SÖNDAG 16 JUNI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Fords trendrapport för 2019

-tittar närmare på konsumenters beteendeförändringar kopplat till ny teknologi.

Nu släpper Ford sin trendrapport för 2019, som undersöker bilförares beteendeförändringar kopplat till det skiftande teknologilandskapet.

Hos vuxna globalt visar medelvärden att gruppen är tudelad till teknologins frammarsch – 86 procent tror att förändring är nödvändig för att komma framåt, 33 procent säger att den är skrämmande, och 71 procent får energi av att saker och ting förbättras.

Ford fokuserar på människocentrerad design och jobbar ständigt med att utveckla teknologi som underlättar människors vardag. Varje år formar dessa insikter företagets kommande prioriteringar, och berättar om hur Ford tänker idag om framtidens behov. Årets trendrapport inför 2019 blir den sjunde i ordningen, som bland annat visar på att Fords konsumenter är tudelade till teknologins inflytande över våra liv.

– Vi bestämde oss för att försöka finna frön till positiv förändring – saker som gör att vi och våra beteenden rör oss framåt och förändras till det bättre. Även om förändring ofta gör oss obekväma så kan vi ändå lyssna inåt och kontrollera våra egna handlingar. När vi inser att vi har kontroll över vårt eget beteende, så kan det hända väldigt bra saker, säger Sheryl Connellly, chef för Fords globala trend- och framtidsavdelning.

Sju trender berättar om konsumenters beteendemönster 2019

Trendrapportens syfte är öka förståelsen för hur konsumenters beteendemönster globalt kommer att influera konsumenter och företag under 2019 och framåt. Rapporten har fokuserat på följande sju trender:

1.Den teknologiska klyftan: Teknologi har en stor inverkan på hur vi ser och upptäcker världen – nu mer än någonsin. Samtidigt finns det en underliggande spänning mellan de som har tillgång och tror på teknologins framryckning, och de som inte har tillgång. 87 procent av respondenterna (vuxna globalt) tycker att teknologi är den största drivkraften till förändring i dagens samhälle.

2. Digital avgiftning: Fler och fler människor är medvetna om hur beroende de är av sina digitala prylar, och söker därför sätt att begränsa tiden som spenderas med dessa. 76 procent av respondenterna (vuxna globalt) tycker att de behöver göra mer i sin vardag för att ta hand om sitt välmående.

3. Återta kontrollen: I en värld där vi upplever att vi har allt mindre kontroll blir det viktigt för många konsumenter att hitta sätt för att återta makten över sina beteendemönster. 84 procent av respondenterna (vuxna globalt) säger att de tagit små steg mot att förbättra sitt liv under 2018.

4. Flera personas per person: Sociala mediers påverkan på människors liv är större är någonsin, och det är inte ovanligt att individer tar på sig flera olika personas – en person som de är i det verkliga livet, och en annan online. Detta påverkar i sin tur vad konsumenten köper, har på sig, kör – och även deras teknologival. 56 procent av respondenterna (Generation Z globalt) säger att de är mer sociala på sociala medier än vad de är i verkliga livet.

5. Livets jobb: Vi har förändrat vårt synsätt kring vad ett jobb egentligen är, då många människor nu jobbar för att leva, inte lever för att jobba. På detta svarar företag med att erbjuda fler fördelaktiga erbjudanden som utökad ledighet och mer tid för att vårda sitt inre. 84 procent av respondenterna(vuxna globalt) tycker att företag borde erbjuda sina anställda lediga dagar med syftet att vårda sitt inre.

6. Eko-momentum: Även om det är svårt att ändra livslånga mönster är konsumenter överens om att miljöns framtid hänger på människans beteenden. Många ser sig därför om efter sätt för att förbättra deras ekologiska fotavtryck. Kina och Italien är två av de länder där flest respondenter(vuxna globalt) skulle ändra sin kost om de visste att det kunde hjälpa planeten.

7. Optimerad restid: Mobilitetsresan handlar inte bara om att ta sig från A till B, det handlar om vad vi gör med vår tid under resans gång. Fördelen med att få saker gjorda när du är på resande fot kommer högst sannolikt att förändra framtidens pendling. 67 procent av respondenterna (vuxna globalt) tycker att teknologi gör pendling mindre stressigt.

När ny teknologi sveper in över allt fler områden i människors liv och påverkar deras beteenden, tänker Fords ingenjörer och designers att våra transportval kan göra livet enklare – inte virrigare. Fords fokus på människocentrerad design och intuitiv teknologi ska se till att hjälpa människor att fatta smarta beslut.

Samtliga siffror kommer från en respondentgrupp med vuxna globalt.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-06-11
Knightecs nya Stockholmskontor tar formVolvo presenterar ny eldriven ledbuss
2019-06-10
Kranlyft Group expanderar genom förvärv och nytt avtalIndustrigiganter i nytt initiativ för cirkulära flödenABB tar hem stor kraftöverföringsorder i KinaNorje Smidesfabrik tar ny markNystartat företag investerarSchneider Electrics smarta brandlarmcentral Esmi FDP Sense vinner prestigefyllt globalt designprisTryckreglerad vakuumteknik sparar energiSnowflake och Google Cloud inleder strategiskt partnerskap Svenska Fönster investerar över 60 miljoner kronorSFS prefabsystem möter kraven på flera moderna fasadsystemAI och digital etnografi kan ge djupare insikt om bygg- och fastighetsmarknaden SkogsElmia 2019 - mer och bättre än förväntatPrestanda och förbrukningsuppgifter för Mazdas nya motor: Skyactiv-XTyréns är en av Europas bästa arbetsplatserGARO Irland finalist på Northern Ireland Electrical AwardsPlastbranschen vill ha miljöavgift på plastkassarSvenska industriföretag är redo för 5GElever vid Järfälla gymnasium belönade med BygmastipendietRekordhög ökning av elbussarReturfjäder extra piggar upp ledsna handtagDigitala tvillingarBensinpriset spås fortsätta stiga – etanol blir billigareChefsdesigner slutar hos Jaguar
2019-06-07
Yngre generation vill se attraktivare arbetsuppgifter inom industrinFärgstarka ytbehandlare i stark tillväxtSvenska talanger kör Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim!Hakki Pilke 50 PRO – Den Optimala Vedfabriken!Kvdbil möter efterfråganebm-papst fläktar i unikt hologrambordUnikt branschsamarbete för att ta svenska ärtan Ingrid från jord till bord.Stena Recycling inleder samarbete med Högskolan i HalmstadVälkommen ombord på direktlinjen Austria Direct Engcon utsedd till Mästarnas Mästare-gasellVärldsmiljödag med fokus på utsläppOy Kaha förvärvar KL-Parts i Finland
2019-06-05
Maskinleverantören SMT i Köping förstärker Personalstyrkan Volvo Cars deltar i banbrytande paneuropeiskt pilotprojekt för delning av säkerhetsdataMasentia förstärker med två nya säljareCEJNs Multi-X kopplingar, TLX kopplingar och vanliga snabbkopplingar för hydraulikPeab Asfalt vinner kontrakt med Trafikverket i Skåne, Blekinge och KronobergABB möjliggör fjärrstyrd nedsänkbar fiskfarm i Norra ishavetDustcontrol lanserar ett effektivt utsugningssystem för livsmedelsbranschenSydvatten inviger ny råvattenledning och stänger av pump efter 20 år i driftFörsta bilden på nya crossovern Kia XCeedHär är BMW M8:s nya modellkvartettGustaf Ljunggren tillträder som ny vd för Orio ABAssemblin stärker fjärrvärme- och svetskompetens i UppsalaregionenAlla nominerade till Formex Nova 2019Ny vd för Finja Bemix ABNy fabrik i Malaysia möter växande marknadWibax hjälper sina kunder att minska sitt fossila CO2 utsläppAlltfler klimatkompenserade transporter på våra vägarElever vid Anderstorpsgymnasiet belönade med Bygmastipendiet Hela knän, hela sommaren - Nytt knäskydd för shortsbärarenNy undersökning: Svenskarna skeptiska till det smarta hemmetKungsbacka och Södra skogsägarna tog hem Laddguldet 2019Så ska utsläppen från bensin och diesel minska
2019-06-04
Volvo V60 och V60 Cross Country klara segrareNy metod gav dem jobb på PeabNFC-teknik från CEJN hjälper Volvo Penta säkerställa process vid motorprovning
Annonser