SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Sveriges nya forskningsfartyg levererat till SLU i Spanien

I dag har Sveriges nya oceangående undersöknings- och forskningsfartyg, R/V Svea, levererats till Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
Leveransen skedde vid Armonvarvet i Vigo i Spanien där fartyget byggts under två år. Inom kort kommer fartyget att seglas hem till den nya hemmahamnen Lysekil dit det anländer i mitten av juli.

Det nya forskningsfartyget är konstruerat för i stort sett alla typer av maritim forskning och miljöövervakning och kommer från början att användas av SMHI och SLU. Informationen som samlas in används bland annat för internationell havs- och klimatforskning och som vetenskapligt underlag för beslut om fiskekvoter.

Totalt har det nya fartyget kostat 445 miljoner kronor, pengar som lånats av Riksgälden. Den årliga kostnaden på 55 miljoner kronor för drift, ränta och avbetalningar täcks av hyresintäkter och av statsanslag.

– Intresset var stort när vi upphandlade varv för tre år sedan säger Lasse Thorell, chef för fartygsenheten. Därför har vi fått ett fantastiskt fartyg till en rimlig kostnad. Med en stabil ekonomi prioriterar vi att fartyget ska användas så mycket som möjligt. Det finns intresse från svenska universitet och myndigheter och vi har även fått förfrågningar från Norge och Danmark.

2011 togs föregångaren U/F Argos ur drift och sedan dess har Sverige saknat ett oceangående forskningsfartyg. 2015 gav regeringen SLU i uppdrag att köpa och äga Sveriges nya forskningsfartyg. Under mellantiden har SMHI och SLU hyrt fartygstid på finska och danska fartyg.

– Det är 45 år sedan Sverige senast fick ett nytt fartyg av den här typen, säger Erik Fahlbeck, vicerektor på SLU. Det nya fartyget innebär nya möjligheter och säker tillgång till oumbärlig forskningsinfrastruktur, det är en stor dag för svensk havsforskning och havsmiljöövervakning.

När fartyget kommer till Lysekil inleds också en flera månader lång utbildningsperiod då besättningen och expeditionsdeltagare från SLU och SMHI ska lära sig att använda fartyget och den avancerade forskningsutrustningen ombord. Fartygets första skarpa uppdrag blir i oktober 2019.

Fartyget är konstruerat för att vara extremt tyst. Innan det blir helt godkänt ska därför ljudmätningar genomföras vid en akustisk anläggning i norska Herdlefjorden för att kontrollera att det motsvarar kraven i Ices 209, en internationell standard för utstrålat buller. Ljudnivån ska vara så låg att fisk i havet inte undviker fartyget förrän det befinner sig 10–20 meter bort, i stället för 100–200 meter för vanliga fartyg. Ljudmätningarna kommer att genomföras i september 2019.

Filmer från överlämningsceremonin

Fler högupplösta bilder
Kontaktpersoner vid SLU

Erik Fahlbeck, vicerektor
erik.fahlbeck@slu.se, +46 (0)18-67 19 71

Lasse Thorell, chef för SLU:s fartygsenhet
lasse.thorell@slu.se, +46 (0)18-67 15 07

Johan C Thorburn, kommunikatör på fartygsenheten
johan.thorburn@slu.se, +46 (0)18-67 21 93
Mer om fartyget

R/V Svea är Sveriges modernaste forskningsfartyg. Fartyget är 69,5 meter långt, 15,8 meter brett och har en dödvikt på 3 420 ton.

Förutom att fartyget är extremt tystgående är det väl utrustat med bland annat

trålar för pelagisk och bottentrålning
sänkkölar för ekolod, sonarer och strömmätare (ADCP)
släpade undervattensfarkoster (ROTV) med sonarer, instrument för att mäta salthalt, temperatur och djup (CTD) samt kameror
väderstation och en så kallad ferrybox, som kontinuerligt gör mätningar av ytvattnet
CTD-rosett för vattenprovtagning och vattenmätningar
specialdesignade laboratorier för fiskhantering, vattenanalyser och datahantering
sidopropellrar och en vridbar azimuthpropeller för att kunna hålla en exakt position.

Även annan utrustning och containerlaboratorier kan tas ombord, fartyget är till exempel förberett för att använda en fjärrstyrd undervattensfarkost, en så kallad ROV.

Mer fakta om fartyget finns på www.slu.se/forskningsfartyg


Armonvarvet

Armonvarvet, Astilleros Armon på spanska, grundades för drygt 50 år sedan och har sedan dess tillverkat över 900 fartyg av olika storlekar och typer, som är i trafik på all världens hav och oceaner. Armon har kapacitet för att tillverka över 40 fartyg om året och SLU:s nya forskningsfartyg har tillverkats i Vigo, på ett av företagets sex varv. Armonvarvet är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001 och miljöcertifierat enligt ISO 14001, vilket var ett krav i SLU:s upphandling av varv.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN