TISDAG 22 JANUARI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

B2B-företagen tror på ökad e-handel men vill inte satsa

Tre av fyra svenska B2B-företag uppger att de inte har någon som helst form av digital försäljning.
Samtidigt säger sex av tio företag att de tror på en ökad digital försäljning mot företagskunder under de kommande fem åren. På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar hela sex av tio nej.

Det visar en färsk undersökning som Novus gjort om e-handel bland B2B-företag på uppdrag av Svea Ekonomi. Det är 300 företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag som har telefonintervjuats om sin syn på digital försäljning under perioden juni-augusti i år.

– Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer.

Så säljer svenska B2B-företag digitalt idag:

- 26 procent säljer digitalt i någon form
- 21 procent funderar på att börja med digital försäljning
- 53 procent har ingen digital försäljning och menar att det inte heller är aktuellt

Över hälften svarar alltså att de varken säljer eller vill sälja digitalt. På följdfrågan till dessa företag om varför de väljer bort digital försäljning, så ansåg fyra av tio att digital försäljning inte passade deras erbjudanden och lika många att det inte passade deras kunder.

Thomas Svensson menar att en tänkbar förklaring till den negativa inställningen kan vara den långvariga högkonjunkturen. Affärerna går fortfarande tillräckligt bra och företagsledningarna känner ingen press att rusta sig inför framtiden. Det krävs förstås också resurser både i form av pengar och kunskap för att digitalisera och förändra sina erbjudanden. För ett mindre företag kan det vara en stor utmaning.

– Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital, påpekar Thomas Svensson. Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning.

Så bedömer B2B-företagen att den digitala försäljningen ändras för deras egen verksamhet de närmsta fem åren:

- 62 procent tror att den digitala försäljningen kommer att öka
- 36 procent tror att den digitala försäljningen förblir oförändrad

På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar fyra av tio ja, men hela sex av tio nej. Trots en stark tro på att kunderna vill ha nya digitala lösningar så har majoriteten av bolagen inga satsningar inplanerade.

– Många ser förändringen komma, men verkar sakna idéer om vad de själva kan åstadkomma för att hänga med, säger Thomas Svensson. Här kan vi inom branschen ta ett mycket större ansvar och dels framhäva de positiva effekterna men även sänka trösklarna som företagen upplever.
2019-01-16
Kvalitet viktigare än pris för svenska bostadsrenoverareFinja satsar på EPS-betong i plastsäck
2019-01-15
Säker fjärråtkomst på fem minuterDachser Sweden tecknar avtal med Volvo CarsProduktionsrekord på Renovas avfallskraft­värmeverk i SävenäsNCC bygger spårvagnsdepå i LundWillhem kan återigen vinna pris för sin serviceRobin Wallenius tar hem årets InfrastipendiumHärjeåns investerar 157 miljoner i elnätetVäxande krav på logistiken – storsatsning på Biltemas centrallager Låg vibrationsnivå och extremt snabb kapning med nya kapskivorTyréns gör strategisk rekrytering inom infrastrukturDahl förstärker ledningen av VVS-divisionenMISAB blir ABT VästFöretagsforskarskolan firar tio år och fortsätter sikta uppåtNy teknik för diabetespatienterZurface etablerar sig i SverigeVolvo Car Sverige förändrar ledningsgruppenNu börjar kärnkraft bli populärt igenNet Insight utsett till Karriärföretag 2019Mattias Wäne blir ny vd på HertzJonas Hernborg ny VD för Elitfönster ABEU ger dispens för att lindra bristen på utsädeDå öppnar nya Rejmes Bil i FalkenbergSveriges Arkitekter har nominerat nyckelfria Ohboy till Bostadspriset 2018Colliers gör uthyrning i BoråsFyra IT-experter tar Webstep till UppsalaStabilotherm AB byter namn till Pergite Outdoor AB och växlar upp den digitala närvaron
2019-01-14
Peab utför mark- och grundläggningsarbeten för nytt värmeverk i UppsalaUniteam storsatsar i StockholmWimab Evenemang ny huvudsponsor till Företagardagarna 2019Sh bygg, sten och anläggning förvärvar EnergigrävarnaNytt affärssystem förenklar kundernas vardagRealgymnasiet i Norrköping satsar på programmerings­vecka för över 200 eleverGeoredundans mellan egna datacenter skapar tryggare kunderTeknikprodukter startar samarbete med PXL SealsFyrfasen Energi vinner upphandling med NP3Secify AB får ny VDBevego välkomnar ny AO-chef för Teknisk Isolering. Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscherNytt rekord för Volkswagen – levererade fler bilar än någonsin tidigareINGO öppnar automatstation i BengtsforsPeter Ervasalo har utsetts till vd för DHL Express Sverige
2019-01-11
Exakt tryckövervakning i anläggningar och rörledningarPeab bygger hyreslägenheter i HelsingborgPanasonic förnyar sitt TOUGHBOOK-kontrakt med telekomjätten Proximus Skanska bygger universitetsbyggnad i Cullowhee, NC, USA för cirka 570 miljoner kronorHär Livestreamar Logistikpodden för framtidens logistik Utökat sortiment av STANLEY FATMAX laseravståndsmätareSödra vill inspirera unga tjejer till att bli framtidens ingenjörerEtt rent nöje för jämna ytorHur mycket kan vi egentligen lägga på minnet?Best Transport trendspanar inför 2019Ökad försäljning för femte året i rad för Lexus i EuropaGår mot prisrekord i 2019Rekordvolymer av sågade trävaror för MIMAB och APM TerminalsSå påverkar AI framtiden för ingenjörerMarcus Nilsson blir ny affärsområdeschef för Veidekke AnläggningMidsona ställer om till fossilfria transporter med Transportinitiativet
2019-01-10
En värdefull regel för att välja rätt fräsverktygKasta loss för vridspjällsventilen GEMÜ 480 VictoriaTänk smart använd HART
Annonser