TISDAG 22 MAJ 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

ebm-papst fläkt i simulator

Låter människor prova på att flyga som en fågel
Max Rheiner vid Zürich University of Arts fick för några år sedan en idé om att utveckla en simulator som skulle göra det möjligt för människor att prova på att flyga som en fågel. Rheiner är ansvarig för ett designprogram vid universitetet inriktat på interaktion mellan olika tekniker. Hans vision var att skapa en simulator som kombinerade flygning i en virtuell miljö, med hjälp av VR-teknik (VR, Virtual Reality), med att den som flyger också fick involvera hela kroppen under flygningen. ebm-papst fläkt har en mycket viktig funktion för att flygkänslan ska bli den rätta. Då fläkthastigheten kan styras går det att variera luftflödet vars uppgift är att ge dem som ligger i simulatorn känsla av vindmotstånd. Den känslan ger en fartupplevelse och ju starkare luftflöde desto starkare blir känslan av att man flyger fort.

”Att flyga som en fågel är en väldigt speciell kick”
Mycket av fågelflygaridéen hämtade Max Rheiner från sina egna erfarenheter från skärmflygning (paragliding) och användning av avancerade drönare. Rheiners idé gick från att vara en vision till att förverkligas efter att han blivit kontaktad av en grupp fågelentusiaster som skulle ha en utställning om fåglar. Man kom överens om att starta ett projekt som skulle göra det möjligt för människor att med hjälp av Virtual Reality och annan teknik får uppleva känslan av att flyga som en fågel. Ett viktigt mål med projektet var också förstärka VR-upplevelsen genom att involvera kroppsrörelser. I detta fall främst armarna och rörelser som efterliknar fågelvingars rörelsemönster. ”Jag var helt övertygad om att känslan att kunna flyga som en fågel skulle bli en väldigt speciell kick, och det var också med stor entusiasm som vi startade upp projektet och bildade ett team som skulle ta fram en prototyp”, säger Max Rheiner.

Ligger på mage i simulatorn
Den som vill prova på att flyga som en fågel lägger sig på mage i simulatorn som har tre rörelseriktningar: upp och ner, fram och tillbaka och lutningar i sidled. Armarna är fästa på metallvingarna och styrningen sker med hjälp av handlederna. ”Vi gjorde konstruktionen på det här sättet eftersom de flesta människor har en ganska begränsad motorik (jämfört med fåglar), och vi kan inte heller förvänta oss att man ska vara flink och med samma förmåga till koordination som en trummis”, säger Max Rheiner med ett leende. Den som ska flyga får också VR-glasögon, hörlurar och den rätta vind- och fartkänslan tack vare ebm-papst fläkt. ”Vi valde ebm-papst fläktlösning eftersom det går att justera hastigheten på ett smidigt sätt och för att fläktarna är extremt tysta. Många kanske blir överraskade av hur viktig vindeffekten är men faktum är att den är helt nödvändig för att man ska uppleva fart. En nyhet för många är också att våra sinnen tar upp vinden via både hud och hår och omsätter det till fartkänsla”.
2018-05-18
Nya rutiner för beställning av märkningsutrustning för djurES Equipment säljer sin egen uppfinning över hela världen
2018-05-17
Maskinerna intar Solvalla 31 maj till 2 juniAhlsell förvärvar svensk distributör inom verktyg och förnödenheterPeab hyr ut till Actic i UlriksdalLernia instiftar Nya journalistpriset för journalistik i SverigeJapanska teknikgiganten Ricoh går in i samarbete med ColoreelUnik teknik för nästa generations fjärrstyrning av lastbilar Maria Mattsson Mähl – Årets kvinnliga Gasell 2018PoG Woody Bygghandel AB fortsätter att växa och satsa!Stötdämpande golv minskar fallskador med sextio procentI Lidköping finns ett ökat intresse av solelLätt att hitta rätt drivlösningKopplingsapparater för högspänningNorconsult vinner ramavtal kring åtgärdsvalsstudierBRA erbjuder Nextjets resenärer från Göteborg ombokning för 498 kronorSmygprovkörning av Mercedes nya elbil Två IT-projekt vid Karlstads universitet får finansiering från Internetstiftelsen3D-teknik och nytt visningscenter lyfter fram samhällsplaneringNy teknik och nya möjlig­heter i husetNy hållbarhetschef på Svenska RetursystemNextjet ansöker om konkursStockholmsekonomin faller till den lägsta nivån på fem årWycore etablerar bolag i HongkongPressträff om vindkraft­transporter 2018-2019Pelletsmarknaden i Sverige ökade under 2017Dacia firar 10 år i SverigeBCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från SverigeInspirationsplattform för kvinnor inom IT lanseras i Helsingborg Indol växlar upp med tre nya modellerEric Lundberg ny VD för Kjell & Company
2018-05-16
Ljusa idéer för industri och butikToyota tar automation till nya höjder Ahlsell offentliggör ett MTN-program med en ram om 5 000 MSEKÖkat stöd för IoT i Dell Boomis integrationsplattformVattenfall påbörjar byggandet av en av Sveriges största vindkraftsparkerInstrumenta AB – ett vasst utvecklingsföretag i PartilleSvensk miljöteknik lockar hela världenGarmin® presenterar Varia Vision™ in-sight displayDe nya lättviktsmästarnaTelia utökar fibersatsning i Lund via förvärvStabil och anrik 70-åring firar hela åretIngram Micro LEASE – låser upp nya affärsmöjligheterLignin nytt supergrönt bränsle för bränslecellOrkla Foods Sverige höjer ambitionen och serverar en ny hållbarhetsstrategi Tyskt pappersbruk väljer Ragn-Sells returpapperKia introducerar 48V mildhybridDrev.se väljer Orio Logistics som partnerHultafors Group förvärvar Johnson Level & Tool Mfg. Co., Inc.Accelerator-bolaget Sellamigo vinnare i pitch-tävlingVDL får leverera 25 elled­bussar till Umeås stadstrafik
2018-05-15
Sverigepremiär för eldriven 25-tonnarePeab bygger akutmottagning på Sunderby sjukhus i LuleåÄntligen utrymme för att växa vidare!Fokus 2018: Smart IndustriNCC bygger trähöghus i ÖrebroStora Enso lanserar biokompositer som förnybar ersättning för plastStålindustrin deltar på Havs- och VattenforumSchneider Electric lanserar ny serie motorskyddsbrytareAssemblin rekryterar från SwecoJan Kilström lämnar Green CargoCBRE GWS ser kraftig tillväxt och anställer försäljningschef
Annonser