Senaste nytt


- Nyheter inom industrivärlden

Flügger vänder färghinken upp och ner

Ny strategi skakar om och förnyar arbetet
Att få en strategi till att leva i hela organisationen är en utmaning som många företag känner igen. Hos Flügger har man valt en annorlunda väg för att säkerställa att hela företaget är med på tåget i genomförandet av den nya strategin, kallad Flügger Organic. Insatsen har varit avgörande för flera underliggande nyckelresultat i företaget, som senast rapporterade ett positivt årsresultat.

När ledningen på Flügger skulle planera för en ny strategiperiod såg de tillbaka på två svåra år och en strategi som många medarbetare varken kände till eller förstod. Det framgick tydligt i företagets engagemangsundersökningar:

- Det är en klyscha att ”alla ska arbeta i samma riktning”, men det märks verkligen när det inte händer. Det fick oss i strategistyrgruppen att i ännu högre grad fokusera på potentialen i organisationens samspel och på hur strategin kunde omsättas till handling – även på fabrikerna och i butikerna, säger Marlene von Essen-Müller, Senior Vice President för People, Culture & Communication på Flügger.

En färghink som strategiverktyg
Självklart skulle ledargruppen samlas, strategin kommuniceras och bearbetas. Men istället för traditionella presentationer fick cheferna en specialdesignad färghink med strategin och kulturen tryckt på utsidan – och konkreta verktyg som skulle hjälpa dem att omvandla ord till handling på insidan. Innehållet bestod bland annat av ett interaktivt kortspel, samtalspunkter och självtester.

- Ärligt talat tänkte jag först: ”Vad har HR nu hittat på?”. Men så befann man sig plötsligt i en helt annat typ av samtal med sina kollegor, med de här hinkarna fyllda av A3-ark, feedback-pinnar och kort. Förutom att det vände upp och ner på hur vi vanligtvis pratar om vardagsproblem, bröt det också ner barriärer längs värdekedjan. Vi förhöll oss på ett nytt sätt till var vi befann oss och vad vi skulle göra, inte minst när det gällde att prata med våra team om den nya strategin och vad den faktiskt innebär, berättar Johannes Karlsson, Country Manager på Flügger Sverige.

En löpande process – ingen stor lansering
Som alternativ till en traditionell stor kickoff valde Flügger att satsa på ett kontinuerligt angreppssätt med korta, intensiva ”train-the-trainer”-sessioner för ledarna under ett års tid.

- En stor del av ledarskapet fortsätter ju även om en ny strategi lanseras och det är lätt att fastna i gamla mönster. När vi har träffats oftare, tränat på dilemman och delat olika perspektiv över värdekedjan, så har det blivit mer konkret och praktiskt, säger Marlene von Essen-Müller och tillägger:

- I själva verket har det hjälpt oss som ledare att se bortom vår egen horisont, tänka tvärfunktionellt och ha kunden i fokus – medan vi ställer oss frågan: skapar vi värde just nu i relation till strategin?

Resultaten talar för sig själva
Flüggers nya strategiutrullning har redan visat sig vara effektiv. Sedan lanseringen har medarbetarnas engagemang ökat markant – särskilt poängen för strategikommunikation och upplevd mening har gått från under benchmark till långt över.

Samtidigt har personalomsättningen minskat avsevärt och Flügger har upplevt ett ökat intresse från kandidater till lediga tjänster. Dessutom har företaget nått årets finansiella mål och kan bocka av en stor majoritet av årets placerade strategiska initiativ.

- Vårt mål är att skapa värde för kunderna. Vi har kollegor som varje dag går till jobbet för att göra en helhjärtad insats för våra kunder, för hantverket och för en grönare målarbransch. Det är de som gör skillnad. Vår uppgift är att ge dem rätt förutsättningar att lyckas – och här är implementeringsinsatsen en del av helheten, tillsammans med de konkreta affärsinitiativen. Det står alltså inte ensamt – och med ett år in i strategiperioden är vi inte i mål än, men vi har kommit väldigt bra i gång, avslutar Marlene von Essen-Müller.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2025-10-31
Motorer för tuffa miljöerMultiprocess-svetsBensindrivna elverkSlipning på alla metallerDakarvinnande team väljer Castrol VECTON
2025-10-30
ISCAR QUICKTURN med sex skäreggarCNC-slipningTvå nya Biesse-maskiner till SandströmsKantvikning inom plåtindustrinHögpresterande precisionssvets
2025-10-29
OEM Automatic till Elmia Subcontractor 2025Borra bättre, snabbare och smartareFärg, form och gemenskapMirakelbilen säljs i originalskickMinimässa i Kalmar
2025-10-28
Ny leverans till Merx Svenska ABMaximera livslängden på dina kabelinstallationerVad är en rotationslaser?Fortinet lanserar första EPD för brandväggarFamiljeföretag firar resa genom generationer
2025-10-27
Bitcoin i näringslivetSå förbättrar du inomhusluftenEn effektiv dag på lagretHMS Networks lanserar Anybus Atlas2 PlusAI-hoten ökar – kunskapsbristen består