MÅNDAG 21 MAJ 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Grönare transporter är bara ett samtal bort

Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att anstränga sig för miljön
Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att anstränga sig för miljön, men kommunikationen fungerar inte. Det finns inga bad guys därute, säger Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Det forskarna vill förstå är hur företagen som köper logistiktjänster och de som tillhandahåller logistiktjänsterna, samarbetar för att tillsammans uppnå en mer hållbar grön logistik. Man har tittat på företag som redan försöker göra något inom hållbarhet och inte bara de stora, utan även mindre företag.

- Det kan handla om transporterna, att använda biodrivmedel eller elektriska truckar. Men också om driva sina lager med förnybar energi och att öka effektiviteten inne i dem och om program för återvinning av t ex vatten.

Amer säger att vi generellt tenderar att tycka att allt ansvar för att minimera transporternas miljömässiga påverkan ligger hos dem som tillhandahåller logistiktjänster, t ex DHL eller Schenker.

- I nyheterna framställs ofta transportörerna som miljöbovarna, men vår forskning visar att en stor del av ansvaret också ligger hos logistikköparna. De väljer transportör och vilka altenativ de vill ha och betala för. Om de inte vill så blir det ingen affär.
Han säger att båda aktörerna är "good guys" och att båda vill arbeta för en hållbar logistik.

- Vi har sett så fina exempel på att köpare och transportörer verkligen försöker uppfylla hållbarhetsmålen.

Forskarna ser är att logistikköparna försöker addera mer och mer hållbarhetselement i sina kravspecifikationer, men också krav som inte kan uppfyllas. Amer ger tre exempel:

• En logistikköpare kräver ett speciellt bränsle, som man i media hört är bra. Problemet med detta är att transportören använder delade tillgångar som strategi. Den här lastbilen är också för andra kunder och man använder ett annat bränsle, som man kommit överrens med andra kunder om.

- Så om man är för specifik så kan det slå tillbaka.

• Sedan finns problemet med motstridiga krav. Köparen kräver den kortaste transporttiden, lägsta möjliga utsläpp och vill ha godset levererat imorgon. Men lägsta möjliga utsläpp kan bara uppfyllas genom att använda tåg och tåget går bara en gång i veckan.

- Infrastrukturen eller teknologin finns inte ännu.

• Logistikköparen vill att transportören investerar i ett intermodalt hållbart transportsystem, men vill samtidigt bara ha ett ettårigt avtal. Transportören måste då investera och kan inte få tillbaka sin investering på den tiden. Han behöver ett längre engagemang från köparen.

Så det handlar inte bara om att ställa krav, poängterar Amer, ibland kan kraven också skapa problem. Han menar att det vi behöver förstå är att köparen inte har tillräcklig kunskap om transportföretagens villkor.

- Om man ställer flexibla krav och är öppen för att förhandla om dessa krav med transportören, kan man nå bättre resultat. I all vår forskning ser vi att det brister i kommunikationen.

Ernst:s Express kan leverera gröna hållbara transporter till sina kunder. De använder biobränsle som HVO och RME som drivmedel. Många av transportuppdragen finns hos större industriföretag inom tunga industrin.

De anpassar sin fordonsflotta efter kundernas behov. De säljer inte standardiserad logistik och på så sätt kan de också säkra långsiktiga kontrakt.

- Vi tecknar i regel inte kontrakt under fem år, när vi tar fram specialanpassade fordon för industritransportuppdrag. För oss kostar det idag exakt lika mycket, om lastbilen drivs på biobränsle eller konventionellt fossilt bränsle, säger vd:n på Ernst:s Express.

- Man måste dela på ansvaret i ett miljöprojet som detta, långa kontrakt och ett samarbete från början. Om man tar bort något av detta så blir det svårt, säger Amer Jazayrli.

Situationen nu är att båda parter väntar på att den andre ska ställa mera krav på hållbarhet.

Köparen vill att utföraren ska vara mer uppfinningsrik och komma upp med nya idéer. "Ni kan logistiken så kom på något som är mera hållbart, något som går utanför våra krav". Och utföraren väntar på att köparen ska ta upp mer krav om hållbarheten.

Amer säger att alla transportörer som han har intervjuat, små och stora, säger att de idag ligger långt över myndigheternas krav. Det ger oss en situation med köpare som inte ställer tillräckligt höga krav och myndigheter som ofta väntar på att industrin ska lösa problemen själva.

- Det finns en komfortabel situation, med transportörer som är bekväma och ibland är det inte så bra.

I Sverige är det marknaden och kunderna som är den stora drivkraften för att arbeta hållbart. De företag i Sverige som drivs av detta, som har grön logistik som sitt kärnvärde och i sitt varumärke, ser det som sin konkurrensfördel.

- Detta är något unikt för Sverige, att se logistikföretag som drivs av detta.

Amer säger att det finns ett stort behov av standardiserade krav från myndigheterna.

Han avslutar med ett exempel från Paris. Där uppmuntrar myndigheter samlastning av gods för att öka fyllnadsgraden maximalt. Det motiverar franska bolag att samarbeta för grönare transporter och man delar lastbilar för att fylla dem.

- Det är som att vi kan se lösningen och att den är nära. Jag är mycket optimistisk, alla problem kan lösas och samarbete är nyckeln, säger Amer Jazairy.

Amer Jazairy är doktorand vid Högskolan i Gävle och forskar inom hållbar logistik.

- Jag läste också min masterutbildning inom logistik och innovation här. Jag tyckte masterutbildningen här var mycket bra.
Han arbetade tidigare inom logistik hos företag i Saudiarabien, bl a med ett projekt där han hanterade Ericssons logistik i Saudiarabien.

- Så jag träffade många människor från Ericsson, och eftersom mitt intresse är logistik så kom jag hit för att studera logistik.

- Nu fortsätter jag min forskning inom hållbar logistik, men det är fortfarande med samma typ av företag. Vi kallar dem för leverantörer inom logistik, typ Schenker, DHL och Speed Group etc.

För mer information, v v kontakta:
Amer Jazairy, doktorand i industriell ekonomi, vid Högskolan i Gävle
Tel: 070-313 67 36
E-post: amrjai@hig.se
2018-05-16
Garmin® presenterar Varia Vision™ in-sight displayDe nya lättviktsmästarnaTelia utökar fibersatsning i Lund via förvärvStabil och anrik 70-åring firar hela åretIngram Micro LEASE – låser upp nya affärsmöjligheterLignin nytt supergrönt bränsle för bränslecellOrkla Foods Sverige höjer ambitionen och serverar en ny hållbarhetsstrategi Tyskt pappersbruk väljer Ragn-Sells returpapperKia introducerar 48V mildhybridDrev.se väljer Orio Logistics som partnerHultafors Group förvärvar Johnson Level & Tool Mfg. Co., Inc.Accelerator-bolaget Sellamigo vinnare i pitch-tävlingVDL får leverera 25 elled­bussar till Umeås stadstrafik
2018-05-15
Sverigepremiär för eldriven 25-tonnarePeab bygger akutmottagning på Sunderby sjukhus i LuleåÄntligen utrymme för att växa vidare!Fokus 2018: Smart IndustriNCC bygger trähöghus i ÖrebroStora Enso lanserar biokompositer som förnybar ersättning för plastStålindustrin deltar på Havs- och VattenforumSchneider Electric lanserar ny serie motorskyddsbrytareAssemblin rekryterar från SwecoJan Kilström lämnar Green CargoCBRE GWS ser kraftig tillväxt och anställer försäljningschefMidroc bygger ett nytt parkeringshus i Bulltofta Friluftsstad, Malmö Ny lamellrondell med nedslitningsbar stödplatta ger effektivare slipningBarnfestivaldag på Tekniska museetCrossfix - under­konstruktionssystem för ventilerade fasaderPon och Caterpillar är redo för Steg VVerktygsboden svensk återförsäljare av Archer AustraliaNya koncept för konkurrenskraftig produktion av flytande biogasSatsning för ökat nyföretagande och digital rådgivning Circle K hyr ut 400 elhybridbilar
2018-05-14
ebm-papst fläkt i simulatorAutomatiska redskapsfästen blir Engcons nya standard Verktygsboden svensk återförsäljare av Archer AustraliaMaserati Levante Trofeo - Första modellen med V8-motorAudi planerar för 800.000 laddbara bilar 2025 Schneider Electric och Rejlers inleder strategiskt partnerskap kring fastighetsautomationSA Englund fortsätter bygga med EcoBatt35Telia och Tele2 avvecklar det gemensamt ägda 3G-nätetBengt Dahlgren etablerar sig i SkellefteåAllt färre unga startar företagNytt projekt för full täckning i glesbygdDataföreningen Kompetens presenterar ny samarbetspartnerBoxon Innovation Team skapar kundunika lösningarNy metod kan minska underhållskostnader inom industrin med 40 procentAcadeMedia blir delägare i EdTech-företaget HypocampusNy verkställande direktör för Hydroscand AB och Hydroscand A/S Danmark
2018-05-11
ASSA ABLOY förvärvar Pioneer Industries i USAVolvo Car och Mercedes toppar årets GA-enkäterAtlas Copco vinner designpriset Red DotAQ Group förvärvar B3CG InterconnectTimrå slåss om fabrik för smarta muggarYaskawa skapar en division för miljövänlig energiBIM - Nu utökar vi vårt sortimentGötaälvbrons klaff fastnade - högsommarvärmen försvårar broöppningByggstart för världsunik energilösning med sol och vätgas i MariestadMercedes-Benz Trucks årets generalagent för lastbilarBalkongföretag får bäst-i-test på betong
2018-05-09
Vår expert Anders Rudell utbildar inom lagersäkerhet!En sammanhållen kvalitets- och värdekedja med datadriven produktion
Annonser