SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Ankorstore fortsätter att expandera och tar nästa kliv i Norden

Över 9 000 oberoende varumärken blir nu tillgängliga i Sverige
Nu Sverigelanseras Ankorstore, en marknadsplats för noga utvalda, oberoende varumärken, samt återförsäljare och butiker. Över 9 000 oberoende varumärken blir nu tillgängliga för svenska butiker.

Ankorstore, en B2B-marknadsplats som handplockar och kopplar samman oberoende varumärken med lokala butiker och återförsäljare, skapades i november 2019. Detta var bara en månad innan pandemin slog till. Konceptet att koppla samman varumärken och återförsäljare har slagit mycket väl ut, delvis på grund av de covid-relaterade utmaningarna som drabbat båda dessa. Som följd har Ankorstore lyckats attrahera EUR 105 miljoner i riskkapital, finns nu i 23 europeiska länder och erbjuder totalt över 100 000 butiker. Nu har turen kommit till de nordiska länderna, inklusive Sverige.

”Sverige är känt för att sätta trender som påverkar internationell handel och för sina innovativa och ansvarstagande varumärken. Konsumenter efterfrågar hela tiden nya produkter och letar efter nya varumärken att upptäcka. Med sina 9 000 varumärken utgör Ankorstore därmed en perfekt möjlighet för svenska återförsäljare”, säger Ankorstores CBO och medgrundare Pierre-Louis Lacoste.

Han fortsätter: “För att kunna växa behöver vi attrahera talanger som är i världsklass, som känner passionerat för att skapa morgondagens detaljhandel och vill stärka de oberoende handlarna i Norden. Vi har redan rekryterar 12 medarbetare till vårt Stockholmskontor och förväntar oss ha 50 kollegor på plats i hela regionen mot slutet av året. Ankorstore startade 2021 med 35 heltidsanställda, vi är nu 200 och har målet 400 heltidsanställda vid slutet av 2021”.

Fysisk handel har kvaliteter som trivsel och påtaglighet. I butiker kan du röra, smaka, lukta och prova produkter. De är också platser som kan överraska besökaren. Online kan du söka efter och filtrera fram alla tänkbara produkter och egenskaper, men i en butik vet du aldrig vad du kommer hitta på nästa hylla. Onlinehandel är utformad för att spara tid för konsumenten, men tid är också en viktig del av den fysiska köpupplevelsen: att strosa genom butiker, ta del av vad som erbjuds på den lediga stunden, att småprata med butiksägaren.

Genom Ankorstore kan lokala butiker och återförsäljare erbjuda sina kunder såna varumärken som e-handelsbutikerna normalt sett inte tillhandahåller. De kan också köpa in mindre kvantiteter för att testa efterfrågan och betalningsvillkoren är hela 30 dagar. Varumärken kan genom Ankorstore finna nya återförsäljare, slippa fraktkostnader redan vid order på SEK 3 000 och få betalt direkt på orderdagen. Dessutom sköter Ankorstores plattform all administration för både säljare och köpare.

Gör det enklare för oberoende aktörer att göra affärer
Filosofin bakom Ankorstore är att oberoende varumärken och små, lokala butiker inte ska behöva fastna i förhandlingar om orderstorlekar och priser. Utöver att koppla samman köpare och säljare eliminerar Ankorstore dessa finansiella hinder. “Vi tror på the long tail inom detaljhandel. Återförsäljare ska kunna tjäna pengar på små volymer av varumärken som inte finns att tillgå överallt. Det är motsatsen till vad detaljhandeln länge ägnat sig åt, och vårt resultat tyder på att detta fungerar”, säger medgrundaren Pierre-Louis Lacoste.

Små butiker bidrar till attraktiva städer och samhällen
Namnet Ankorstore kommer från begreppet “ankarbutik”, en butik som medvetet placerats i början av en shoppinggata för att attrahera kunder. Små butiker och återförsäljare spelar en stor betydelse för känslan och upplevelsen av en stad eller ett lokalsamhälle, de är en del av platsens själ.

”Sverige har så många fantastiska varumärken, som Fjällräven, Acne och BabyBjörn, så det är viktigt för oss att ha närvaro här. Och det är ett land som sätter trender globalt. Därför är det så viktigt för oss att vara här. Svenska och skandinaviska konsumenter är också early adopters och snabba med att fånga upp nya trender, och de varumärken som valt oss för att växa snabbt och internationellt gillar detta”.

Många undrar om Ankorstore kommer att ta upp kampen med e-handelsjättar som Amazon, något som Pierre-Louis Lacoste förnekar. “Vi har inget emot Amazon, de gör ett fantastiskt jobb. Vår uppgift är att lyfta spelfältet, att stärka och utveckla de oberoende varumärkena och de lokala, fysiska återförsäljarna. Det är därför vi är i Sverige”, bekräftar Pierre-Louis Lacoste.

Läs mer på www.ankorstore.com

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN