TORSDAG 25 APRIL 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Fast i returträsket? Så kan IT underlätta återlämningsprocessen

Färska undersökningar visar att var fjärde julklapp kommer att återlämnas tillbaka till butik i början av året.
I Storbritannien har Barclaycard presenterat statistik som visar att 26 % av alla handlare anger att returerna till fysiska butiker och online-butiker har ökat sedan 2016, och att antalet artiklar som returneras har ökat med i genomsnitt 22 %.

Returhanteringen är en stor utmaning, både i form av minskade intäkter och komplexa lagerhanteringar. Separata IT-system, applikationer, filialer och lager kan leda till att inventeringsarbetet ger missvisande information, vilket påverkar kundernas upplevelser negativt och kan skada såväl försäljning som kundlojalitet.

Världsekonomin präglas av osäkerhet och kunder är extra försiktiga med hur de spenderar sina pengar. Det leder till att kundupplevelsen blir minst lika avgörande som prisstrategin, när det gäller hur väl återförsäljare ska lyckas. Då krävs också att återförsäljare skapar miljöer där de kan koppla samman data, ha tillgång till korrekt information om lagernivåer och erbjuda en sömlös köpupplevelse över olika säljkanaler.

Returutmaningen
Det finns mängder av systemstöd att välja mellan. Alla butiker, både fysiska och online, kan hantera mängder av IT-system som kassasystem, e-commerce-plattformar, lagerhanteringsapplikationer, faktureringssystem, kundvårdssystem och affärssystem. Men det krävs att dessa system kan samverka med varandra för att återförsäljaren ska kunna erbjuda kunderna det de vill ha, när de vill ha det.

Molnbaserade integrationsplattformar gör att återförsäljare kan integrera sina applikationer och data utan att tvingas hantera de kostnader och den komplexitet som traditionell och resurskrävande integration medför. Istället kan återförsäljare utvecklas till en transparent och kunskapsdriven organisation som fokuserar på att optimera kundresan.

Växtvärk online
Tillväxten inom online-handel, i kombination med den snabbt växande returhanteringen on- och offline skapar utmaningar för återförsäljare, då de ska hinna behandla ordrar, spåra återbetalningar och uppdatera lagerlistor för att säkerställa exakta och aktuella listor.

Januari innebär alltid ökad aktivitet för butiker, oavsett om det handlar om att sälja eller hantera returer. Därför måste återförsäljare se till att både deras webbsidor och medarbetare är redo för denna ökade belastning. Det finns många exempel på företag som misslyckas med detta och drabbas av avbrott. Inte sällan är orsaken till avbrottet enligt återförsäljarna ”hög efterfrågan”.

Avbrott som dessa kan ha avgörande påverkan på kundlojaliteten, utöver de uppenbara kortsiktiga förlorade försäljningsintäkterna. Då finns ofta en mängd konkurrenter som istället är redo att ta hand om kunden. Oavsett om det handlar om en överbelastad webbsida, utebliven information om lagernivåer eller dålig kundupplevelse är risken stor att kunden, förståeligt nog, inte kommer tillbaka.

Online-handeln förväntas öka i år igen och det är därför viktigt för återförsäljare att se till att kunden får en sömlös köpupplevelse oberoende av vilken kanal han eller hon väljer. Genom att kunna hantera ordrar över olika kanaler kan företaget förse marknads- och supportavdelningen med individbaserad information. Dessutom kan de leverera korrekt information om lagernivåer i realtid som omfattar såväl fysiska butiker som online-butiker, vilket kan vara helt avgörande för försäljningen. Med automatiserade uppdateringar får kunder korrekt istället för felaktig information som leder till brutna löften om leveranstid och produkttillgång.

Faktum är att tillhandahållandet av realtidsbaserad insyn i lagernivåer gör det möjligt för återförsäljare att avsevärt öka försäljningen och effektivare kunna planera sin verksamhet utifrån efterfrågan, samt optimera lagernivåer och prissättning. I samband med att mängder av produkter kommer att returneras under den närmaste perioden är det viktigt att poängtera vikten för återförsäljare att integrera processer och data för att kunna erbjuda en sömlös kundupplevelse. De återförsäljare som klarar den utmaningen bäst, är också bäst positionerade för kort- och långsiktiga affärsframgångar.

