TORSDAG 22 NOVEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Grönare transporter är bara ett samtal bort

Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att anstränga sig för miljön
Hos både köpare av logistiktjänster och transportbolag finns en vilja att anstränga sig för miljön, men kommunikationen fungerar inte. Det finns inga bad guys därute, säger Amer Jazairy, forskare inom hållbar logistik vid Högskolan i Gävle.

Det forskarna vill förstå är hur företagen som köper logistiktjänster och de som tillhandahåller logistiktjänsterna, samarbetar för att tillsammans uppnå en mer hållbar grön logistik. Man har tittat på företag som redan försöker göra något inom hållbarhet och inte bara de stora, utan även mindre företag.

- Det kan handla om transporterna, att använda biodrivmedel eller elektriska truckar. Men också om driva sina lager med förnybar energi och att öka effektiviteten inne i dem och om program för återvinning av t ex vatten.

Amer säger att vi generellt tenderar att tycka att allt ansvar för att minimera transporternas miljömässiga påverkan ligger hos dem som tillhandahåller logistiktjänster, t ex DHL eller Schenker.

- I nyheterna framställs ofta transportörerna som miljöbovarna, men vår forskning visar att en stor del av ansvaret också ligger hos logistikköparna. De väljer transportör och vilka altenativ de vill ha och betala för. Om de inte vill så blir det ingen affär.
Han säger att båda aktörerna är "good guys" och att båda vill arbeta för en hållbar logistik.

- Vi har sett så fina exempel på att köpare och transportörer verkligen försöker uppfylla hållbarhetsmålen.

Forskarna ser är att logistikköparna försöker addera mer och mer hållbarhetselement i sina kravspecifikationer, men också krav som inte kan uppfyllas. Amer ger tre exempel:

• En logistikköpare kräver ett speciellt bränsle, som man i media hört är bra. Problemet med detta är att transportören använder delade tillgångar som strategi. Den här lastbilen är också för andra kunder och man använder ett annat bränsle, som man kommit överrens med andra kunder om.

- Så om man är för specifik så kan det slå tillbaka.

• Sedan finns problemet med motstridiga krav. Köparen kräver den kortaste transporttiden, lägsta möjliga utsläpp och vill ha godset levererat imorgon. Men lägsta möjliga utsläpp kan bara uppfyllas genom att använda tåg och tåget går bara en gång i veckan.

- Infrastrukturen eller teknologin finns inte ännu.

• Logistikköparen vill att transportören investerar i ett intermodalt hållbart transportsystem, men vill samtidigt bara ha ett ettårigt avtal. Transportören måste då investera och kan inte få tillbaka sin investering på den tiden. Han behöver ett längre engagemang från köparen.

Så det handlar inte bara om att ställa krav, poängterar Amer, ibland kan kraven också skapa problem. Han menar att det vi behöver förstå är att köparen inte har tillräcklig kunskap om transportföretagens villkor.

- Om man ställer flexibla krav och är öppen för att förhandla om dessa krav med transportören, kan man nå bättre resultat. I all vår forskning ser vi att det brister i kommunikationen.

Ernst:s Express kan leverera gröna hållbara transporter till sina kunder. De använder biobränsle som HVO och RME som drivmedel. Många av transportuppdragen finns hos större industriföretag inom tunga industrin.

De anpassar sin fordonsflotta efter kundernas behov. De säljer inte standardiserad logistik och på så sätt kan de också säkra långsiktiga kontrakt.

- Vi tecknar i regel inte kontrakt under fem år, när vi tar fram specialanpassade fordon för industritransportuppdrag. För oss kostar det idag exakt lika mycket, om lastbilen drivs på biobränsle eller konventionellt fossilt bränsle, säger vd:n på Ernst:s Express.

- Man måste dela på ansvaret i ett miljöprojet som detta, långa kontrakt och ett samarbete från början. Om man tar bort något av detta så blir det svårt, säger Amer Jazayrli.

Situationen nu är att båda parter väntar på att den andre ska ställa mera krav på hållbarhet.

Köparen vill att utföraren ska vara mer uppfinningsrik och komma upp med nya idéer. "Ni kan logistiken så kom på något som är mera hållbart, något som går utanför våra krav". Och utföraren väntar på att köparen ska ta upp mer krav om hållbarheten.

Amer säger att alla transportörer som han har intervjuat, små och stora, säger att de idag ligger långt över myndigheternas krav. Det ger oss en situation med köpare som inte ställer tillräckligt höga krav och myndigheter som ofta väntar på att industrin ska lösa problemen själva.

- Det finns en komfortabel situation, med transportörer som är bekväma och ibland är det inte så bra.

I Sverige är det marknaden och kunderna som är den stora drivkraften för att arbeta hållbart. De företag i Sverige som drivs av detta, som har grön logistik som sitt kärnvärde och i sitt varumärke, ser det som sin konkurrensfördel.

- Detta är något unikt för Sverige, att se logistikföretag som drivs av detta.

Amer säger att det finns ett stort behov av standardiserade krav från myndigheterna.

