SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

FlixMobility expanderar i Sverige, får ny investerare och backas med 650 miljoner dollar

Trots den värsta kris som drabbat resebranschen har moderbolaget FlixMobility, som FlixTrain och FlixBus är en del av, fått in amerikanska Canyon Partner som ytterligare en investerare.
Finansieringsrundan som är baserad på en blandning av eget kapital och lån uppgår till mer än 650 miljoner dollar.

I och med Canyon Partners får FlixMobility ytterligare en partner och sätter därmed kurs mot framtida expansioner på befintliga och nya marknader. I och med den nya finansieringen värderas bolaget till mer än tre miljader dollar, en betydligt högre värdering än vad bolaget värderades till under 2019 års finansieringsrunda. Värderingen påvisar en unik affärsmodell och stärker bolagets redan befintliga investeringsstöd från företagets grundare och investerare (General Atlantic, Permira, TCV, Holtzbrinck Ventures och Silver Lake.)

”Med de senaste kapitaltillskottet ser vi positivt på framtiden och stärker vår vision att tillhandahålla hållbar mobilitet med FlixBus och FlixTrain till människor världen över, säger Jochen Engert, grundare och VD för FlixMobility. Med den nu stängda finansieringsrundan är vi väl förberedda för våra framtida internationella tillväxt- och expansionsplaner med FlixTrain och FlixBus”, avslutar Jochen Engert.

Investeringen markerar en vändpunkt för företaget även om man fortsätter att balansera den pågående situationen, där man sakta öppnar upp nätverket allt eftersom gränser öppnas och resenärer återvänder. Företaget har framgångsrikt navigerat sig igenom pandemin genom snabba justeringar i nätverket och investeringar i teknik och automatisering. Nu fokuserar bolaget på tillväxt och expansion på nya och befintliga marknader för både buss och tågtrafik.

FlixTrain till Sverige och global expansion
I våras lanserade man bland annat FlixTrain i Sverige som blev bolagets första tågexpansion utanför Tyskland. Planer finns att expandera ytterligare på hemmaplan och globalt. Här måste man dock förlita sig till att EU fortsätter att öppna upp för en rättvis marknad där privata aktörer kan komma in och erbjuda resenärer fler hållbara kollektiva färdmedel. Planer finns även på att expandera och bli marknadsledande i USA och Storbritannien.

Marknadsledande i USA, Portugal och Storbritanien
Det nya kapitaltillskottet kommer bland annat att användas till FlixMobilitys expansion i USA, Storbritannien och Portugal, där man planerar att bli marknadsledande inom expressbusstrafik. Planer finns även att ytterligare utöka sin position i Turkiet, Frankrike och Östeuropa. Dessutom planerar företaget att expandera till nya marknader efter den pandemirelaterade pausen.

”Vi byter strategi från försvar till attack. Vårt mål är att bli marknadsledande på alla våra befintliga marknader. Detta gäller även nya marknader som Storbritannien, Portugal och USA, där vi för närvarande är nummer två eller tre, säger André Schwämmlein, grundare och VD för FlixMobility. Vi vill göra grön, prisvärd mobilitet tillgänglig för alla. Vi ser USA som en enorm potential och vår största marknad i framtiden. Efter pandemin kommer vi även att stärka vår marknadsposition på den europeiska marknaden så att vi kan erbjuda människor möjligheten att resa igen. För att detta ska ske måste varje enskilt land och EU stödja rättvis konkurrens för kollektivt resande med buss och tåg, fortsätter André Schwämmlein.

Stark genom pandemin
Det faktum att FlixMobility har hanterat pandemin väl och kommer ut starkt framgår inte minst i och med expansionen efter den första pandemivågen våren 2020. Bolaget valde att expandera och lanserade sina första rutter i Baltikum, Storbritannien och Portugal.

FlixMobility ser stor potential för att utöka sitt intermodala erbjudande
Förutom det globala FlixBus-nätverket i 36 länder har FlixMobility också kört långdistanståg med FlixTrain sedan 2018. För närvarande erbjuder företaget redan FlixTrain-förbindelser över hela Tyskland. I linje med European Year of Rail lanserade FlixTrain de första gröna tågen i Sverige i början av maj 2021, med tågförbindelse mellan Göteborg och Stockholm. FlixMobility anser att framtiden ligger i kollektivt resande där samspelet mellan fjärrtåg och bussar kommer spela en viktig roll i hur människor reser.

”Bara under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss. Vi fortsätter att expandera och bygga på denna framgång med att utöka våra erbjudanden på nya och befintliga marknader. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler människor de närmaste åren”, avslutar André Schwämmlein.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kajsa Ekelund
PR Manager Nordics
press@flixbus.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-11
Sjöö Sandström expand­erar med ny säljareLantbrukarna pressade av låg lönsamhetKia presenterar uppdaterad elbilsstrategi
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka
2024-04-04
Officiell återförsäljare av RotoclearXometry Förbättrar med Xometry.ProSG Maskin firar 60 årHMS Networks och Red Lion Controls samarbetarÖver 54 miljarder cookies på dark web