LÖRDAG 22 SEPTEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Det blir allt svårare att skydda ditt varumärke på egen hand

Antalet varumärkesansökningarna ökar konstant och därmed även behovet av professionella tillvägagångssätt för övervakning och genomsökning.
Enligt en ny artikel i World Trademark Review Yearbook 2017/18 innebär det ökade antalet varumärkesansökningar allt större svårigheter för företag att registrera nya unika och meningsfulla varumärken.

Enligt artikelförfattaren Dyan Finguerra-DuCharme, partner vid advokatbyrån Pryor Cashman, har det ökade antalet varumärkesansökningar, mellan 6-8% globalt under de senaste två åren, understrukit betydelsen för företag att noga övervaka sina befintliga varumärkesportföljer och nya registreringar av snarlika varumärken. Detta för att förebygga och minimera risken för överträdelser och potentiella varumärkesförsämringar.

När ett varumärke väl är registrerat tror många att processen är över. Så är dock inte fallet. Det första tecknet på att ett konkurrerande varumärke påverkar ett företag är dess utseende i reklamkampanjer. Då kan det redan vara för sent för att begränsa skadorna, kundförvirringen och att undvika stora kostsamma rättstvister.

Om ett lämpligt verktyg för varumärkesövervakning är på plats, meddelas ägaren så snart ansökningar lämnas in för snarlika varumärken. Detta gör det möjligt för varumärkesägare att agera snabbt (och utan alltför stora finansiella uppoffringar) genom att begära att den andra parten slutar att använda sitt varumärke. Om detta inte gör susen, kan de följa upp med ett meddelande om opposition eller försöka förhandla fram ett samexistensavtal. Med andra ord kan de ta reda på konkurrentens intentioner och förhoppningsvis lösa tvisten innan skadan blir alltför omfattande.

Ta t ex fallet med en populär brittiskbaserad komediklubbkedja, som fick varumärkesproblem i en samband med lanseringen av en framgångsrik tv-show med samma namn. Inom kort trodde folk att komediklubbkedjan och tv-serien var relaterade, varpå många slutade gå på klubbarna. Men eftersom komediklubbkedjan redan hade säkrat varumärket för sitt namn, tog de fallet till domstol och åberopade där varumärkesintrång, en tvist som de sedermera vann. Om det stora broadcastingföretaget som ägde TV-serien hade utfört en tillgänglighetssökning innan lanseringen, skulle de ha upptäckt komediklubbens varumärke, och besparat sig mycket tid, besvär och pengar, genom istället välja ett annat varumärkesnamn.

Det kan låta som sunt förnuft, men det Finguerra-DuCharme i sin artikel beskriver som svårast är att som utomstående lyckas övertyga affärsavdelningen om riskerna med att anta ett visst varumärke.

En tvåstegsapproach med klara professionella sökningar följt av användning av övervakningstjänster kan i bespara företaget stora kostnader på lång sikt och samtidigt erbjuda ett snabbt och effektivt sätt att skydda varumärken innan det går till domstol.

Text: CompuMark

Northern Link PR

2018-09-18
Aventics greppar tag om det mestaAlla Opels personbilar WLTP-certifieradeÖver 100 miljoner kronor investerat i solenergi av privatpersonerBuss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresseProduktuppdatering för Mazda CX-3Netsecure utbildar om det nya NIS-direktivet den 26 oktoberEffektiv övervakning av transporterMed rätt typ av teknisk utrustning blir mötena både mer effektiva och kreativa. Martin Edofsson leder Smart City ConnectionSAP: Försörjningskedjor måste bli mer intelligentaIVECO Daily Blue Power - Mästare i Hållbarhet: International Van of the Year 2018.Malmö Stads miljöbyggpris tilldelas LINK arkitekturJennie Sahlsten ny vd och koncernchef för Erlandsson ByggÅkare, öka era intäkter med CargoSpace24!ebm-papst visar ny fläkt för kylning av järnvägs­applikationer på mässan InnoTransStart för ny satsning på kvinnor i techindustrinLogistic Contractor utvecklar och bygger lager åt skönhetsjätten Lyko
2018-09-17
MLT presenterar nya möjligheter för automatiserad kvalitetskontrollCanon får guld i hållbarhet från EcoVadisCanon lanserar PROGRAF TM-serienHär är framtidens bil – självkörande, utsläppsfri och uppkoppladJenny Larsson är ny distriktschef i Cementa region SydIrisity inleder samarbete med DahuaCecilia Ceder ny vd för Fairtrade SverigeABAX värvar ännu en anställd från världens största telematikföretagQuality Hotel View expanderar – endast 2,5 år efter öppningen Vinnarna av Årets byggnadsvårdare 2018Årets Företagare i Blekinge 2018 går till Roger Olsson De vann Härnösands företagspriserBilfinger visar på stort ägarskap och högt engagemangVärldspremiär för nya Yaris GR SPORTPolarbröd en av vinnarna av Livsmedelspriset 2018ExTe fyller 120 årFlytande våtmarkTornstadens första projekt med MKB Fastighets AB i MalmöDe första eldrivna lastbilarna har levereratsInspireras till forskning i PiteåToppnotering för fjärrkyla under rekordvarm sommar Norrköping Airport ökar passagerarantalet i augusti
2018-09-14
Vad händer egentligen i Göteborg den 9-11 oktober?Nu blir vi ÄNNU grönare!ABB och Nobel Media tillkännager internationellt partnerskapCM-seminarium på Business Arena 2018ABB-teknik ansluter Sveriges största solcellspark till elnätetInterEast rekryterar marknadsansvarig Sigma Technology tror på LoRaWAN™Allmänhet och Skövdeskolor bjuds in till en fredag i sann forskarandaPeab Asfalt jubilerarKraftig resandeökning för Tåg i BergslagenEntreprenör utsedd för kulturhuset i BergsjönIKEA siktar på nollutsläpp för hemleveranser i fem storstäder till 2020Isabellestipendiet – för en mer jämställd byggbransch Produkter i världsklass förutsätter ett effektivt och väl sammanhållet IT-stöd Woody Bygghandel fortsatt aktiva på miljöområdet Orio Logistics satsar på e-handelslogistikEn medicinsk revolution inom ortopedin – nu på USÖHelt nya insikter om elKomposthink bokashi omvandlar matrester till jordförbättring och växtnäring!Premiär för Kia ProCeed: Skapar eget segmentRätt produkter för precision i flödesmätning och regleringSnabbt växande marknadsintresse för Moniers integrerade solenergitakHauschild+Siegel från Malmö vinner Svensk Betongs Arkitekturpris Prefab
Annonser