Han avslutar med ett exempel från Paris. Där uppmuntrar myndigheter samlastning av gods för att öka fyllnadsgraden maximalt. Det motiverar franska bolag att samarbeta för grönare transporter och man delar lastbilar för att fylla dem.

- Det är som att vi kan se lösningen och att den är nära. Jag är mycket optimistisk, alla problem kan lösas och samarbete är nyckeln, säger Amer Jazairy.

Amer Jazairy är doktorand vid Högskolan i Gävle och forskar inom hållbar logistik.

- Jag läste också min masterutbildning inom logistik och innovation här. Jag tyckte masterutbildningen här var mycket bra.
Han arbetade tidigare inom logistik hos företag i Saudiarabien, bl a med ett projekt där han hanterade Ericssons logistik i Saudiarabien.

- Så jag träffade många människor från Ericsson, och eftersom mitt intresse är logistik så kom jag hit för att studera logistik.

- Nu fortsätter jag min forskning inom hållbar logistik, men det är fortfarande med samma typ av företag. Vi kallar dem för leverantörer inom logistik, typ Schenker, DHL och Speed Group etc.

För mer information, v v kontakta:
Amer Jazairy, doktorand i industriell ekonomi, vid Högskolan i Gävle
Tel: 070-313 67 36
E-post: amrjai@hig.se
2018-11-19
Att köra med gott samveteElitfönster lanserar Svanenmärkta fönsterNytt projekt ska utveckla självstyrande skogsmaskinerLinde Roadster vinner prestigefylld designtävlingEuropa minskar avfallet -förebygg elavfall och reparera elektronik med GreenhackGBGProton Lighting deltar i Wasteland - ett unikt samarbete mellan företag och universitetBilligare energi, men dyrare elCepa firar 40 år på Elmia SubcontractorPon Equipment inför DNA-märkning på alla nya maskiner
2018-11-16
SPM Instrument ingår samarbetsavtal med PichanoNy på jobbet − Daniel EjdeholmKliv in i Welands virtuella monterXylem bland topp tio på Fortune-listan ”Change the World”Johan Kring cyklade ihop 30 115 kronor till njurforskningenKompakt time of flight sensor för Industri 4.0 applikationer.Volvo Studio i Stockholm får nytt ansikteSkanska investerar cirka 1,8 miljarder kronor i kontorsprojektet Citygate i GöteborgForSea slutför konverteringen av världens största batterifärjorMAN kräver kvalitet och säkerhet : "Du måste kunna lita på utrustningen" Turbinen: Nytt klimatsmart datacenter Studenter träffar över 100 företag på karriärmässaDimitris Gioulekas utsedd till årets vdNy verkstad i Skurup ger nya jobbMärsta Förenade besöker Scania och diskuterar hållbara transporterSe upp för väghållningsfordon i vinter – mörk olycksstatistikBrandskyddet i Sverige måste stärkasFord satsar på hattrick i ShanghaiTillväxttro med utmaningar i svensk industriBrommapojkarnas samhällsprojekt ger ungdomar fast arbete hos lokala företagRådhuset får Sveriges största arkitekturprisHydroscand lanserar mobil slangservice i HalmstadFörnybara material för svensk industri Välkommen till mässan som gör dig redo för framtidens studier och jobb120 miljoner kronor till forskning för en giftfri miljöNetNordic förvärvar Radpoint – En väletablerad aktör inom cybersäkerhetSjälvkörande fordon väntar runt hörnetEnklare BilLiv med intelligent logistikStorsatsning: Västsverige ska bli världsledande på hållbar industriMidroc utses till Karriärföretag – för sjätte året i rad!
2018-11-15
Skyltmax – Gasellföretag för femte året i radAhlsell rustar sig för att ta sprinkler ut i NordenAvancerad teknik och ingenjörskonst gör nya Ford Focus till ett av företagets säkraste bilar Vilket kommer först? – Självkörande bilar eller självgående produktionslinjerMakitas kedjesåg DUC303 bäst i test hos Råd & RönAutomationsdagen 2018 - med digitalisering i fokusMinsta spannmålsskörden sedan 1950-taletTre anledningar till att digitalisera sin verksamhetTransportföretagens HållbarhetsprisTvå nya samarbeten med ledande energibolag - ny svensk teknik inom energilagringBest Transport rustar för rekordvolymer under Black WeekEffektiv steglös R32 utomhusdel nu med värme- och kylproduktionVolvo och BMW överraskar med nya konceptbilar på eCarExpoMitsubishi Motors i Tyskland - störst växande märke i oktober 2018 (+63,3%)Populär kran nu med 7,3 m räckvidd!Smarta allianser – industrins nyckel till IoTFortsatt samarbete med My Dream Now: Tre nya klasscoacher från ForsenFull kontroll, färre lastbilar och mer godsNy standard visar hur man hanterar tillförlitligheten i system
2018-11-14
Gnosjö Automatsvarvning presenterar idéer för att framtidssäkra svensk legotillverkningSkandinaviska Områdesskydd öppnar kontor i GöteborgSverigepremiär för Pumps & Valves på Malmömässan!Opus Bilprovning etablerar i Malmö
Annonser