TORSDAG 22 NOVEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

FlixBus firar fem år av blomstrande affärer

För exakt fem år sedan rullade världens första FlixBus.
++ Över 100 miljoner passagerare sedan 2013
++ Miljövänliga resor med 250.000 förbindelser till 1400 destinationer i 26 länder
++ Favorittransport för långdistansresor inom EU för åldersgruppen mellan 18-25
++ Miljö- och budgetvänliga resor som håller en hög standard
++ FlixForward under 2018: lansering i USA, nya destinationer i EU och fler produktinnovationer

För exakt fem år sedan rullade världens första FlixBus. Inspirerade av den tyska bussmarknadens avreglering satte företaget en målsättning att erbjuda smart och grön mobilitet för alla som vill utforska världen. Idag har över 100 miljoner personer i Europa rest med FlixBus, vilket tyder på en ökande trend för kollektiva resor och ändrar den traditionella synen på långfärdstrafik.

”Från uppstarten var vår vision att tänka om och återskapa den etablerade
bussindustrin med ett mera innovativt perspektiv. Vi är glada att kunna säga – fem år senare – att visionen har blivit en verklighet,” sa Jochen Engert – en av grundarna och VD för FlixBus. ”Vi började med tre förbindelser i Bayern under 2013, och idag har vi 250.000 förbindelser varje dag i 26 länder.”

FlixBus framgång sträcker sig över en demografisk mångfald, där 60% av resenärerna är kvinnor som väljer gröna bussar som sitt färdmedel med anledning av dess säkerhet, bekvämlighet och pris. Trettiotre procent av FlixBus kunder är mellan 18 och 25 år.

FlixBus grundandes i Tyskland av tre unga entreprenörer, Jochen Engert, Daniel Krauss och André Schwämmlein, som hade som vision att skapa ett helt nytt sätt att resa som var en blandning mellan tech-startup, e-handel och traditionell persontransport. Företaget startades efter denna vision och bygger på en unik affärsmodell där FlixBus hanterar teknologin, biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, marknadsföring och försäljning, medan dess lokala busspartners ansvarar för den operativa bussdriften.

”Vi känner vi oss väldigt trygga i vårt partnerskap med FlixBus! Det ger oss chansen att vara fortsätt konkurrenskraftiga och även mycket goda expansionsmöjligheter.” säger Mats Wärnelius, VD för Expressbuss i Linköping. ”Dessutom får vi tillfället att ta plats i förarsätet av den teknologiska utvecklingen i bussbranschen.”

Idag samarbetar FlixBus med 250 busspartners i Europa, av vilka många är familjeföretag. Dessa samarbeten har bidrar till att skapa nya arbetstillfällen, hittills ca 7000 chaufförer i hela Europa.

FlixBus fortsätter med sin expansion under 2018, både när det gäller marknader och produkterbjudanden. Mot slutet på året kommer de knallgröna bussarna som är en vanlig syn i hela Europa, att börja rulla på vägarna i USA. I Europa kommer FlixBus att fortsätta att inkludera nya destinationer och fler förbindelser inom sitt redan omfattande nätverk.

En stor del av FlixBus framgång kan tillskrivas digitaliseringen och produktinnovationer som också i fortsättningen kommer att utvecklas kontinuerligt, inklusive FlixBus appen, biljettförsäljning i mobilen, gratis Wi-Fi ombord, platsreservationer och GPS Live Tracking i realtid. Dessa teknologiska uppgraderingar tillsammans med komfort, pålitlighet och rimliga priser som förknippas med FlixBus varumärke gör bussresor mer attraktiva till en bredare kundgrupp.

FlixBus kunder har rest till Månen fram och tillbaka 22 gånger – och fortsätter att stödja en av de mest klimatsmarta färdmedel varje gång de går ombord. FlixBus är påvisbart bränslesnåla med ett lågt utsläpp av växthusgaser. Tre fjärdedelar av FlixBus resenärer kommer till deras busstation till fots, på cykel eller via kollektivtrafik. Kunderna kan även välja att neutralisera sin resas koldioxidutsläpp och åka ännu mera klimatsmart.

