4WD och SUV. Första generationen ASX var en av pionjärerna inom segmentet av kompakta suvar och lanserades vid en tid då det segmentet inte var lika utbrett. Bilen som blev populär inte minst för sin kompakta storlek (ASX är snäppet mindre än Mitsubishi Outlander), etablerade sig snabbt på den europeiska marknaden och blev en av varumärkets bästsäljande bilar under flera år.

ASX, som är Mitsubishis instegs-SUV, kompletterar idag Mitsubishis breda SUV-sortiment av Eclipse Cross, Outlander samt Outlander PHEV och fortsätter att möta efterfrågan hos kunderna som söker en modern kompakt SUV som dessutom kan erbjuda 4WD för en säker och trygg färd.

Den visuella identiteten Dynamic Shield
ASX har sedan lanseringen 2010 tilltalat många kunder inte minst för sin moderna design men också för sin robusta karaktär och Mitsubishis kunskap och tekniska expertis inom 4WD.

Dynamisk front
Den nya visuella identiteten ”Dynamic Shield” som förmedlar uthållighet och kraftfull prestanda, syns tydligt i den nya fronten med nya LED-strålkastare, ny stötfångare, hasplåt, ny och högre motorhuv samt i den nya grillen med mer distinkta horisontella och vertikala linjer med matchande inlägg.

Distinkt bakparti
Samma designuttryck går igen i bilens bakre parti där bilen också utrustats med nya LED-bakljus och en förlängd horisontell linje som sträcker sig över bilen, vilket förstärker den robusta och moderna attityden. Den bakre stötfångaren har också fått skarpare konturer, luftutsläpp i hörnen och en gedigen och mer distinkt hasplåt.

För ett mer personligt uttryck kan bilen beställas med två nya metalliclacker, red diamond och oak brown, samt med nya accentfärger och 18-tums fälgar.

Hantverket bakom
Den nya exteriöra formgivningen av ASX är mer solid men samtidigt mer detaljrik vilket också återspeglas i bilens inbjudande interiör där uppgraderingen fokuserat på eleganta, moderna och noggranna materialval (såväl i val av tyg- som läderinredning), förbättrad komfortkänsla och ergonomi för förare och passagerare samt att bilen har fått ett sportigare svart innertak.

Hantverksskickligheten ses tydligt även i de små förändringar som infördes redan på den föregående årsmodellen, som till exempel metallinläggen på den nedre delen av mittkonsolen eller de mjuka ytorna för knäna på var sida om konsolen.

Smartare och förbättrad uppkoppling
ASX erbjuder Smartphone Link Display (SDA) som har förbättrats och erbjuder en mer avancerad och intuitiv uppkoppling för lugnare och tryggare körning genom bland annat:

Att skärmstorleken har ökat från 7 till 8 tum.
Att uppspelning av video på USB-stickor nu är möjligt när bilen står stilla.
Ett nytt och snabbare operativsystem.
En ny app som kan samla in och analysera data från bilen för att kunden ska kunna optimera sin körning och bränsleförbrukning. Den håller också reda på serviceintervallerna.

Trygg på vägen med 4WD
Mitsubishis expertis och kunnande inom SUV-segmentet samt varumärkets nu mer än 80 års teknikerfarenhet av 4WD (som introducerades med PX33 4WD torpedo 1936) gör att man nu, beslutat att åter erbjuda de europeiska kunderna en 4WD-version av ASX.

Tre olika körlägen för 4WD finns i nya AXS för att kunden enkelt (genom att bara vrida på en lättåtkomlig ratt placerad mellan framsätena) kan anpassa körningen efter rådande vägförhållanden, hastighet och önskemål för en tryggare, stabilare och mer bränsleeffektiv körning:

⦁Ett 2WD-läge för vardagskörning och lägre bränsleförbrukning.
⦁Ett 4WD AUTO-läge för tuffare vägförhållanden (kraften fördelas från 98% framåt / 2% bakåt till 50% framåt / 50% bakåt).
⦁Ett 4WD LOCK-läge, ca. 1,5 gånger vridmomentet för 4WD AUTO-läget överförs till bakhjulen för att förbättra dragkraft och vägprestanda på dåliga vägar eller kanske underlätta framkomlighet om t.ex. man kört fast i snön under vintern.

Fordonsstabiliteten förbättras ytterligare med en starkare drivlina mot bakhjulen i 4WD AUTO och 4WD LOCK-lägen. Dessutom hjälper de olika 4WD lägena föraren att undvika bromsning i snäva hörn, vilket ökar dragkraften när framhjulen inte är i rak linje vid start.

Ny bränsleeffektiv och starkare motor

Nya Mitsubishi ASX kommer med större och bättre motor.

⦁De dubbla överliggande kamaxlarna har ersatts av ett enkelt överliggande kamaxel vilket har gjort bilen lättare.
⦁2,0-liters motorn kommer med MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control System), vilket bidrar till lägre bränsleförbrukning.
⦁Nya ASX kommer att kunna beställas med Mitsubishis Auto Stop & Go-system (AS&G) tillsammans med den manuella växellådan eller den automatiska CVT-lådan.
⦁Den nya motorn med större cylindervolym underlättar terrängkörning eller körning med släp.

Kunden som valt den steglösa automatiska CVT-växellådan INVECS-III kan också skifta till ett manuellt ”Sport-läge” med sexstegad växling för att på så vis utnyttja motorns fulla prestanda. I detta läge finns ett system som minimerar känslan av fördröjning som kan vara vanlig i CVT-lådor när varvtalet ökar. I stället skapas känslan av att man ”växlar upp” som en traditionell automatisk växellåda.

Man kan också mäta CVT-lådans effektivitet genom att jämföra accelerationstiderna med den manuella lådan, en värdefull säkerhetsaspekt vid rutinmässig vardagskörning.

Dynamisk kontroll och utökad säkerhet
Nya ASX har flera nya säkerhetsfunktioner som bidrar till en säkrare och tryggare färd och lugn i sinnet för såväl förare och passagerare genom bland annat automatiskt kollisionsvarningssystem (FCM), varningssystemet vid filbyte (LDW) och starthjälp i backe (HSA) samt att bilen är utrustad med Radar sensing mis-acceleration Mitigation System (RMS) som förhindrar en kollision i låga hastigheter.

Mer om RMS systemet:
⦁Aktiverad vid hastighet under 10 km/h.
⦁Upptäcker fordon eller objekt inom ca 4 m framför fordonet.
⦁Aktiveras om gaspedalen trycks ned för snabbt eller för starkt.
⦁Aktiveras per automatik om föraren inte styr utan för att undvika hinder.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN