LÖRDAG 23 FEBRUARI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborgs hamn

Nu startar bygget av en helt ny hamnterminal i Göteborgs hamns ytterhamnområde.
Projektet blir den största utbyggnaden i Göteborgs hamn på 40 år, och under tisdagskvällen inleddes etapp ett med pålningsarbeten. Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen kommer att byggas av invallade muddermassor och väntas stå klar kring 2025.

— Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.

— Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.

Massorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.

Steg ett, etapp ett: produktionspålning
Efter framgångsrika försök är terminalbygget nu redo att gå in i skarpt läge. Arendalsviken ska vallas in för att sedan fyllas upp med fyllnadsmaterial – men innan dess behöver bottnen under sprängstensvallen stabiliseras genom pålning.

Steg ett är att påla från botten ner till berget, under den kommande vallen. Invallningen i sin tur kommer att byggas av sprängsten och sand, förklarar Eduardo Epifanio:

— De första pålarna slås ner nu och det är ett arbete som kommer att fortgå fram till årsskiftet. Totalt ska omkring 1500 pålar slås ner innan vi går in i nästa fas som blir att bygga sprängstensvallar ovanpå pålningen.

Terminalen ska vara färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna tas i anspråk redan innan dess. Det preliminära djupgåendet vid kaj blir 12 meter.

Fakta: nya terminalen i Arendal

Var? På Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.

När? Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas nu, och terminalen väntas vara färdigställd 2025.

Hur? Byggs av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.

Varför? För att hantera långsiktiga ökande godsmängder.
2019-02-19
De jobbar med högteknologiskt hantverkNya funktioner lanserade i vår CAD-servicePeab bygger kontor och bostäder i LinköpingNu är vi på plats på LogiMat 2019! Världspremiär för holografisk artificiellt intelligent mässvärd Snart rullar eldriven sopbil på Göteborgs gator ”Samarbeten är det viktigaste för att skapa ett fossilfritt 2045”Väderstad ser fram mot SIMAAutomation stärker svensk industris konkurrenskraftRenta expanderar och öppnar ny depå i Hässleholm!ITAB och Logent inleder långsiktigt partnerskapConsid stänger ännu ett rekordår – miljarden i sikteUppkopplad byggplatsSubaru VIZIV Adrenaline ConceptErlandsson Bygg och Ramirent i värdefullt säkerhetssamarbeteUppdaterad hemsida för Norton Clipper reservdelarDet är nödvändigt med ökad samverkanKraftig utbyggnad av vindkraft kan ge lägre elpriserSiemens uppdaterar sin NX-programvara med artificiell intelligens och maskininlärningOpel flyttar huvudkontoret till MalmöSCA först ut att testa flishugg som ger mindre spill
2019-02-18
Så kommer modern datadelning att förändra SaaSÖppet hus 14 mars i SollentunaHexagon håller event i södra SverigeProcurator i Örnsköldsvik i virtuellt showroomFord släpper ST-version av nya FocusNCC:s nya huvudkontor blir en hållbar byggnad i Solna EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitetNya innovativa och smarta soptunnor på plats i StrömstadFree2move och IBM utbildar fastighetsbranschen om IoT och AISCA hade Grand Opening av Östrand och Zert var där!Johanna Osbeck ska Utveckla Sigmas Verksamhet inom Inbyggda SystemSRS lanserar ny halvpall tillverkad av kasserade pallarSchneider Electric vinner designpris för kabelvinda Mitsubishi premiärvisar 2020 års ASX på bilsalongen i GenèveÖkat fokus på Saab-affären och LogistikHållbarhet i fokus på Norje Smidesfabrik
2019-02-15
Panasonic förbättrar leveranstiderna för TOUGHBOOK Upptäck värmeutveckling i tidSkanska bygger ny grundskola i KarlstadLiten, billig och smartPeab startar bostadsrättsskola på flera språkCarlstad Machinetools inleder samarbete med Siemens Finans!DHL Express Sverige har tilldelats utmärkelsen Top Employer för femte året i rad Nowaste Logistics satsar på autonoma truckarShuttlesystem för förbättrad lagerhanteringFortsatt tillväxt och kraftig lönsamhetsförbättringHär är årets finalister i ”SM för unga plåtslagare 2019”!Ett välvt tillskott i Strands-familjenStadens transporter ska vara fossilfria senast 2030Så mycket påverkar hemleveranser köpbeslutetHenkel visar hållbar teknologi på Scandinavian Coating 2019Armatec utvecklas och har förstärkt med nya medarbetareMLT´s unika kamerasystem Iris M tar sig nu även in på pappersbruken i Sverige.Lindab öppnar Innovation Hub i HelsingborgElmia belönar framgångsrika utställare med nytt prisHilti levererar den saknade biten i inventariehanteringspussletSkattemedel ska användas effektivtVolkswagen släpper designskiss på kommande T-Roc R
2019-02-14
Safe Control fördubblar sin kapacitet för dragprovningNu släpps KIMOs nya Utbildningskoncept Lunch & Learn!ABB Sveriges vd tilldelas medalj från H.M. Konungen
Annonser