SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Dags att börja prata om smart tillväxt

Tillväxt har varit ett av de kanske svåraste samtalsämnena de senaste månaderna. Under flera år har tillväxt varit det hetaste ordet hos alltifrån entreprenörer och riskkapitalister till journalister och ekonomer.
. Nu när många företag tvingas att snabbt utveckla strategier för att överleva är det stor risk att fokus blir allt för mycket på kortsiktiga initiativ. Vi får inte glömma bort att de beslut vi fattar kommer att ha långsiktiga effekter på våra möjligheter att växa när krisen väl är förbi. Och när vi söker oss fram är det lätt att tappa greppet om vårt absolut viktigaste navigeringsverktyg – våra kunder.

Det är helt klart att kunderna minns de varumärken som hör av sig allt för ofta eller allt för sällan. De kommer också ihåg kommunikation som känns genuin och empatisk, liksom den som känns konstlad. Men framför allt minns konsumenter vilka företag som verkligen var till hjälp när de behövde dem som allra mest. Och det är sådana företag, de som lyckas skapa relationer under en kris, som kan få långsiktiga och lojala kunder.

Att sälja både i dag och i morgon

När tillväxten avstannar är det ofta säljteamet som får kavla upp armarna och nå ut till nya potentiella kunder i hopp om att snabbt dra in nya affärer. Men i det långa loppet är det kontraproduktivt. I osäkra tider är vi mindre benägna att ta på oss nya kostnader – och vi vill verkligen inte lägga tid på att svara på säljande mejl eller boka in introduktionsmöten.

Enligt en undersökning som vi gjort på HubSpot har säljteam i Sverige skickat betydligt fler mejl sedan Covid-19 blev ett känt begrepp. Samtidigt ser vi också en tydlig nedgång i antalet svar dessa team får tillbaka.

Det är siffror som bekymrar mig. För i stället för att skicka ut fler och fler mejl borde fokus ligga på att förstå vilka behov som deras kontakter har – och möta dem. Det är bara så man bygger långsiktiga relationer med potentiella kunder.

Marknadsföring som gör skillnad – just nu

Även marknadsföringsteamen står inför stora utmaningar. Många av de kampanjer och kommunikationsstrategier som skapades innan krisen känns nu inaktuella och irrelevanta. I värsta fall kan de till och med upplevas som totalt tondöva i förhållande till vad som pågår i världen i dag. Även om det är tufft att släppa taget om väl utarbetade strategier, så kan också en envis kamp om att behålla dem skada kundrelationer på ett sätt som aldrig går att reparera igen. I osäkra tider finns det bara en enda fråga som ska styra marknadsförares arbete: hur kan vi hjälpa våra kunder just här och just nu?

För en del team kommer det innebära att minska antalet mejl och mängden innehåll som kommuniceras. För andra kan det handla om att skapa helt nytt material som möter kundernas nya behov.

Chatboten som kundservice

När varumärken, eller som i dag hela världen, drabbas av en kris är det många företag som ser en stor ökning i antalet frågor de får från kunder vilket givetvis också leder till ett ökat tryck på deras kundtjänst.

Svenska kundtjänster har haft ett ökat kundtryck under året och då är det lätt att falla i fällan att försöka besvara alla frågor genom att kräva mer arbetstimmar från sina anställda. Tyvärr är det inte så enkelt. Ett högre tryck på de anställda kan leda till en högre nivå av stress och utbrändhet samtidigt som servicenivån mot kunderna blir lägre. I stället behövs det ett mer långsiktigt sätt att bemöta kunders frågor och oro.

En väg framåt är att investera i en chatbot. En chatbot gör att kunderna snabbt och självständigt kan hitta svar på sina frågor samtidigt som kundtjänsten får mer tid över för mer komplexa kundproblem som kräver någon form av mänsklig kontakt. Vi måste också öka samarbetet mellan kundtjänst och marknadsföring för att ta fram relevant och utbildande innehåll som löser problem och svarar på de frågor som kunderna förväntas ställa framöver.

Väx smartare

Under rådande omständigheter är det naturligtvis vanligt att företag minskar sin tillväxt. Det finns företag som kommer att tvingas att helt byta affärsmodell och vissa företag kommer behöva ta svåra och smärtsamma beslut för att överhuvudtaget kunna överleva.

Det är inte lätt att vara optimistisk i en tid som nu, men jag är säker på att samma kundfokus som fick företag att blomstra före krisen är det som också kommer att lyfta dem ur den. Att ständigt vara nära och sätta kunden i fokus i varje beslut som tas.

Jag tror att det är det smartaste sättet för företag att växa. Även om det har känts svårt att prata om tillväxt de senaste månaderna, så går det att hitta ny energi genom att nu blicka framåt och fokusera på att växa smart – helt enkelt genom att leverera det kunden önskar sig, och att aldrig släppa det som fokus.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN