SÖNDAG 27 MAJ 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

FlixBus firar fem år av blomstrande affärer

För exakt fem år sedan rullade världens första FlixBus.
++ Över 100 miljoner passagerare sedan 2013
++ Miljövänliga resor med 250.000 förbindelser till 1400 destinationer i 26 länder
++ Favorittransport för långdistansresor inom EU för åldersgruppen mellan 18-25
++ Miljö- och budgetvänliga resor som håller en hög standard
++ FlixForward under 2018: lansering i USA, nya destinationer i EU och fler produktinnovationer

För exakt fem år sedan rullade världens första FlixBus. Inspirerade av den tyska bussmarknadens avreglering satte företaget en målsättning att erbjuda smart och grön mobilitet för alla som vill utforska världen. Idag har över 100 miljoner personer i Europa rest med FlixBus, vilket tyder på en ökande trend för kollektiva resor och ändrar den traditionella synen på långfärdstrafik.

”Från uppstarten var vår vision att tänka om och återskapa den etablerade
bussindustrin med ett mera innovativt perspektiv. Vi är glada att kunna säga – fem år senare – att visionen har blivit en verklighet,” sa Jochen Engert – en av grundarna och VD för FlixBus. ”Vi började med tre förbindelser i Bayern under 2013, och idag har vi 250.000 förbindelser varje dag i 26 länder.”

FlixBus framgång sträcker sig över en demografisk mångfald, där 60% av resenärerna är kvinnor som väljer gröna bussar som sitt färdmedel med anledning av dess säkerhet, bekvämlighet och pris. Trettiotre procent av FlixBus kunder är mellan 18 och 25 år.

FlixBus grundandes i Tyskland av tre unga entreprenörer, Jochen Engert, Daniel Krauss och André Schwämmlein, som hade som vision att skapa ett helt nytt sätt att resa som var en blandning mellan tech-startup, e-handel och traditionell persontransport. Företaget startades efter denna vision och bygger på en unik affärsmodell där FlixBus hanterar teknologin, biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, marknadsföring och försäljning, medan dess lokala busspartners ansvarar för den operativa bussdriften.

”Vi känner vi oss väldigt trygga i vårt partnerskap med FlixBus! Det ger oss chansen att vara fortsätt konkurrenskraftiga och även mycket goda expansionsmöjligheter.” säger Mats Wärnelius, VD för Expressbuss i Linköping. ”Dessutom får vi tillfället att ta plats i förarsätet av den teknologiska utvecklingen i bussbranschen.”

Idag samarbetar FlixBus med 250 busspartners i Europa, av vilka många är familjeföretag. Dessa samarbeten har bidrar till att skapa nya arbetstillfällen, hittills ca 7000 chaufförer i hela Europa.

FlixBus fortsätter med sin expansion under 2018, både när det gäller marknader och produkterbjudanden. Mot slutet på året kommer de knallgröna bussarna som är en vanlig syn i hela Europa, att börja rulla på vägarna i USA. I Europa kommer FlixBus att fortsätta att inkludera nya destinationer och fler förbindelser inom sitt redan omfattande nätverk.

En stor del av FlixBus framgång kan tillskrivas digitaliseringen och produktinnovationer som också i fortsättningen kommer att utvecklas kontinuerligt, inklusive FlixBus appen, biljettförsäljning i mobilen, gratis Wi-Fi ombord, platsreservationer och GPS Live Tracking i realtid. Dessa teknologiska uppgraderingar tillsammans med komfort, pålitlighet och rimliga priser som förknippas med FlixBus varumärke gör bussresor mer attraktiva till en bredare kundgrupp.

FlixBus kunder har rest till Månen fram och tillbaka 22 gånger – och fortsätter att stödja en av de mest klimatsmarta färdmedel varje gång de går ombord. FlixBus är påvisbart bränslesnåla med ett lågt utsläpp av växthusgaser. Tre fjärdedelar av FlixBus resenärer kommer till deras busstation till fots, på cykel eller via kollektivtrafik. Kunderna kan även välja att neutralisera sin resas koldioxidutsläpp och åka ännu mera klimatsmart.

”Under de senaste fem åren har FlixBus ändrat sättet hur folk reser i Europa”, säger André Schwämmlein, FlixBus medgrundare och VD. ”Under de kommande fem åren tänker vi erbjuda den gröna FlixBus upplevelsen till fler och fler människor, världen över.”

Jelena Jovanovic
Pressansvarig FlixBus Norden
press@flixbus.se
+46 (0) 73 - 542 73 03
2018-05-23
SEKAB:s teknik i fokus när EU mångmiljonsatsar på bioflygbränsleNy lysande katalog för 2018/19 från astro LIGHTINGSigma stärks inom Test & Quality med ett nytt tjänsteområde i Malmö Toppolitiker och ordförande­skifte på Företagarnas kongressFour PR expanderar till KarlstadKronans Apotek ökar satsningen på affärsutvecklingVanderbilt är nominerade till PSI Premier Awards
2018-05-22
Erfaren ledare och inköps­specialist till affärsområde IndustriNu slår Rusta upp portarna i norska Stord KGK visar vägen framåt på Elmia LastbilStorsatsning på solel för fastighetsägare i Västra GötalandStort intresse för att hitta nästa stora energiinnovationFlowscape och Ericsson i globalt erbjudande mot teleoperatörerVessla öppnar i TysklandInrikesflygbolaget BRA har Sveriges nöjdaste flygresenärerSmarta lösningar för ditt hem Fungerande transport och drivmedelsförsörjningJämställdhet, miljö och hållbara produkterEtt steg till mot ny spårväg i LundSaxtorp Svamp odlar flera olika utsökta svampar!MTR Express Sveriges bästa tågbolag för tredje året i rad enligt Svenskt KvalitetsindexVästtrafik testar hyrcyklar Ergonomisk kökssax som öppnar sig självTilldelningsbeslutet som gör resandet enklare för resenärenScandic Täby bygger ut – adderar två våningsplanI FabLab Umeå kan alla bli innovatörer PFOS-sanering vid Barkaby­staden utförs av SveviaVärldens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin byggs nu i HöganäsFords nya väderfabrik simulerar alla väder – från bister kyla till ökenhettaSusanne Liljedahl blir vd för Wästbygg ABHandelskammaren listar 100 styrelsekompetenta kvinnorByggvarulistan och Logiq Finfo digitaliserar byggmaterialhandelnDEKRA öppnar nytt kontor i ÖrnsköldsvikTre arkitektbyråer utformar IT-nav i Växjö
2018-05-21
Kantpressarens smartaste trickTipsen som företag tjänar hundratusentals kronor påSwecon tänker större på Svenska Maskinmässan 2018 NCC bygger skola och idrottshall i KatrineholmPeab bygger ny skola i VårgårdaAxelent Engineering förvärvar och tar hem viktiga affärerGiftfri miljö i fokus för ny forskningssatsningBest Transport & Plantagen inleder samarbeteHyundai i30 N sätter helt ny standard enligt AutocarTräffa framtidens innovatörer vid årets examensmässaBefintliga biopannor skulle kunna klara hela Sveriges omställning till förnybara bränslenSveriges bästa person­transportföretag utsettFörsta spadtaget för 107 lägenheter på Sorgenfri i MalmöHoly Greens vinnare i Gasellsprånget100 % fibertäckning på Katrineholms landsbygdDet måste bli enklare att leva, bygga och driva företag på landsbygdenSKB mångdubblar laddplatserna för elbilarSnart 50 butiker för Stadium OutletBalco tecknar order för ombyggnation av balkonger utanför StockholmTomas Hedman Strömhielm blir ny försäljningschef på XL-BYGGNya besiktningsregler gäller för gasdrivna bilarPreem tillsätter ny chef för Supply & TradingAB Golv & Tak är i framkant i Västerås med sitt hållbarhetsarbeteNola Inside Swedish Design ICFF i New York
2018-05-18
Design utmanar teknik när ICS kommer till Trä & TeknikKONE lanserar nytt totalkoncept för installation av hiss i hisslösa husVolvo Cars tar bort engångs­artiklar i plast.Rekordmånga ansluter sig till Övik Energis fibernät 2018
Annonser