SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Digitaliseringen öppnar nya yrkesvägar inom transportsektorn

Transportföretagen har med rapporten ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras 2.0”, låtit kartlägga det framtida rekryteringsbehovet inom transportsektorn.
Kommer det att behövas förare, mekaniker och fartygspersonal även i framtiden? Svaret är ja, både på kort och på lång sikt. Däremot kommer yrkena att utvecklas och förändras. Men ska Sverige ta täten i transportsektorns teknikutveckling gäller samtidigt att kompetensförsörjningen är tillförlitlig.

Transportsektorn befinner sig i en omställning driven av digitalisering och elektrifiering. Vi har egentligen bara sett början på den förändring som digitaliseringen driver fram där de flesta företag och organisationer börjat ta sina första steg.

”Som vi ser det kommer jobben inom transportsektorn att finnas kvar och rekryteringsbehovet kommer vara fortsatt stort även på längre sikt men anställningar och yrken kommer däremot anpassas till ny teknik, nya modeller och nya system.

I den förändringsresa transportsektorn befinner sig i, har kompetenstillgången en central betydelse”, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Sysselsättningen kommer troligtvis inte att påverkas omedelbart men däremot kommer behovet av kompetens att förändras med ökad efterfrågan på kunskaper inom nya teknikområden.

”Vi ser att flera jobb med dagens arbetsuppgifter, som exempelvis underhåll och service av äldre teknik, kommer att minska medan nya arbetsuppgifter växer fram inom till exempel fjärrstyrning, kundkontakt, logistikplanering och datastyrt underhåll”, säger Caj Luoma.

Sverige har som innovations- och kunskapsland alla möjligheter att ta ledningen och vara ett föregångsland inom transporternas teknikutveckling. Men då krävs att det i god tid planeras för en kompetensförsörjning som är anpassad till teknikskiftet.

”Ska Sverige ligga i framkant inom transportsektorns digitalisering krävs att vi har ett utbildningssystem som är dimensionerat efter transportsektorns rekryteringsbehov och som sett till innehåll svarar emot den tekniska utvecklingen. Konkret innebär det att det finns tillräckligt antal elevplatser inom gymnasieskolans fordons- och transporttekniska utbildningar, att utbildningarna är relevanta och att vi framöver har ett mer flexibelt och snabbare system för revideringar av läroplaner”, avslutar Caj Luoma.

”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras 2.0” är en påbyggd och utvecklad version av en tidigare rapport på samma tema om hur jobben kommer att förändras. Rapporten är skriven av teknikjournalist Mats Lewan på uppdrag av Transportföretagen.

För mer information kontakta
Ebba Fredin
pressansvarig Transportföretagen.
08-7627120
0730-447120
ebba.fredin@transportforetagen.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-11
Sjöö Sandström expand­erar med ny säljareLantbrukarna pressade av låg lönsamhetKia presenterar uppdaterad elbilsstrategi
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka
2024-04-04
Officiell återförsäljare av RotoclearXometry Förbättrar med Xometry.ProSG Maskin firar 60 årHMS Networks och Red Lion Controls samarbetarÖver 54 miljarder cookies på dark web