LÖRDAG 15 DECEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde.
Projektet blir den största utbyggnaden i Göteborgs hamn på 40 år, och under tisdagskvällen inleddes etapp ett med pålningsarbeten. Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen kommer att byggas av invallade muddermassor och väntas stå klar kring 2025.

— Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.

— Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Massorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.

Steg ett, etapp ett: produktionspålning
Efter framgångsrika försök är terminalbygget nu redo att gå in i skarpt läge. Arendalsviken ska vallas in för att sedan fyllas upp med fyllnadsmaterial – men innan dess behöver bottnen under sprängstensvallen stabiliseras genom pålning.

Steg ett är att påla från botten ner till berget, under den kommande vallen. Invallningen i sin tur kommer att byggas av sprängsten och sand, förklarar Eduardo Epifanio:

— De första pålarna slås ner nu och det är ett arbete som kommer att fortgå fram till årsskiftet. Totalt ska omkring 1500 pålar slås ner innan vi går in i nästa fas som blir att bygga sprängstensvallar ovanpå pålningen.

Terminalen ska vara färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna tas i anspråk redan innan dess. Det preliminära djupgåendet vid kaj blir 12 meter.

Fakta: nya terminalen i Arendal

Var? På Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.

När? Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas nu, och terminalen väntas vara färdigställd 2025.

Hur? Byggs av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.

Varför? För att hantera långsiktiga ökande godsmängder.
2018-12-11
Norwegian ingår avtal med AVTECH Nya digitala lösningar medför nya utmaningarKombinera fritt med nästa generations modulära drivsystemHalléns digitaliserar transportplaneringenWeberfloor 318 slipsats grov DR- traditionellt golvbruk i modern tappningRototilt bygger ut fabriken i Vindeln Lyckad lansering av SSG On site på SkoghallTH1NG förvärvar plattformsverksamhet för snabbare och flexiblare IoT lösningVälgörenhet högst upp på personalens önskelistaWästbygg bygger ännu mer i LimhamnINGO öppnar automatstation i BjästaSåhär får entreprenadföretaget full kontroll över maskinernaÖrebro in i europeisk 3D-printingsatsning: Industriella nätEnklare slipning i svåråtkomliga utrymmen med ny lamellrondellKommer AI ta över ditt jobb i framtiden? Utökning i ventilfamiljen!Industrikommunerna samlade i Trollhättan Säkrare fordon genom MDH-forskning Säljstart för nya Volkswagen T-CrossVD-byte i 24StorageNy fyrteknik sparar miljöDrakar på hjälpmedelsmässa ska ge vardagslösningar en skjuts in på marknaden Logents Bemanningskontor i Borås växer och är nu en av Borås 100 största arbetsgivare
2018-12-10
Järpås Verkstad satsar på Fiberlaser från IntercutSmart sensor för temperatur och fuktighetDerome engagerar sig i MusikhjälpenSå blir julen en glädjens tid även för handlarePeab ingår ramavtal med statliga SpecialfastigheterNaturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktarAlmi Invest investerar 2 miljoner i cybersäkerhetsföretaget DebrickedRenova utvecklar bränslecellsdriven sopbil Bättre hälsa med elcykel Skånska Energi prisat som inspiratör för hållbarhetClaremont stärker sitt erbjudande kring datadriven tillväxt med ny VDAnpassningsbara rapporteringsfält möjliggör hantering av alla typer av uppdragDAF LF utses återigen till "Fleet Truck of the Year"Kylning med hygienutformning för livsmedelsindustrinThermotech söker UtvecklingsingenjörIntensiv fas i LCDM-projektetNära relationer mellan transportköpare och logistikleverantörer - ett vinnande konceptNy ackumulatortank bidrar till minskade utsläpp i Göteborg 5 - stjärnor till Jaguar I-PACEMed Mapei blev Jan-Erik Johansson en del av en italiensk familjSSG Hydraulikdagar – i klimatarbetets teckenSchneider Electric och Lidl i samarbete
2018-12-07
Lesjöfors bryter ny mark med vridfjädrar i AustralienYtterligare en senare­läggning för finskt kärnkraftverkMakita lanserar kolborstfri 18V 165 mm cirkelsåg med AWSEco-bonus godkänt av EUFörsta spadtaget på ny ackumulatortank IKEA toppar Svensk Hållbarhetsrankinggop växer inom fasadStorsatsning på att anställa fler kvinnor i byggbranschenNy belysningsserie från MaluxPiteEnergi är återigen certifierade som "Great Place to Work"Per-Arne Andersson ny VD och Koncernchef för SvedbergsVarannan husägare kan tänka sig installera solcellerNordiskt 3D-printingsamarbete inlett: ”Hoppas att det skapar tillväxt”
2018-12-06
Överlägsna lastfrånskiljare från LovatoNCC bygger om kontor till hotell på Helsingfors centralstationBerendsen, Nordens ledande textilserviceföretag, vässar hållbarhetsarbetet ytterligare
Annonser