SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Smart finansiering används för att möta investeringsutmaningen under pandemin

Globala livsmedels- och dryckestillverkare använder smart finansiering för att möta investeringsutmaningen under pandemin
• De akuta utmaningarna i och med Covid-19-pandemin har tvingat livsmedels- och dryckestillverkare att snabbt anpassa sig till förändrade konsumtionsförhållanden och mönster. Dessa kommer att fortsätta påverka planer och metoder när företag och konsumenter tar till sig “det nya normala”.

• Företag som investerar i agil teknik så som automatisering, digitalisering och uppgraderingsprojekt är bäst rustade att möta skiftande marknadskrav med optimal flexibilitet och uthållighet.

• Ny forskning från Siemens Financial Services (SFS) uppskattar att den globala investeringsutmaningen i digital transformation för livsmedels- och dryckesbranschen är över 567 miljarder dollar under de kommande fem åren.

• Smarta tillverkare använder nya finansieringsmetoder, huvudsakligen från finansiärer specialiserade på tillverkningsindustrin, för att möjliggöra kommersiellt hållbara teknik- och utrustningsinvesteringar.

Siemens Financial Services (SFS) har publicerat en ny rapport med titeln Anta den nya utmaningen: Den smarta finansieringens roll i att hjälpa den globala livsmedels- och dryckesbranschen att navigera i den “nya normala” ekonomin. Detta är den andra i en rad rapporter om de investeringsutmaningar i automatisering, uppgradering och digital transformation som tillverkare står inför.

Den pandemiska krisen och dess ekonomiska efterdyningar gör vikten av att investera i agil teknik ännu mer akut. Historien visar att företag som fortsatt att investera under tidigare kriser har fått ett försprång framför sina konkurrenter. Sådana investeringar möjliggör för tillverkningsföretag att nå nivåer av driftsflexibilitet som kan hantera osäkra och volatila marknader - en flexibilitet som blir en allt viktigare konkurrensfördel när strukturer för utbud och efterfrågan, liksom arbets- och arbetskraftsmetoder, sannolikt kommer att förändras i grunden när krisen försvinner och företag och konsumenter tar till sig "det nya normala".

SFS har utvecklat en modell som konservativt uppskattar storleken på den investeringsutmaning som livsmedels- och dryckestillverkningsindustrin ställs inför när den försöker implementera smart fabriksteknik under femårsperioden 2020-2024.

Expertkommentatorer rekommenderar företag att diversifiera sina finansieringskällor, vårda befintliga checkkrediter och utnyttja alternativa finansieringskällor, som till exempel Smart finansiering, för att bevara befintliga kreditlinjer. Nya finansieringsmodeller, som möjliggör investering i teknik och utrustning, anpassas ofta till affärsresultat. Finansieringen integreras nära den förväntade avkastningen på investeringarna, en avkastning som levereras genom fördelarna med att uppgradera befintliga installationer och/eller införa ny digitaliserad agil teknik.

“Flexibiliteten som uppnås genom att uppgradera befintliga plattformar med ytterligare automatisering eller digitalisering kan vara en betydelsefull konkurrensfördel under den här krisen”, säger Oscar Hallberg, Nordic Product Manager, Siemens Financial Services. ”Förmågan att anpassa sig snabbt och intelligent till marknader i snabb förändring fortsätter vara centralt för företag av alla storlekar. Med expertstöd från en specialistfinansiär, möjliggör Smart finansiering hållbara investeringar baserade på tydliga önskade affärsresultat för mat- och dryckestillverkare, samt underlättar tillgången till rätt teknik och tjänster.”

Metod
SFS har utvecklat en modell som konservativt uppskattar storleken på den investeringsutmaning som mat- och dryckestillverkningsindustrin ställs inför när den försöker transformeras digitalt - även under de nuvarande ekonomiska svårigheterna. Modellen tar hänsyn till olika analytikerprognoser för värdet på den globala livsmedels- och dryckesindustrins investering i digital transformation för femårsperioden 2020-2024. Resultatet justeras sedan med andelen digitala transformationslösningar som den globala livsmedels- och dryckesindustrin redan förvärvar genom smart finansiering. Dessutom minskas uppskattningen till bara hälften av den "tillgängliga marknaden" för att ge ett mycket konservativt perspektiv på den verkliga omfattningen av investeringar som krävs för att nå 50 % marknadspenetration.


För ytterligare information, se rapporten här: www.siemens.com/new-challenge-food-and-beverage

För ytterligare information om SFS, se www.siemens.se/finance

Kontakt för journalister
Didi Cederstrom
ThoughtSpark
didi@thoughtsparkagency.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-17
Dell integrerar Gaudi3 i PowerEdge-servrarBusinessBike blir Lease a Bike i Sverige
2024-04-16
Så här kan även du exportera till USATillverkning med hjälp av horisontal-svarvar Skydda fötterna på arbetsplatsen Exakt positionsbestämning Ett nytt användarvänligt fallskydd
2024-04-15
BE Group lanserar Salcos gröna konstruktionsstålUtökad satsning på batteriutvecklingInget mer kvicksilver i offentlig belysningCERTEX hissar världens högsta trävindkraftverkNy era av skärmaskiner
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa