SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Är chatbots standardalter­nativet för kundtjänst?

Digitaliseringen har förändrat samhället i grunden
De flesta branscherna har valt etablera en stark digital närvaro. Digitaliseringsprocessen har även haft en stor påverkan på interaktionen mellan företag och dess konsumenter. I denna artikel tittar vi närmare på chatbots och om detta har blivit standardalternativet för ett företags kundtjänst.

Digitaliseringens påverkan på företag
Digitaliseringen har haft stora effekter på samhället men den synligaste effekten är den moderna mobiltelefonen. När Apple släppte den första smartphonen 2007 förändrade det människors relation till telefonen.

Numera förlitar sig folk på sin mobiltelefon till vardagliga sysslor, kommunikation och information. Denna utveckling har även inneburit att företag i näringslivet blivit tvingade att anpassa sig till den digitaliserade världen och satsa stora resurser på att möta den digitala efterfrågan från konsumenten. Det finns idag inget etablerat företag som inte innehar en digital närvaro vilket inkluderar hemsidor, kundtjänst på nätet eller ett digitalt bokningssystem. Digitaliseringen har påverkat många branscher däribland casino-industrin som har satsat stora resurser på att flytta sin verksamhet till digitala plattformar. Operatörerna har dock fortsatt att erbjuda klassiska spel som roulette fast i en digital form som kan nyttjas närsomhelst och varsomhelst tack vare utvecklingen av smartphonen. Den svenska online casino-branschen omsätter runt 25 miljarder svenska kronor om året och det finns cirka 100 casinooperatörer som innehar en svensk licens utfärdat av den Svenska Spelmyndigheten.

Chatbots
Att skicka meddelande till varandra har på många sätt tagit över som det primära sättet att kommunicera med varandra. Denna trend gäller även i kontakten mellan företag och konsumenten vilket har fått konsekvensen att företag har utvecklat och investerat i chatbots.

Chatbots är ett datorprogram som konsumenten kan ställa frågor till och få utförliga svar. Chatboten svarar och utgör åtgärderna och är ett smart sätt för företag som ständigt måste upprepa uppgifter till kunder. Det innebär även att företagets kundtjänst har kapaciteten att behandla fler förfrågningar från konsumenter. Chatbot finns numera på nästan alla chatapplikationer som Whatsapp, Facebook och Signal.

Det finns ett flertal användningsområden för en chatbot som exempelvis ge råd, någon att prata med eller räkna ut värdet för en ekvation. I takt med att allt fler människor spenderar tid på Internet i form av online shopping, sociala medier och utbildning, har chatbots börjat spela en viktig funktion för att lösa människor problem.

Varför har chatbots blivit populära?
Chatbot är prov på en utvecklad artificiell intelligens som det finns en rad fördelar med att använda tjänsten. Digitala företag använder chatbots som kundtjänst för att den är tillgänglig alla tider på dygnet och att den även kan efterlikna en människoliknande upplevelse. En chatbot har även förmågan att fort lösa de problem som konsumenten har, vilket genererar en bra upplevelse för kunden. Eventuella nackdelar med en chatbot är att det alltid finns en risk för att bli hackad och att kunden har specifika problem som enbart en människa kan förstå.

Förutom vid kundtjänst använder sig företag av chatbot för att samla information om användare och för att organisera möten. Att ha avlönad personal som kundtjänst kostar mycket i både lön och sociala avgifter och där kan chatbot reducera kostnaden och samtidigt erbjuda en bra upplevelse för kunden.

Sammanfattning
Digitaliseringen har haft en fundamental förändring på samhället vi lever i. Människor är idag ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och gör de flesta vardagssysslorna via sin mobiltelefon. Denna utveckling har inneburit att företag etablerat en stark digital närvaro som ofta innefattar en kundtjänst på nätet som kan ta emot och skicka meddelanden direkt till kunden. Att erbjuda en bra kundtjänst är viktigt för alla företag och därför spelar chatbot en stor roll i dagens kundtjänst. En chatbot är artificiell intelligens och både svara på frågor och erbjuder kvalitativ service dygnet runt för kunderna.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN