LÖRDAG 17 FEBRUARI 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

FlixBus firar fem år av blomstrande affärer

För exakt fem år sedan rullade världens första FlixBus.
++ Över 100 miljoner passagerare sedan 2013
++ Miljövänliga resor med 250.000 förbindelser till 1400 destinationer i 26 länder
++ Favorittransport för långdistansresor inom EU för åldersgruppen mellan 18-25
++ Miljö- och budgetvänliga resor som håller en hög standard
++ FlixForward under 2018: lansering i USA, nya destinationer i EU och fler produktinnovationer

För exakt fem år sedan rullade världens första FlixBus. Inspirerade av den tyska bussmarknadens avreglering satte företaget en målsättning att erbjuda smart och grön mobilitet för alla som vill utforska världen. Idag har över 100 miljoner personer i Europa rest med FlixBus, vilket tyder på en ökande trend för kollektiva resor och ändrar den traditionella synen på långfärdstrafik.

”Från uppstarten var vår vision att tänka om och återskapa den etablerade
bussindustrin med ett mera innovativt perspektiv. Vi är glada att kunna säga – fem år senare – att visionen har blivit en verklighet,” sa Jochen Engert – en av grundarna och VD för FlixBus. ”Vi började med tre förbindelser i Bayern under 2013, och idag har vi 250.000 förbindelser varje dag i 26 länder.”

FlixBus framgång sträcker sig över en demografisk mångfald, där 60% av resenärerna är kvinnor som väljer gröna bussar som sitt färdmedel med anledning av dess säkerhet, bekvämlighet och pris. Trettiotre procent av FlixBus kunder är mellan 18 och 25 år.

FlixBus grundandes i Tyskland av tre unga entreprenörer, Jochen Engert, Daniel Krauss och André Schwämmlein, som hade som vision att skapa ett helt nytt sätt att resa som var en blandning mellan tech-startup, e-handel och traditionell persontransport. Företaget startades efter denna vision och bygger på en unik affärsmodell där FlixBus hanterar teknologin, biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, marknadsföring och försäljning, medan dess lokala busspartners ansvarar för den operativa bussdriften.

”Vi känner vi oss väldigt trygga i vårt partnerskap med FlixBus! Det ger oss chansen att vara fortsätt konkurrenskraftiga och även mycket goda expansionsmöjligheter.” säger Mats Wärnelius, VD för Expressbuss i Linköping. ”Dessutom får vi tillfället att ta plats i förarsätet av den teknologiska utvecklingen i bussbranschen.”

Idag samarbetar FlixBus med 250 busspartners i Europa, av vilka många är familjeföretag. Dessa samarbeten har bidrar till att skapa nya arbetstillfällen, hittills ca 7000 chaufförer i hela Europa.

FlixBus fortsätter med sin expansion under 2018, både när det gäller marknader och produkterbjudanden. Mot slutet på året kommer de knallgröna bussarna som är en vanlig syn i hela Europa, att börja rulla på vägarna i USA. I Europa kommer FlixBus att fortsätta att inkludera nya destinationer och fler förbindelser inom sitt redan omfattande nätverk.

En stor del av FlixBus framgång kan tillskrivas digitaliseringen och produktinnovationer som också i fortsättningen kommer att utvecklas kontinuerligt, inklusive FlixBus appen, biljettförsäljning i mobilen, gratis Wi-Fi ombord, platsreservationer och GPS Live Tracking i realtid. Dessa teknologiska uppgraderingar tillsammans med komfort, pålitlighet och rimliga priser som förknippas med FlixBus varumärke gör bussresor mer attraktiva till en bredare kundgrupp.

FlixBus kunder har rest till Månen fram och tillbaka 22 gånger – och fortsätter att stödja en av de mest klimatsmarta färdmedel varje gång de går ombord. FlixBus är påvisbart bränslesnåla med ett lågt utsläpp av växthusgaser. Tre fjärdedelar av FlixBus resenärer kommer till deras busstation till fots, på cykel eller via kollektivtrafik. Kunderna kan även välja att neutralisera sin resas koldioxidutsläpp och åka ännu mera klimatsmart.

”Under de senaste fem åren har FlixBus ändrat sättet hur folk reser i Europa”, säger André Schwämmlein, FlixBus medgrundare och VD. ”Under de kommande fem åren tänker vi erbjuda den gröna FlixBus upplevelsen till fler och fler människor, världen över.”

Jelena Jovanovic
Pressansvarig FlixBus Norden
press@flixbus.se
+46 (0) 73 - 542 73 03
2018-02-15
Fortsatt stark passagerartillväxt gav rekordårRenault och GreenMobility ingår internationellt samarbetsavtalHållbart resande med elbussarKomatsu ställer ut på Intermat 2018Vägledning för underhåll i elnätNy miljöutbildning på distansSöderberg & Partners investerar i Learnster300 tjejer visade intresse för DeromeNytt samarbete på fasadmarknadenTvå nya chefer på Umeå kommunStora teknikutmaningen är tillbakaVärldens största initiativ för crowd-investering inom solenergiIKEA IT besöker högskolan – vill samverka om innovationSwedfund stärker stödet till små och medelstora företag i östra och västra AfrikaHur mäter man sin elanvändning?Lerumselever blev behöriga till gymnasiet på ett årStarkt logistikläge satsar på hållbart kluster Från traditionell mekanisk verkstad till leverantör för flygindustrinCaverion rekryterar Daniel Backman till Syd/Väst - ny regionchef från februari
2018-02-14
SSAB Borlänge uppgraderar onlineövervakning i varmvalsverket till Intellinova Parallel ENSTOREBRO och SMT ny återförsäljare för SPINNER Werkzeugmaschinen GmbH.Två helt nya MOTOMAN® målningsrobotarMOHV stärker sin organisation och satsar vidareTitania Bygger 500 bostäder i Hallunda Gård.5G för industrin, när kommer det i verkligheten?Navigator expanderar med tre nya medarbetareNu bygger vi 57 hyreslägenheter i kv Kronborg, MalmöSvevia bygger nya Kronholmskajen i HärnösandHelt nya BMW X4Automatiskt montage av ändhylsor även utan tryckluftStarta hjärtan med hjälp av drönare!
Annonser