LÖRDAG 16 FEBRUARI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Fast i returträsket? Så kan IT underlätta återlämningsprocessen

Färska undersökningar visar att var fjärde julklapp kommer att återlämnas tillbaka till butik i början av året.
I Storbritannien har Barclaycard presenterat statistik som visar att 26 % av alla handlare anger att returerna till fysiska butiker och online-butiker har ökat sedan 2016, och att antalet artiklar som returneras har ökat med i genomsnitt 22 %.

Returhanteringen är en stor utmaning, både i form av minskade intäkter och komplexa lagerhanteringar. Separata IT-system, applikationer, filialer och lager kan leda till att inventeringsarbetet ger missvisande information, vilket påverkar kundernas upplevelser negativt och kan skada såväl försäljning som kundlojalitet.

Världsekonomin präglas av osäkerhet och kunder är extra försiktiga med hur de spenderar sina pengar. Det leder till att kundupplevelsen blir minst lika avgörande som prisstrategin, när det gäller hur väl återförsäljare ska lyckas. Då krävs också att återförsäljare skapar miljöer där de kan koppla samman data, ha tillgång till korrekt information om lagernivåer och erbjuda en sömlös köpupplevelse över olika säljkanaler.

Returutmaningen
Det finns mängder av systemstöd att välja mellan. Alla butiker, både fysiska och online, kan hantera mängder av IT-system som kassasystem, e-commerce-plattformar, lagerhanteringsapplikationer, faktureringssystem, kundvårdssystem och affärssystem. Men det krävs att dessa system kan samverka med varandra för att återförsäljaren ska kunna erbjuda kunderna det de vill ha, när de vill ha det.

Molnbaserade integrationsplattformar gör att återförsäljare kan integrera sina applikationer och data utan att tvingas hantera de kostnader och den komplexitet som traditionell och resurskrävande integration medför. Istället kan återförsäljare utvecklas till en transparent och kunskapsdriven organisation som fokuserar på att optimera kundresan.

Växtvärk online
Tillväxten inom online-handel, i kombination med den snabbt växande returhanteringen on- och offline skapar utmaningar för återförsäljare, då de ska hinna behandla ordrar, spåra återbetalningar och uppdatera lagerlistor för att säkerställa exakta och aktuella listor.

Januari innebär alltid ökad aktivitet för butiker, oavsett om det handlar om att sälja eller hantera returer. Därför måste återförsäljare se till att både deras webbsidor och medarbetare är redo för denna ökade belastning. Det finns många exempel på företag som misslyckas med detta och drabbas av avbrott. Inte sällan är orsaken till avbrottet enligt återförsäljarna ”hög efterfrågan”.

Avbrott som dessa kan ha avgörande påverkan på kundlojaliteten, utöver de uppenbara kortsiktiga förlorade försäljningsintäkterna. Då finns ofta en mängd konkurrenter som istället är redo att ta hand om kunden. Oavsett om det handlar om en överbelastad webbsida, utebliven information om lagernivåer eller dålig kundupplevelse är risken stor att kunden, förståeligt nog, inte kommer tillbaka.

Online-handeln förväntas öka i år igen och det är därför viktigt för återförsäljare att se till att kunden får en sömlös köpupplevelse oberoende av vilken kanal han eller hon väljer. Genom att kunna hantera ordrar över olika kanaler kan företaget förse marknads- och supportavdelningen med individbaserad information. Dessutom kan de leverera korrekt information om lagernivåer i realtid som omfattar såväl fysiska butiker som online-butiker, vilket kan vara helt avgörande för försäljningen. Med automatiserade uppdateringar får kunder korrekt istället för felaktig information som leder till brutna löften om leveranstid och produkttillgång.

Faktum är att tillhandahållandet av realtidsbaserad insyn i lagernivåer gör det möjligt för återförsäljare att avsevärt öka försäljningen och effektivare kunna planera sin verksamhet utifrån efterfrågan, samt optimera lagernivåer och prissättning. I samband med att mängder av produkter kommer att returneras under den närmaste perioden är det viktigt att poängtera vikten för återförsäljare att integrera processer och data för att kunna erbjuda en sömlös kundupplevelse. De återförsäljare som klarar den utmaningen bäst, är också bäst positionerade för kort- och långsiktiga affärsframgångar.

