LÖRDAG 17 NOVEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

B2B-företagen tror på ökad e-handel men vill inte satsa

Tre av fyra svenska B2B-företag uppger att de inte har någon som helst form av digital försäljning.
Samtidigt säger sex av tio företag att de tror på en ökad digital försäljning mot företagskunder under de kommande fem åren. På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar hela sex av tio nej.

Det visar en färsk undersökning som Novus gjort om e-handel bland B2B-företag på uppdrag av Svea Ekonomi. Det är 300 företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag som har telefonintervjuats om sin syn på digital försäljning under perioden juni-augusti i år.

– Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer.

Så säljer svenska B2B-företag digitalt idag:

- 26 procent säljer digitalt i någon form
- 21 procent funderar på att börja med digital försäljning
- 53 procent har ingen digital försäljning och menar att det inte heller är aktuellt

Över hälften svarar alltså att de varken säljer eller vill sälja digitalt. På följdfrågan till dessa företag om varför de väljer bort digital försäljning, så ansåg fyra av tio att digital försäljning inte passade deras erbjudanden och lika många att det inte passade deras kunder.

Thomas Svensson menar att en tänkbar förklaring till den negativa inställningen kan vara den långvariga högkonjunkturen. Affärerna går fortfarande tillräckligt bra och företagsledningarna känner ingen press att rusta sig inför framtiden. Det krävs förstås också resurser både i form av pengar och kunskap för att digitalisera och förändra sina erbjudanden. För ett mindre företag kan det vara en stor utmaning.

– Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital, påpekar Thomas Svensson. Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning.

Så bedömer B2B-företagen att den digitala försäljningen ändras för deras egen verksamhet de närmsta fem åren:

- 62 procent tror att den digitala försäljningen kommer att öka
- 36 procent tror att den digitala försäljningen förblir oförändrad

På frågan om B2B-företagen har några planer på att satsa på digital försäljning svarar fyra av tio ja, men hela sex av tio nej. Trots en stark tro på att kunderna vill ha nya digitala lösningar så har majoriteten av bolagen inga satsningar inplanerade.

– Många ser förändringen komma, men verkar sakna idéer om vad de själva kan åstadkomma för att hänga med, säger Thomas Svensson. Här kan vi inom branschen ta ett mycket större ansvar och dels framhäva de positiva effekterna men även sänka trösklarna som företagen upplever.
2018-11-13
Mekanisk verkstad för Er som ställer hårda krav har fått sin 3:e Biglia installeradPålitligt korrosionsskydd från Henkel.CEJNs teamledares kommentar till The Next Generation: "Vårt ansvar är att hålla dig säker"20-åriga Stella bryter manlig norm i byggbranschenGrunden Bois är årets Number 10 stipendiatLesjöforsfjädrar i framtidens mänskliga robotarBilia förvärvar en auktoriserad serviceverksamhet för BMW i NorgeNytt industrimagasin vinter 2018 ute nu!Hyundai och Vodafone inleder samarbete om uppkopplade bilarEldrivna truckar testas i produktion i Bolidens AitikgruvaLåt oss presentera: Fredagens gäster i Defas podstudioHet marknad för begagnade bilar trots färre försäljningar Arbeta i HD med nya High Demand pro18-v batterierFörsäljningsrekord på Gekås Ullared ger bidrag till Missing PeopleSvenska chefer underkänner sitt eget cv BMW + vinterhjul =gratis vinterhjulYrkesgymnasiet ökar med 25 procent Så ser företagandet ut i din kommunMakita lanserar sladdlös kaffemaskin på 12/18VEntreprenörskap hos Sigtuna Kommun20-åring med hjärta för kunskap och kvalitetWidrikssons lanserar ytterligare tjänster inom IT-logistik och transportÖkad säkerhet i truckmiljön med Zone Intelligence Bättre arbetsmiljö med ljuddämpade diamantklingorPremiär för ny butik och entre i Älvsjö och ny filial i Borås.Scanias transportlaboratorium blir fossilfrittRejmes Bil prisbelönta på motorgalan 2018Maskinhandboken – Ny SEK Handbok!Nordic Truckcenter SE inleder samarbete med TOTAL Nordic
2018-11-12
Skanska utvecklar nytt hotell i Kiruna som säljs till LKAB för cirka 500 miljoner kronorNy exportsäljare - Alexander LjungbergMätningar till grund för elbesparingPeab bygger ut Tofta skjutfältAcademic Work prisas för bästa försäljnings- och marknadsorganisationDemo utförsäljning av mätinstrument Ny satsning från Stoppa machokulturen Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor Snart öppnar vi butik i UppsalaLindinvent letar Försäljningsingenjörer och UtvecklareInbjudan till seminarium om framtidens transporter​Politiken som kan förändra bygg- och fastighetsmarknadenStål & Hyr Group går samman med Aros Hyresmaskiner ABSFVF avtalar med Branschkontroll för kontroll av samtliga Certifierad Verkstad och Eurogarant!Zero Sun: Soldriven villa möjlig även där solen lyser med sin frånvaroSunPines Hållbarhetspris till Lindbäcks Group Vatten på Gotland kräver nytänkNu går vi live med CS24 connectIndustriföretag i Skövde är med på Elmia SubcontractorMiljötillstånd för utbyggnad och intag av förnybara råvarorRealgymnasiets fordonsutbildning ProMeister Fordon vinner pris på Motorgalan 2018Årets butik 2018 finns i Skellefteå
2018-11-09
Nomo Elmia Subcontractor 2018Skanska investerar EUR 170 M, cirka 1,8 miljarder kronor, i kontorsbyggnad i Warszawa, PolenNya Volvo EC750E HR: branschens mest produktiva rivningsgrävareVellinge är Årets Nyföretagarkommun 2018Vinge till unik racing-Tesla visas på InnoDexPolarbröd - årets marknadsförareVem blir Årets Cleantechprofil? Här är de nominerade.Ny maskin för rörlaserskärning till Weland ABFramtidens elsystem - fullt med nyheter från forskning och branschVärldspremiär för nya Mitsubishi L200Öppet Hus på Möjligheternas Torg: Maskinförare, ett framtidsyrke för fler
Annonser