FREDAG 23 AUGUSTI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Fast i returträsket? Så kan IT underlätta återlämningsprocessen

Färska undersökningar visar att var fjärde julklapp kommer att återlämnas tillbaka till butik i början av året.
I Storbritannien har Barclaycard presenterat statistik som visar att 26 % av alla handlare anger att returerna till fysiska butiker och online-butiker har ökat sedan 2016, och att antalet artiklar som returneras har ökat med i genomsnitt 22 %.

Returhanteringen är en stor utmaning, både i form av minskade intäkter och komplexa lagerhanteringar. Separata IT-system, applikationer, filialer och lager kan leda till att inventeringsarbetet ger missvisande information, vilket påverkar kundernas upplevelser negativt och kan skada såväl försäljning som kundlojalitet.

Världsekonomin präglas av osäkerhet och kunder är extra försiktiga med hur de spenderar sina pengar. Det leder till att kundupplevelsen blir minst lika avgörande som prisstrategin, när det gäller hur väl återförsäljare ska lyckas. Då krävs också att återförsäljare skapar miljöer där de kan koppla samman data, ha tillgång till korrekt information om lagernivåer och erbjuda en sömlös köpupplevelse över olika säljkanaler.

Returutmaningen
Det finns mängder av systemstöd att välja mellan. Alla butiker, både fysiska och online, kan hantera mängder av IT-system som kassasystem, e-commerce-plattformar, lagerhanteringsapplikationer, faktureringssystem, kundvårdssystem och affärssystem. Men det krävs att dessa system kan samverka med varandra för att återförsäljaren ska kunna erbjuda kunderna det de vill ha, när de vill ha det.

Molnbaserade integrationsplattformar gör att återförsäljare kan integrera sina applikationer och data utan att tvingas hantera de kostnader och den komplexitet som traditionell och resurskrävande integration medför. Istället kan återförsäljare utvecklas till en transparent och kunskapsdriven organisation som fokuserar på att optimera kundresan.

Växtvärk online
Tillväxten inom online-handel, i kombination med den snabbt växande returhanteringen on- och offline skapar utmaningar för återförsäljare, då de ska hinna behandla ordrar, spåra återbetalningar och uppdatera lagerlistor för att säkerställa exakta och aktuella listor.

Januari innebär alltid ökad aktivitet för butiker, oavsett om det handlar om att sälja eller hantera returer. Därför måste återförsäljare se till att både deras webbsidor och medarbetare är redo för denna ökade belastning. Det finns många exempel på företag som misslyckas med detta och drabbas av avbrott. Inte sällan är orsaken till avbrottet enligt återförsäljarna ”hög efterfrågan”.

Avbrott som dessa kan ha avgörande påverkan på kundlojaliteten, utöver de uppenbara kortsiktiga förlorade försäljningsintäkterna. Då finns ofta en mängd konkurrenter som istället är redo att ta hand om kunden. Oavsett om det handlar om en överbelastad webbsida, utebliven information om lagernivåer eller dålig kundupplevelse är risken stor att kunden, förståeligt nog, inte kommer tillbaka.

Online-handeln förväntas öka i år igen och det är därför viktigt för återförsäljare att se till att kunden får en sömlös köpupplevelse oberoende av vilken kanal han eller hon väljer. Genom att kunna hantera ordrar över olika kanaler kan företaget förse marknads- och supportavdelningen med individbaserad information. Dessutom kan de leverera korrekt information om lagernivåer i realtid som omfattar såväl fysiska butiker som online-butiker, vilket kan vara helt avgörande för försäljningen. Med automatiserade uppdateringar får kunder korrekt istället för felaktig information som leder till brutna löften om leveranstid och produkttillgång.

Faktum är att tillhandahållandet av realtidsbaserad insyn i lagernivåer gör det möjligt för återförsäljare att avsevärt öka försäljningen och effektivare kunna planera sin verksamhet utifrån efterfrågan, samt optimera lagernivåer och prissättning. I samband med att mängder av produkter kommer att returneras under den närmaste perioden är det viktigt att poängtera vikten för återförsäljare att integrera processer och data för att kunna erbjuda en sömlös kundupplevelse. De återförsäljare som klarar den utmaningen bäst, är också bäst positionerade för kort- och långsiktiga affärsframgångar.