Av: Derek Thompson, VP för EMEA, Dell Boomi

Henrik Aare | PR consultant
henrik@nlpr.se | +46 70 598 22 82
Kungsgatan 60 | 111 22 Stockholm
www.northernlinkpr.se

Northern Link PR

2019-02-12
Stororder när Spring Systems fortsätter växaExakt temperaturmätning med JUMO dTRANS T06Dematek levererar unik kran till världens modernaste forskningsanläggningVåra utbildningar 2019Hultafors 2.40 tumstock FSC®-certifieradArbetet med nästa generations smarta elmätare påbörjatStål & Hyr och Renta går samman med JRent i JönköpingHitachis kundtidning – nytt nummer uteBMW kör ifrån inom elektrifierad och självkörande mobilitetCarina Ståhl utses till ny VD i trähustillverkaren Sizes WorksWebbaserad Säker Vatten-utbildning för VS-projektörerGregor Rolski blir chef för Tyréns verksamhet i ÖsteuropaStora fördelar med att implementera AI-lösningarNy lösning för slipning av hörn Professionell IT-kyla för serverrum och teknikrumLVD erbjuder ny automation till Phoenix fiberlaser i storformatSäkert halkskydd, lika aktuellt året omSka få 3D-printing i Mellansverige att lyftaEtt whitepaper om energieffektivare värmedistribution med PUR-skumsisolerad kulvert Ny digital plattform håller koll på kostnaderna under byggprojektet
2019-02-11
Provkörning och premiärvisning av Volvo Dig Assist under Rally SwedenNCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbananFörslutning med unik historiaCygate vinnare av Volvo car group/Volvo cars quality excellence awardNya Opel Corsa tar toppteknologier till småbilssegmentetAPM Terminals driver aktivt miljöförbättringar - för en hållbar framtidÅrets vinnare av Quality Innovation Award inger stort framtidshoppKlarar du 90 dagar utan bil?Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporterNy utmärkelse för skogsvård delas ut på SkogsElmia 100 % förnybar energi till Wibax terminalerNy vd för Förpacknings- och TidningsinsamlingenUpplands Motor har utsetts till årets återförsäljare av elbilarHållbar cement- och kalkproduktion i fokus för ny centrumbildningSvenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019IT och ”Enterprise Mobility” i byggbransch och infrastrukturBehåll säkerheten, även vid arbete på distans!Hela produktionskedjan under ett tak när Industrimässorna arrangerades på Malmömässan
2019-02-08
Kör säkert på sportlovetNCC bygger parkeringshus för över 400 bilar i VästeråsTvå dagar fyllda av nyheter, inspiration och framtidsspaningStark ekonomi möjliggör viktiga framtidssatsningarSlangExpress har växlat upp i KarlskronaMAN Truck & Bus Sverige AB förstärker försäljningsorganisationen Dags för Dalarna att utse Årets dalakraft!Ett hållbart och giftfritt byggande – så når vi dit Certifikatet för Serporoc fasadsystem förnyas för ytterligare 5 år inom kortNu fler än 50 000 laddhybrider i SverigeKlimatsmarta KomatsuMazda presenterar MX-5 30th Anniversary EditionNya möjligheter med digitala tvillingar.Würth Svenska utökar sin produktportfölj med arbetskläder – säljstart våren 2019Så gör vi framtiden lite mer hållbar – Sweco bjuder in till hållbarhetsvecka i MalmöFinjas nya produktionslinje för EPS-betong invigdFörfinad kraft
2019-02-07
Kunskap på riktigtNy Lissmac till Söderhamn Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat i SverigeVolvo Cars rapporterar ett rörelseresultat på 14.2 miljarder kronor 2018Upphandlingskrav ska bidra till mindre avfall inom byggsektornProduktionsrekord för Vattenfalls kärnkraftBMW:s tekniska flaggskepp testas just nu i Arjeplog
Annonser