Av: Derek Thompson, VP för EMEA, Dell Boomi

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Kungsgatan 60 | 111 22 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation
Postadress
Västmanna­gatan 9
11124 Stockholm
Besöksadress
Västmanna­gatan 9
11124 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-04-18
Ramirent anlitar Husqvarna Fleet ServicesJula lanserar verktyg och trädgårdsredskap från MakitaBesikta Bilprovning etablerar sig i HudiksvallPlastkampen Borås gjorde skillnad!Snabba leveranser, hållbarhet och Airmees värdeskapande roll
2019-04-17
NCC och Blåkläder förnyar sitt samarbetsavtal för 3:e gångenHewSaw Sverige investerar i onlinesystem till såglinje med fokus på Industri 4.0SKF inviger fabrik i Changshan, KinaGipsskruv med anpassade längderEn (icke)bländande nyhet från Nordic LightsRagn-Sells Danmark först med plaståtervinning ur organiskt avfallDelvator utökar i HärnösandABB utnämner Peter Voser som tillförordnad VD Redo för robotinvasion – Tekniska tömmer tusen kvadratmeterElektromagnetisk immunitet allt viktigare i industrinIndustrikommunernas möte i Örnsköldsvik 11-12 aprilSynkronisera med robotarInterroll levererar högeffektiva crossbeltsorter till schweizisk referenskund Laddboxar och laddning av elbilar - Kort och gott – följ regelverk och rekommendationer!Miljömedvetna svenskar tvättar bilen hemma – och bryter i vissa fall mot lagenLantmännen väljer Icertis för kontrakthantering i molnet
2019-04-16
Volvobilar i Europa varnar varandra om hala vägar och andra trafikfarorVi välkomnar TT-08 till Ergobjörn-familjen! Kameror för Machine VisionNCC bygger ny räddningsstation i LuleåAnders Ygeman inviger Power Circle Summit på ElfackMinskade utsläpp med fordonsprojektOKQ8 har överlägset bäst täckning på fossilfria bränslet HVO100Kamerasystemet Camos 360° vidgar vyerna på MaskinExpoNy Bevegofilial öppnar snart i Bäckebol i Göteborg Ny undersökning från LeasePlan: Tjänstebilsförarna vill köra elbil – räckvidden fortsatt hinder​Låt elektroniken leva längre!Verktygsboden firar påsk på Skandinaviens största bil- och MC-mässaHyundai fabriksförbereder sina grävmaskiner för Engcons tiltrotatorerHydroscand öppnar butik på VärmdöAxfood väljer Circle K som drivmedelsleverantör Elitfönster lanserar självreglerande solskyddsglas Svensk kvalitetssäkring av metall på väg att få internationell status Bäst att bränna plasten och utvinna energiSMP lanserar egenutvecklad gripskopa
2019-04-15
Polestar 2 sätter fokus på Kina med tillverkning och platsen för den första Polestar SpaceFathantering – Så minimerar du riskernaVedmaskinen Palax C750 – mässans kap på MaskinExpoNya Opel Corsa väger mindre än 1 000 kgJessica Mitrosbaras blir ny enhetschef på Sigma TechnologyDAF utökar sitt sortiment inom byggsegmentetSesam öppnar upp nytt samarbete mellan Garageportexperten och ÅkerströmsLK lanserar blyfritt sortiment för hållbara VVS-installationerVärldspremiär för eldrivna Volkswagen ID. ROOMZZ Airmee är först ut med fossilfria hemleveranser samma dagEgen innovation sänkte energiförbrukningen till en fjärdedelEtt förredskap som är effektivt mot ogräs Världens största batteridrivna spårfordon ska byggas i SkelleftehamnLågt marktryck med nya Bell B20E LGPI höst startar distansutbildningar i robotik och automationHenkels sortiment av hälsa- och säkerhetsprodukter.Andie Lahdo blir årets företagareWibax utbyggnad blir en ”familjeaffär”Janne Hirsikangas till Europafinal i Cat Operator ChallengeChristian Clemens föreslås som ny ordförande för Svenskt FlygOptimerad avjämningsbalk från RototiltMer AI på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign
Annonser