LÖRDAG 25 MAJ 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Laddboxar och laddning av elbilar - Kort och gott – följ regelverk och rekommendationer!

Laddboxar ska installeras av företag som är behöriga enligt Elsäkerhetsverket. Varje laddpunkt ska ha sitt eget överströmsskydd (säkring) och sin egen jordfelsbrytare.
Både hos våra bilhandlare och hos bilköpare är det inte bara si och så med kunskaperna om hur elbilar ska laddas. På sina håll är kunskaperna goda, men det förekommer också häpnadsväckande stora kunskapsluckor. Bland annat i sociala medier florerar så många felaktiga påståenden att det är hög tid att bemöta dem och reda ut de vanligaste missförstånden. Här går vi igenom det allra viktigaste som gäller laddning och installation av laddpunkter.

Ett vanligt eluttag ska användas bara undantagsvis för laddning. Regelbunden användning kan leda till varmgång och brand. Vanliga vägg- och motorvärmaruttag klarar inte återkommande hög belastning under lång tid. När ett sådant eluttag ändå används ska strömstyrkan begränsas till 8–10 Ampere och laddningen hållas under uppsikt. Förlängningssladd ska inte användas och sätt inget (exempelvis en timer) mellan uttaget och laddkabeln.

Installation
Låt ett behörigt företag installera en laddbox. Kontrollera på Elsäkerhetsverkets hemsida att företaget är registrerat där med verksamhetstypen ”Övriga anläggningar för användning av el”. Installatören kommer att se till att varje laddpunkt – det vill säga varje enskild fast inkopplingspunkt för sladden från bilen – skyddas av sitt eget överströmsskydd (säkring eller dvärgbrytare). Varje laddpunkt ska dessutom skyddas av en jordfelsbrytare typ B.

Bland konsumenterna förekommer frågor om huruvida kraven är alltför omfattande och enbart fördyrar installationen av laddboxar. Behövs verkligen säkring för varje laddpunkt? Räcker det inte med en större säkring som täcker in flera laddpunkter?

DEFA:s forsknings- och utvecklingsingenjör Egil Falch Piene reder ut frågeställningarna:

– Frågan om säkringar handlar inte primärt om elsäkerhet, utan driftsäkerhet. Blir det fel på ett fordon eller ett laddningstillbehör ska inte alla fordon i samma krets sluta laddas. Detta skulle innebära olägenheter även för de fordonsägare vars fordon eller utrustning inte har gett upphov till att säkringen går.

Detsamma kan man inte säga om jordfelsbrytare. Här ska man bland annat tänka på att brytaren ska ha 30 mA som märkutlösningsström.

– Ett Plug In-fordon får enligt en internationell standard avleda upp till 3,5 mA jordfelström. Överharmoniska strömmar som bilen kan ge upphov till leds bort via jordledningen. När man mäter denna ström händer det ofta att den är lite högre än 6 mA med tillägg av korta tillfälliga störningspulser. Om jordfelsbrytare installeras i proppskåpet tillkommer också läckageströmmar från kablaget fram till inkopplingspunkten.

Summan av flera strömmar
Summan av jordfelströmmar från flera fordon kan bli för stora för jordfelsbrytaren med 30 mA som märkutlösningsström. Vanligt för många brytare är att de löser ut på lägre felströmmar än 30 mA, vanligen mellan 15 och 25 mA. Detta kan leda till besvär, utan att det var ett riktigt jordfel orsakat av dålig isolering.

Generellt när man ska minska riskerna för el-chock försöker man minska utsatt område/area. Detta görs med en jordfelsbrytare per säkringsgrupp och fordon. Om man – vilket inte är enligt reglerna – har flera fordon kopplade till samma jordfelsbrytare, så kan alla karosserna bli farliga att ta på, och man vet inte utan vidare undersökning, hos vilket fordon felet fanns, avslutar Egil Falch Piene på DEFA.

Hur det hela fungerar: Elsäkerhetsverkets rapport ”Informationsbehov rörande elsäkerhet kring laddinfrastruktur för elbilar”

Elinstallationsreglerna 722.531.2.101 och 722.533.101
Kolla installatörsföretaget: www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget

I maj 2019 utkommer SEK Svensk Elstandard med en ny handbok om laddning.

www.dagensinfrastruktur.se/
www.svenskbyggtidning.se/
www.byggastockholm.se/

Av Kjell-Arne Larsson

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-05-21
Redskaparna premiärvisar stödkantläggare på MaskinExpoNytt sortiment av diamantklingor hjälper dig att kapa som en superhjälte och känna dig oövervinnerlig! Världspremiär för självkörande lastbil – med belysning från StrandsUtvecklare växlar upp med ny serie cylindriska kugghjul av plast Astra Hybrid från Idromatic ger högtryck och ånga på MaskinExpoCatrinelunds Gård går på djupet med gps-lösningar från Ag LeaderMagnus Hall ny ordförande för Eurelectric100 procent koldioxidfritt i alla större norska städer​Finjas golv ger elever en stabil grund att stå påRobot med känsla för skrotHastig ökning av gastankstationer för tung trafik i SverigeEnergiEngagemangs VD utsedd till årets företagarePiteå kommun satsar på elbussar
2019-05-20
CompuLab presenterar UCM-iMX8M-Mini Hemma hos Värmlands största spannmålsbondeVi hjälper Vitacon att hjälpa urinblåsepatienter.Ny online-auktion med Hilco IndustrialOEM Automatic presenterar världens första SIL 2/PLd radarsystemMatavfall lyfter flyget i ÖstersundDHL Express lanserar sin första regelbundna helautomatiska och intelligenta leveransservice via drönare i KinaSuccé-helg hos Märsta Förenade 4-5/5Andelen fossilt minskar i transportsektorn Tänker JAFO på miljön?Hon blir regionchef för Wästbygg AB i StockholmKompakta centrifugalfläktar för ventilationssystem med krav på höga tryck Power Circle i Almedalen​Mählers lanserar kraftfull sopvals för lastbil och hjullastare“Vi måste alltid kunna hålla oss rullande”Swegon vinner Stora Inneklimatpriset 2018 Schneider Electric går in som partner i ny centrumbildning - KTH Live-In LabNy försäljningschef för Purus SverigeRookie-VM och Champions Trophy i extremsporten Timbersports Profibus PA till Profinet
2019-05-17
Global hållbarhetssuccé besöker EmpackAffischer i egen design hos SkyltmaxSveriges ledande fönstertillverkare Elitfönster använder TOUGHBOOK för smidigare lagerhanteringLantmännens spannmålsanläggning i Hargshamn är invigdJohan Söderström utsedd till Europachef för Power GridsSTEMMER IMAGING AG firar framgångsrik debut på Deutche Börse inom marknadssegmentet Prime StandartLekang Group utser Logent till nordisk partner för Inbound Transport Management Global Safety DayRusning efter nya motorsågen MS 500iKlätterteknik investerar i fritid Stölder på byggarbetsplatser har ökat med 60 procentAnslut kablar upp 185 mm2 med Power-Turn-anslutningFord Mustang firar 55 år som nummer ett Samarbete med Citroën i samband med deras 100-årsjubileum för att leverera självkörande elektrisk mobilitet Comfort-bolaget Wiiks Rör i Storvik – utsedd till Sveriges bästa VVS-företag!Starka resultat under första kvartalet i Schneider Sustainability ImpactIKEA går med i Solelkommissionen Förvaltning av elnätstillgångarScandbio förhandlar om upphörd verksamhet vid fabriken i VaggerydHöga personalkostnader en stor utmaningLivsmedelsindustrins fem viktigaste frågor inför EU-valetNy VD och koncernchef i GAROPeter Flyckt tillträder som ny vd för Midroc MechanicalNytt samarbete mellan Funkwerk och Malux har etableratsAssemblin bakom unik cleantechanläggningInternationell gruvkonferens till SkellefteåHydroscand finansierar en bättre IT-miljö för elever i Sydafrika
2019-05-16
Wåhlins Skärteknik AB investerar i en laserskärmaskin från Bystronic.Nu rullar den självkörande lastbilen på allmän väg
Annonser