TISDAG 19 FEBRUARI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Det blir allt svårare att skydda ditt varumärke på egen hand

Antalet varumärkesansökningarna ökar konstant och därmed även behovet av professionella tillvägagångssätt för övervakning och genomsökning.
Enligt en ny artikel i World Trademark Review Yearbook 2017/18 innebär det ökade antalet varumärkesansökningar allt större svårigheter för företag att registrera nya unika och meningsfulla varumärken.

Enligt artikelförfattaren Dyan Finguerra-DuCharme, partner vid advokatbyrån Pryor Cashman, har det ökade antalet varumärkesansökningar, mellan 6-8% globalt under de senaste två åren, understrukit betydelsen för företag att noga övervaka sina befintliga varumärkesportföljer och nya registreringar av snarlika varumärken. Detta för att förebygga och minimera risken för överträdelser och potentiella varumärkesförsämringar.

När ett varumärke väl är registrerat tror många att processen är över. Så är dock inte fallet. Det första tecknet på att ett konkurrerande varumärke påverkar ett företag är dess utseende i reklamkampanjer. Då kan det redan vara för sent för att begränsa skadorna, kundförvirringen och att undvika stora kostsamma rättstvister.

Om ett lämpligt verktyg för varumärkesövervakning är på plats, meddelas ägaren så snart ansökningar lämnas in för snarlika varumärken. Detta gör det möjligt för varumärkesägare att agera snabbt (och utan alltför stora finansiella uppoffringar) genom att begära att den andra parten slutar att använda sitt varumärke. Om detta inte gör susen, kan de följa upp med ett meddelande om opposition eller försöka förhandla fram ett samexistensavtal. Med andra ord kan de ta reda på konkurrentens intentioner och förhoppningsvis lösa tvisten innan skadan blir alltför omfattande.

Ta t ex fallet med en populär brittiskbaserad komediklubbkedja, som fick varumärkesproblem i en samband med lanseringen av en framgångsrik tv-show med samma namn. Inom kort trodde folk att komediklubbkedjan och tv-serien var relaterade, varpå många slutade gå på klubbarna. Men eftersom komediklubbkedjan redan hade säkrat varumärket för sitt namn, tog de fallet till domstol och åberopade där varumärkesintrång, en tvist som de sedermera vann. Om det stora broadcastingföretaget som ägde TV-serien hade utfört en tillgänglighetssökning innan lanseringen, skulle de ha upptäckt komediklubbens varumärke, och besparat sig mycket tid, besvär och pengar, genom istället välja ett annat varumärkesnamn.

Det kan låta som sunt förnuft, men det Finguerra-DuCharme i sin artikel beskriver som svårast är att som utomstående lyckas övertyga affärsavdelningen om riskerna med att anta ett visst varumärke.

En tvåstegsapproach med klara professionella sökningar följt av användning av övervakningstjänster kan i bespara företaget stora kostnader på lång sikt och samtidigt erbjuda ett snabbt och effektivt sätt att skydda varumärken innan det går till domstol.

Text: CompuMark

Northern Link PR

2019-02-14
Global konkurrens i digitaliseringBASF lanserar ny digital plattform för byggindustrinNy vibrationsövervakning på pappersmaskin i HallstavikIKEA investerar i en av världens största vindkraftsparkerMarkant ökning av kvinnliga forskare inom produktionsteknikFokus på inkluderande och jämställd arbetsplats på Personal & Chef
2019-02-13
Ny Forrester-rapport: 69% av företagen är missnöjda med sitt molnbaserade kundvårdssystem Indikera maskinens statusStationschef till Luleå (Krossvägen)Peab bygger bostäder och galleria i FalkenbergHur utreder man klagomål på inomhusklimatet? Framgångsrik jobbmässa för unga på Svenska MässanStrands i nytt samarbete – med rallystjärnaParker Hannifin lanserar externt övervakad pneumatisk säkerhetsventil för nödstopp och systemfelEngcons slanglösa modulsystem och högflödessvivel är klara för serieleveransROBOYAGI - Klassledande robotprestanda från RYOBI Focus Nordic går på djupet med ny drönaragenturStarkt resultat för Fortnox 2018BMW M tar mark med helt nya X-modellerTekniska museet och Stora Enso bygger Stockholms smartaste byggnad i träStark rekrytering till Assemblin ElNy skräddarsydd vuxenutbildning öppnar för jobb inom industrinRenault F1 Team – 2019Varning: ta det lugnt på sportlovsvägarnaRebl Industries flyttar in i Gothia Science Park
2019-02-12
Ny överenskommelse ska ge fler jobb inom byggsektornStororder när Spring Systems fortsätter växaExakt temperaturmätning med JUMO dTRANS T06Dematek levererar unik kran till världens modernaste forskningsanläggningVåra utbildningar 2019Hultafors 2.40 tumstock FSC®-certifieradArbetet med nästa generations smarta elmätare påbörjatStål & Hyr och Renta går samman med JRent i JönköpingHitachis kundtidning – nytt nummer uteBMW kör ifrån inom elektrifierad och självkörande mobilitetCarina Ståhl utses till ny VD i trähustillverkaren Sizes WorksWebbaserad Säker Vatten-utbildning för VS-projektörerGregor Rolski blir chef för Tyréns verksamhet i ÖsteuropaStora fördelar med att implementera AI-lösningarNy lösning för slipning av hörn Professionell IT-kyla för serverrum och teknikrumLVD erbjuder ny automation till Phoenix fiberlaser i storformatSäkert halkskydd, lika aktuellt året omSka få 3D-printing i Mellansverige att lyftaEtt whitepaper om energieffektivare värmedistribution med PUR-skumsisolerad kulvert Ny digital plattform håller koll på kostnaderna under byggprojektet
2019-02-11
Provkörning och premiärvisning av Volvo Dig Assist under Rally SwedenNCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbananFörslutning med unik historiaCygate vinnare av Volvo car group/Volvo cars quality excellence awardNya Opel Corsa tar toppteknologier till småbilssegmentetAPM Terminals driver aktivt miljöförbättringar - för en hållbar framtidÅrets vinnare av Quality Innovation Award inger stort framtidshoppKlarar du 90 dagar utan bil?Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporterNy utmärkelse för skogsvård delas ut på SkogsElmia 100 % förnybar energi till Wibax terminalerNy vd för Förpacknings- och TidningsinsamlingenUpplands Motor har utsetts till årets återförsäljare av elbilarHållbar cement- och kalkproduktion i fokus för ny centrumbildningSvenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019IT och ”Enterprise Mobility” i byggbransch och infrastruktur
Annonser