”Under de senaste fem åren har FlixBus ändrat sättet hur folk reser i Europa”, säger André Schwämmlein, FlixBus medgrundare och VD. ”Under de kommande fem åren tänker vi erbjuda den gröna FlixBus upplevelsen till fler och fler människor, världen över.”

Jelena Jovanovic
Pressansvarig FlixBus Norden
press@flixbus.se
+46 (0) 73 - 542 73 03
2018-11-19
Att köra med gott samveteElitfönster lanserar Svanenmärkta fönsterNytt projekt ska utveckla självstyrande skogsmaskinerLinde Roadster vinner prestigefylld designtävlingEuropa minskar avfallet -förebygg elavfall och reparera elektronik med GreenhackGBGProton Lighting deltar i Wasteland - ett unikt samarbete mellan företag och universitetBilligare energi, men dyrare elCepa firar 40 år på Elmia SubcontractorPon Equipment inför DNA-märkning på alla nya maskiner
2018-11-16
SPM Instrument ingår samarbetsavtal med PichanoNy på jobbet − Daniel EjdeholmKliv in i Welands virtuella monterXylem bland topp tio på Fortune-listan ”Change the World”Johan Kring cyklade ihop 30 115 kronor till njurforskningenKompakt time of flight sensor för Industri 4.0 applikationer.Volvo Studio i Stockholm får nytt ansikteSkanska investerar cirka 1,8 miljarder kronor i kontorsprojektet Citygate i GöteborgForSea slutför konverteringen av världens största batterifärjorMAN kräver kvalitet och säkerhet : "Du måste kunna lita på utrustningen" Turbinen: Nytt klimatsmart datacenter Studenter träffar över 100 företag på karriärmässaDimitris Gioulekas utsedd till årets vdNy verkstad i Skurup ger nya jobbMärsta Förenade besöker Scania och diskuterar hållbara transporterSe upp för väghållningsfordon i vinter – mörk olycksstatistikBrandskyddet i Sverige måste stärkasFord satsar på hattrick i ShanghaiTillväxttro med utmaningar i svensk industriBrommapojkarnas samhällsprojekt ger ungdomar fast arbete hos lokala företagRådhuset får Sveriges största arkitekturprisHydroscand lanserar mobil slangservice i HalmstadFörnybara material för svensk industri Välkommen till mässan som gör dig redo för framtidens studier och jobb120 miljoner kronor till forskning för en giftfri miljöNetNordic förvärvar Radpoint – En väletablerad aktör inom cybersäkerhetSjälvkörande fordon väntar runt hörnetEnklare BilLiv med intelligent logistikStorsatsning: Västsverige ska bli världsledande på hållbar industriMidroc utses till Karriärföretag – för sjätte året i rad!
2018-11-15
Skyltmax – Gasellföretag för femte året i radAhlsell rustar sig för att ta sprinkler ut i NordenAvancerad teknik och ingenjörskonst gör nya Ford Focus till ett av företagets säkraste bilar Vilket kommer först? – Självkörande bilar eller självgående produktionslinjerMakitas kedjesåg DUC303 bäst i test hos Råd & RönAutomationsdagen 2018 - med digitalisering i fokusMinsta spannmålsskörden sedan 1950-taletTre anledningar till att digitalisera sin verksamhetTransportföretagens HållbarhetsprisTvå nya samarbeten med ledande energibolag - ny svensk teknik inom energilagringBest Transport rustar för rekordvolymer under Black WeekEffektiv steglös R32 utomhusdel nu med värme- och kylproduktionVolvo och BMW överraskar med nya konceptbilar på eCarExpoMitsubishi Motors i Tyskland - störst växande märke i oktober 2018 (+63,3%)Populär kran nu med 7,3 m räckvidd!Smarta allianser – industrins nyckel till IoTFortsatt samarbete med My Dream Now: Tre nya klasscoacher från ForsenFull kontroll, färre lastbilar och mer godsNy standard visar hur man hanterar tillförlitligheten i system
2018-11-14
Gnosjö Automatsvarvning presenterar idéer för att framtidssäkra svensk legotillverkningSkandinaviska Områdesskydd öppnar kontor i GöteborgSverigepremiär för Pumps & Valves på Malmömässan!Opus Bilprovning etablerar i Malmö
Annonser