Av: Derek Thompson, VP för EMEA, Dell Boomi

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Kungsgatan 60 | 111 22 Stockholm
www.northernlinkpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Orgnr:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-08-19
Förstärkning av Government Relations & Public Affairs-funktionen hos ABB i SverigeHetast på höstens mässor Merlos nya ROTO-serie Würth lanserar M-CUBE® - egentillverkade batterimaskinerPorsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på NardòFransk student presenterade nya lösningar åt företagFortsatt expansion med Fasadteknik i NyköpingCopiax stärker sin företagsledning med två nytillskott”Hentverksprojekt” ska locka fler kvinnor till byggbranschenCalle Svadling vann dubbelt i Timbersports Trollhättan CupHydroscand breddar sortimentet med ny pneumatisk PA-T-slangNya höjder i sikte när Christer Ohlsson lämnar VD-posten i Ohlssons ABVisma ökar takten inom Business intelligence genom sammanslagning av Visma bWise och OptivasysFinalisterna för Årets Hållbarhetsinitiativ 2019 klara
2019-08-16
Storbritanniens största leverantör av dryckesdispensers väljer robusta TOUGHBOOK-handdatorer Hexagon Production Software visar hur virtuell och verklig produktion kan kombineras under EMO2019. Ejendals ny huvudleverantör till bygghandelskedjan Optimera Nu startar biogasleveranserna i OdensbackenAPM Terminals anställer för framtidenRamirent deltar på GatherDerome förvärvar Woody bygghandel i AnderstorpNorden går i spetsen för bioflygbränsleOKQ8 och Tanka gör det enkelt för bilister att bli fossilfriaOrio fortsätter utveckla satsningen på Saab Original och LogisticsFrån lokal skrothandel till storföretag – Areco fyller 75 årVälkommen till Mapei, Fredrik Derwinger!GARO AB levererar laddinfrastruktur för elbussar Alexandra Stassais Söderblom ny affärschef på TyrénsFord drar 500 ton med elektrisk F-150 – firar med pickup-emoji
2019-08-15
Verizon Software-Defined Interconnect möjliggör anslutning av privata IP-nätverk på bara några minuterFortsatta utmaningar med lägre transportintäkterSchneider Electric hjälper till att framtidssäkra Norrlands universitetssjukhusAxelent tar över agenturer och breddar sitt utbudPressinbjudan: Robotkonferens för tillverkningsindustrins framtid Peab Asfalt vinner asfaltkontrakt i Säffle och Åmåls kommun5 goda skäl att besikta bilenJohan Edén är ny Försäljningschef på SoftOne GroupHelhetslösning från OEM Electronics hjälpte TylöHelo​Bilbranschen varnar för insmugglad AC-gasPorsche Carrera Cup Scandinavia: Prins Carl Philip och Jacques Villeneuve kör Kanonloppet.Anna och Oskar siktar på medalj i världens största tävling!Maskinstyrning på väg in i grävmaskinernaWiklund satsar tyngre med Kramer hjullastareOffentlig utvärdering av maskindirektivet med fokus på ny teknik​Elbilar kan laddas på fler platserNya Volkswagen T-Roc Cabriolet – en frisk fläkt i SUV-segmentetZmarta Group flyttar till nya lokalerOscar Eriksson, Sh bygg, sten och anläggning AB tävlar i Yrkes-VMXL-Bygg Habo blir en del av Woody-kedjanDi Luca & Di Luca väljer Aditro Logistics som 3PL-partner för sin framtida tillväxtProduktlansering HERU NEXT GENERATION
2019-08-14
Träffa Bastec på Fastighetsmässan i Göteborg 4-5 sept 2019Conrad fortsätter att expandera sitt B2B-sortimentLantmännen Maskin, Swecon och Försvarsmakten i samarbete om kompetensförsörjningAllkal anställer ny säljareIoT-experten: ”Enklare än du tror att göra stora vinster”Vd-succession i Lambertsson Sverige ABTobias Hansson utsedd till ny platschef för ABB i LudvikaBravida förvärvar ventilationsföretag i StockholmWürth ställer ut på Load Up North 29 – 31 augusti 2019 Alnova ställer ut på Fastighetsmässan i Göteborg den 4 - 5 septemberEM-kval och försmak inför NM i Timbersports Storsatsning med fokus på transportbilar på Load Up North i Umeå
Annonser