SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Toyota och Subaru enas om att tillsammans utveckla en plattform och en batteridriven suv

Genom att sammanföra sina teknologier kommer de två företagen att utveckla en ev-dedikerad plattform för mellanklass och större passagerarfordon.
⦁De två företagen kommer att använda Subarus fyrhjulsdrivningsteknologi samt Toyotas teknologi inom elektrifierade fordon.
⦁Baserat på den planerade plattformen ska de två företagen tillsammans utveckla en suv i C-segmentet som ska säljas under respektive företags varumärke.

Toyota Motor Corporation (Toyota) och Subaru Corporation (Subaru) avslöjade 6 juni att de har kommit överens om att utveckla en plattform avsedd för batteridrivna fordon i mellanklass och större passagerarfordon samt tillsammans utveckla en batteridriven suv i C-segmentet som ska säljas under respektive företags varumärke. Genom att kombinera sina respektive styrkor – som den fyrhjulsdrivning Subaru utvecklat under flera år och den elektrifieringsteknologi Toyota använder tillsammans med andra företag som delar denna strävan, avser de två företagen att ta upp utmaningen att skapa attraktiva produkter med den attraktion endast eldrivna bilar kan erbjuda.

Ända sedan överenskommelsen att samarbeta 2005 har Toyota och Subaru fördjupat sitt samarbete i olika områden – inkluderat utveckling, produktion och försäljning. Ett exempel är de ansträngningar som ledde fram till säljstart av den gemensamt utvecklade bakhjulsdrivna Toyota 86 och Subaru BRZ 2012 och lanseringen av Subarus Crosstrek Plug-in-hybridi USA, vilken elektrifierades i linje med Toyotas hybrid-teknologi.

Bilindustrin är mitt i en en-gång-per-sekel djupgående transformation som startade med uppkopplade fordon, autonom och assisterad körning, bildelning samt elektrifierade drivlinor och komponenter. Såväl Subaru som Toyota förutsätts utveckla teknologierna i en högre hastighet och med bredare initiativ än någonsin. Genom att bygga vidare och fördjupa företagens starka band representerar överenskommelsen ett nytt område som särskilt fokuserar på det omedelbara behovet att svara på behovet av elektrifierade drivlinor och komponenter.

För att svara på behovet av elfordon, med hänsyn till olika länders varierande energisituation samt miljölagstiftning, infrastruktur och marknadsläget för elektriska fordon, är ett effektivt och snabbt utvecklingsarbete ett måste. För att göra fordonen marknadsmässiga kräva också batterier med hög kapacitet samt - i takt med ökningen av fordonen popularitet - en säkrad tillgång på batterier. I tillägg till detta, med utgångspunkt i olikheter hur bilar används och för att maximera räckvidden samt status på infrastruktur, kommer metoderna för att sälja också att kräva ett nytt synsätt. Detta och andra frågor medför ökade utmaningar relaterat till kostnader, tillgång och säljmetoder.

För att snabbt svara på de olika behov olika marknader har och de mångfacetterade utmaningarna anser såväl Subaru som Toyota att det att fortsätta en affärsmodell som går utanpå konventioner och korsar företagsgränser tillsammans med andra enheter som delar denna strävan. Som ett första steg i denna riktning, medan produktifieringen accelererar genom att utnyttja respektive företags styrkor och samarbeta där det är möjligt, kommer de två företagen att gemensamt utveckla en plattform – speciellt dedikerad för elektrifiering. Plattformen ska utvecklas så att den kan appliceras på ett flertal fordonstyper – inkluderat sedaner och suvar i C- och D-segmentet – samt effektivt utvecklande av deriverande fordonsmodeller.

Not från Subaru:

Som en följd av denna överenskommelse med Toyota, kommer Subaru nu att föra över sina utvecklingsresurser inom elektrifiering till det nya samarbetsprojektet. Inom detta ramverk kommer Subaru att fortsätta sina ansträngningar att skapa en attraktiv elektrifierad suv till sina kunder samtidigt som man ökar effektiviteten inom ingenjörskap, utveckling, inköp och andra områden genom detta gemensamma projekt.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN