SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Fler kvinnliga företagare behövs

Endast var fjärde företagsledare är kvinna
Att vara kvinna och entreprenör innebär många utmaningar i dagens Sverige. Endast var fjärde företagsledare är kvinna. Den som dessutom är utrikesfödd möter ännu större utmaningar när hon ska starta och driva ett företag. Därför behövs en entreprenörshub som hjälper och boostar kvinnor i deras företagande.

Kan du gissa hur stor andel inrikesfödda kvinnor som är operativa företagsledare i Stockholm?
Svaret är cirka 25 procent. Utrikesfödda kvinnor i samma position är ännu färre; knappt 8 procent. Sverige i helhet är nästan längst ner på listan – 29:e plats - över EU-länder med kvinnliga företagare (Eurostat, 2020).

Samtidigt är över hälften av Stockholms företagsledare män som är inrikesfödda, och cirka 15 procent är utrikesfödda män.

Hur kan siffrorna se ut på det här sättet i det som sägs vara ett av världens mest jämställda och jämlika länder? Kvinnor – särskilt utrikesfödda – möter en mängd utmaningar när de startar eget företag. Höga hyror för kontor/butik, långa hyresavtal och höga överlåtelseavgifter är vanliga hinder. Dessutom saknar utrikesfödda kvinnor ofta både ett större nätverk med affärskontakter, och kunskap kring företagsekonomi och regelverk.

Språket och brist på tillräckligt med startkapital kan vara andra utmaningar. I Stockholmsområdet är även de flesta entreprenörshubbar i innerstaden. Det gör det svårare för nyföretagare som bor och arbetar utanför tullarna att få rätt stöd och boost.

Vad kan vi göra för att förändra statistiken, så att fler kvinnor blir entreprenörer?
Det finns ett stort behov av en entreprenörshub som hjälper kvinnor – speciellt utrikesfödda – att starta och driva företag trots alla utmaningar. Det är viktigt att entreprenörshuben verkar även utanför Stockholms innerstad. Marketplace STHLM är just ett sådant initiativ som startades 2020, med huvudsäte i Högdalen Centrum strax utanför Stockholm.

Marketplace STHLM riktar sig till kvinnliga nyföretagare; främst nyanlända och/eller utrikesfödda. Vi ger stöd i allt som behövs vid företagsstarten: möjlighet att hyra kontor eller lokal till rimligt pris, tillgång till ett stort nätverk av kontakter, kunskap om företagande i form av föreläsningar och workshops och mycket mer. Dessutom erbjuds expertrådgivning av Marketplace STHLM:s samarbetspartners, exempelvis SEB och Kinnarps.

Vi har en exklusiv co-working space med rymliga, fräscha lokaler där entreprenörerna kan hyra in sig, samt ett fint visningsrum (showroom). Där kan företagarna ställa ut produkter och tjänster för försäljning och etablera sitt varumärke. De får även uppleva en fin gemenskap med andra kvinnliga entreprenörer, utbyta kunskap samt boosta varandra. Många upplever att detta är precis vad de saknat.

Målet är att Marketplace STHLM på sikt ska bidra till att förändra den statistik som nämndes ovan. Kön och bakgrund bör inte påverka någons möjlighet att bli entreprenör.

Marketplace STHLM har flera mål förutom att boosta kvinnligt företagande. Visionen är att vidareutveckla en hållbar affärsmodell som inte behöver statligt stöd, till skillnad från många andra rådgivningstjänster.

Det unika med affärsmodellen är att företagaren får både stöd i sin verksamhet, och möjlighet att bygga upp sitt företag på samma plats. En solidarisk betalningsmodell tillämpas, där entreprenören betalar för sin verksamhet utifrån sitt företags betalningsförmåga. Det ger fler kvinnor möjlighet att starta och expandera sina företag.

De får en plats i Marketplace STHLM:s spännande entreprenörsprogram Etablera - Innovera – Expandera, där de utvecklas och stärks i sitt entreprenörskap i upp till tre år.
Etablera-delen vänder sig till den som har en affärsplan men inte har startat företag än, eller den som behöver stöd att komma igång med sitt nystartade företag. Här erbjuds bland annat pitch- och- säljträning, finansiell matchning med mikrolångivare och grundläggande marknadsföring.

Innovera-delen är till för den som har drivit företag ett tag, men behöver hjälp att komma vidare. Här ingår hjälp med affärs- och konceptutveckling, att ta fram en plattform för E-handel och stöd att utöka det befintliga nätverket.

I expandera-fasen får medlemmen som kommit långt med sitt företag hjälp att gå vidare, och göra företaget långsiktigt hållbart. Hon erbjuds tillgång till ett nätverk med investerare, stöd att hitta bra avtal med leverantörer och hjälp att förhandla med exempelvis hyresvärdar.

I dagens moderna Sverige behövs fler företagare som är kvinnor, särskilt utrikesfödda. Allt fler svenska företag börjar inse fördelarna med att ha fler kvinnor i ledande positioner, och vikten av ökad mångfald. Microsoft Sverige arbetar för att få in fler kvinnor i ledningsgruppen – som redan består till hälften av kvinnor – samt för en större mångfald i företaget. Vd:n Hélène Barnekow sa i en artikel i Svenskt Näringsliv den 6 juli 2021 att mångfald leder till ”bättre affärer, bättre krishantering och större innovation”

Lilla Nemeth
Projektledare & Marknadsansvarig
Marknadsföring, kommunikation och pr
lilla@gomarketplace.se
08-120 362 15

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-17
Wästbygg Gruppen avyttrar logistikfastighetByggelement öppnar ny fabrik Trimble's connected For­est Management SystemNordkoreanskt kopplad hotaktörSolita välkomnar Anders Hedfalk
2024-04-16
Så här kan även du exportera till USATillverkning med hjälp av horisontal-svarvar Skydda fötterna på arbetsplatsen Exakt positionsbestämning Ett nytt användarvänligt fallskydd
2024-04-15
BE Group lanserar Salcos gröna konstruktionsstålUtökad satsning på batteriutvecklingInget mer kvicksilver i offentlig belysningCERTEX hissar världens högsta trävindkraftverkNy era av skärmaskiner
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa