TORSDAG 25 APRIL 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

B2B-företagen tror på ökad e-handel men vill inte satsa

Tre av fyra svenska B2B-företag uppger att de inte har någon som helst form av digital försäljning.
Samtidigt säger sex av tio företag att de tror på en ökad digital försäljning mot företagskunder under de kommande fem åren. På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar hela sex av tio nej.

Det visar en färsk undersökning som Novus gjort om e-handel bland B2B-företag på uppdrag av Svea Ekonomi. Det är 300 företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag som har telefonintervjuats om sin syn på digital försäljning under perioden juni-augusti i år.

– Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer.

Så säljer svenska B2B-företag digitalt idag:

- 26 procent säljer digitalt i någon form
- 21 procent funderar på att börja med digital försäljning
- 53 procent har ingen digital försäljning och menar att det inte heller är aktuellt

Över hälften svarar alltså att de varken säljer eller vill sälja digitalt. På följdfrågan till dessa företag om varför de väljer bort digital försäljning, så ansåg fyra av tio att digital försäljning inte passade deras erbjudanden och lika många att det inte passade deras kunder.

Thomas Svensson menar att en tänkbar förklaring till den negativa inställningen kan vara den långvariga högkonjunkturen. Affärerna går fortfarande tillräckligt bra och företagsledningarna känner ingen press att rusta sig inför framtiden. Det krävs förstås också resurser både i form av pengar och kunskap för att digitalisera och förändra sina erbjudanden. För ett mindre företag kan det vara en stor utmaning.

– Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital, påpekar Thomas Svensson. Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning.

Så bedömer B2B-företagen att den digitala försäljningen ändras för deras egen verksamhet de närmsta fem åren:

- 62 procent tror att den digitala försäljningen kommer att öka
- 36 procent tror att den digitala försäljningen förblir oförändrad

På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar fyra av tio ja, men hela sex av tio nej. Trots en stark tro på att kunderna vill ha nya digitala lösningar så har majoriteten av bolagen inga satsningar inplanerade.

– Många ser förändringen komma, men verkar sakna idéer om vad de själva kan åstadkomma för att hänga med, säger Thomas Svensson. Här kan vi inom branschen ta ett mycket större ansvar och dels framhäva de positiva effekterna men även sänka trösklarna som företagen upplever.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-04-17
Delvator utökar i HärnösandABB utnämner Peter Voser som tillförordnad VD Redo för robotinvasion – Tekniska tömmer tusen kvadratmeterElektromagnetisk immunitet allt viktigare i industrinIndustrikommunernas möte i Örnsköldsvik 11-12 aprilSynkronisera med robotarInterroll levererar högeffektiva crossbeltsorter till schweizisk referenskund Laddboxar och laddning av elbilar - Kort och gott – följ regelverk och rekommendationer!Miljömedvetna svenskar tvättar bilen hemma – och bryter i vissa fall mot lagenLantmännen väljer Icertis för kontrakthantering i molnet
2019-04-16
Volvobilar i Europa varnar varandra om hala vägar och andra trafikfarorVi välkomnar TT-08 till Ergobjörn-familjen! Kameror för Machine VisionNCC bygger ny räddningsstation i LuleåAnders Ygeman inviger Power Circle Summit på ElfackMinskade utsläpp med fordonsprojektOKQ8 har överlägset bäst täckning på fossilfria bränslet HVO100Kamerasystemet Camos 360° vidgar vyerna på MaskinExpoNy Bevegofilial öppnar snart i Bäckebol i Göteborg Ny undersökning från LeasePlan: Tjänstebilsförarna vill köra elbil – räckvidden fortsatt hinder​Låt elektroniken leva längre!Verktygsboden firar påsk på Skandinaviens största bil- och MC-mässaHyundai fabriksförbereder sina grävmaskiner för Engcons tiltrotatorerHydroscand öppnar butik på VärmdöAxfood väljer Circle K som drivmedelsleverantör Elitfönster lanserar självreglerande solskyddsglas Svensk kvalitetssäkring av metall på väg att få internationell status Bäst att bränna plasten och utvinna energiSMP lanserar egenutvecklad gripskopa
2019-04-15
Polestar 2 sätter fokus på Kina med tillverkning och platsen för den första Polestar SpaceFathantering – Så minimerar du riskernaVedmaskinen Palax C750 – mässans kap på MaskinExpoNya Opel Corsa väger mindre än 1 000 kgJessica Mitrosbaras blir ny enhetschef på Sigma TechnologyDAF utökar sitt sortiment inom byggsegmentetSesam öppnar upp nytt samarbete mellan Garageportexperten och ÅkerströmsLK lanserar blyfritt sortiment för hållbara VVS-installationerVärldspremiär för eldrivna Volkswagen ID. ROOMZZ Airmee är först ut med fossilfria hemleveranser samma dagEgen innovation sänkte energiförbrukningen till en fjärdedelEtt förredskap som är effektivt mot ogräs Världens största batteridrivna spårfordon ska byggas i SkelleftehamnLågt marktryck med nya Bell B20E LGPI höst startar distansutbildningar i robotik och automationHenkels sortiment av hälsa- och säkerhetsprodukter.Andie Lahdo blir årets företagareWibax utbyggnad blir en ”familjeaffär”Janne Hirsikangas till Europafinal i Cat Operator ChallengeChristian Clemens föreslås som ny ordförande för Svenskt FlygOptimerad avjämningsbalk från RototiltMer AI på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign
2019-04-12
Rototilt breddar redskapsprogrammet med kraftfulla rivtänderNy försäljningsdirektör på Volvo Car SverigeNCC får miljardorder för över 200 bostäder på ny ö i Köpenhamn 150 000 bilar riskerar körförbud 1 majVerizon presenterar ny IT-säkerhetsrapport kring insiderhot – så skyddar du din organisationVolvo Cars börjar tillverka XC40 vid fabriken i kinesiska Luqiao där fler märken byggsKobelco visar upp automatiserad grävmaskin och Engcon tiltrotator på BaumaNu öppnar Skansen Baltic Sea Science Center!Stor del av svensk järnmalm bildades i vulkaniska processerMarknadens mest snabborrande och hållbara stegborrNya klimatsmarta batteridrivna häcksaxar för en praktfull häck
Annonser