TISDAG 11 DECEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Hur du blir bättre på att behålla kunder med digital service

Ge kunder en service i världsklass som gör att de verkligen uppskattar hur det är att göra affärer med dig.
Med en digital service i form av en företagskundportal, har dina kunder alltid tillgång till uppdaterad information vilket eliminerar osäkerhet.

Erik Möller, digital affärsutvecklare på Effekt, hjälper traditionella industriföretag med att digitalisera sin affärsverksamhet. Fokus ligger på att ge verktyg till företagens kunder som gör samarbetet med företaget friktionsfritt.

- Att ge kunder en utökad service där de alltid har tillgång till korrekt information ger snabbt effekter i form av nöjdare och lojalare kunder. Fråga dig själv: ”Vill du själv vara tvungen att vänta eller sitta i telefonkö när du behöver information? Eller ännu värre, att tvingas agera utan korrekt information eftersom du inte har tid och ork att vänta”.
Ovisshet är den största orsaken till försämrade företagsrelationer, menar Erik Möller.

- Vi på Effekt har lång erfarenhet av att jobba med företag som enbart jobbar med varuförsäljning till andra företag. I detta arbete handlar mycket om den interna effektiviteten i form av uppsättning av effektiva rutiner med hjälp av affärssystem och CRM system. Att undanta kunder från att ha tillgång till effektiva rutiner är något som inte bara är ologiskt ur perspektivet att skapa nöjda, lojala kunder. Det innebär även att den interna effektiviteten sänks eftersom dina anställda då måste lägga dyrbar arbetstid på att besvara kundernas frågor via mail, telefonsamtal eller ännu värre ta viktigt säljtid i anspråk.

Effekt har tagit fram lösningen Bizzjoiner (bizzjoiner.com/) , för b2b företag som vill kunna ge sina kunder en digital service i form av en kundportal. Bizzjoiner är en helt molnbaserad prenumerationslösning som innebär att exempelvis ett industriföretag med företagskunder, kan sätta upp och komma igång med en digital kundvård till sina befintliga kunder mycket snabbt.

I lösningen finns förutom möjlighet att sprida information i form av riktade nyheter även möjlighet till realtidskopplingar som gör att kunderna exempelvis har tillgång till sitt saldo, senaste fakturor etc. Beroende av informationen som finns i företagets övriga affärslösningar kan även annan relevant information visas upp för kunderna så som leveransaviseringar, statistik etc.

- Den huvudsakliga orsaken till att införa en kundportal är att föra kunderna närmre. Nöjdare, lojalare kunder stannar kvar hos sin leverantör och väljer även i större utsträckning att beställa flera artiklar. ”Att minska tappet av kunder, kund-churn, är något som alla företag bör ha som högsta prioritet. Framför allt de företag som satsar på tillväxt då marknads och säljinsatser annars måste läggas på att ersätta tappade kunder”.

Att ge ett strukturerat arbetssätt i form av en ärendehantering skapar möjligheten till att både jobba strukturerat och samtidigt kunna visa kunden hur deras ärenden hanteras. Att vara personberoende i form av ”en-till-en” kommunikation mellan personal på företaget och hos kunden, är en risk. Genom att ha en portal där kunder både kan följa sina ärenden och även lägga upp nya, skapas ett samarbetsklimat där personer från både kunden och leverantör kan jobba tillsammans med att lösa frågeställningar.

Genom att Bizzjoiner har ett intuitivt informationsflöde där användarna kan interagera genom att kommentera och ge omdömen, kan ägaren av kundportalen lätt fånga upp signaler om saker behöver förbättras i samarbetet med kunderna. Genom att tidigt identifiera de kunder som visar minskad nöjdhet och aktivitet kan insatser läggas som innebär att företaget behåller kunden.

Sammanfattning
Bizzjoiner är en kundportal för företagskunder som ger företaget möjlighet att ge kunderna en bättre service samtidigt som det avlastar personalen. Lösningen är en prenumerationstjänst som sätts upp med koppling till ert affärssystem där kunderna loggar in med personliga inloggningar till er egen kundzon.
2018-12-06
Consids leveranskvalitet i topp enligt kundernaHelt nya Toyota RAV4 beställningsbar i SverigeMöt Bill Gates Factfullness-hjältinna: Anna Rosling Rönnlund på Stora Infradagen den 25 januari50 biogasdrivna Mercedes-Benz till Stockholms sophämtningFlest elbränder i äldre bostäderStockholm först ut i Sverige med fossilfria hemleveranserFord presenterar lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffaSolel i bussbatterier kapar topparna och gör elnätet smartareEva Persson Fondak får forskningsbidragStefan Gesing utsedd till ny CFO på GROHEMått på cirkularitet testat på produkterMakita lanserar en ny borrskruvdragare och en ny slagborrmaskin på 18V
2018-12-05
Fingerfärdiga räknare från KüblerSkanska säljer utvecklingsprojektet Bergskvadraten i NorrköpingKabelindustrin stärks i nytt samarbeteSvensk försäljningsstart för nya Toyota Corolla Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknaderHögskolan ska kompetensutveckla specialister i basindustrinIKEA belönar medarbetare med en miljard kr10% av veckans vara till Rädda Barnen fram till julAutoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRFMatpriserna måste höjas med minst 5 procent för att hantera konsekvenserna av sommarens torkaSå påverkar sjöfarten ÖstersjönMigrationsverket hindrar ABB-ingenjören Ali Omumi från att komma tillbaka till SverigeKONE tecknar nytt avtal med Sveriges största fastighetsbolagMälarenergi certifierade på nytt inom Schysst elhandelMeningsfullt arbete och innovation ger Väderstad toppbetygExperten tipsar, så får du ett hållbart företag 2019Så fungerar digital förmedling av maskin- och transporttjänsterPressinbjudan: KTH-studenter har skapat robot som tar lyrorJaguar I-PACE - Årets Elbil 2018 Sh bygg passerar en miljard kronor i omsättning
2018-12-04
ABB fortsätter expansionen inom Gör-det-själv-marknadenCNC Software lanserar ny hemsida för Mastercam-användare Midroc förvärvar företag inom instrumentmontagePanasonic lanserar nya robusta 4K-displayer i storformatultraFLOW – Snabbkopplingen för vätskekylning till kraftelektronikNCC bygger om olycksdrabbad väg för närmare en halv miljardInnovativ Pennförpackning För Mångsidig PackningsproduktÅrets julgåva till naturenKartläggning av drivmedel i Sveriges kommuner: få privatägda elbilar Träffa CaCharge på Evolve ArenaEC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärandeINGO har öppnat ny automatstation i ArvikaWürth ökar tillgängligheten och servicen till kunderna – lanserar ny säljkanalDAF har hittat den äldsta DAF-lastbil som fortfarande är i drift kommersielltSå här förbereder du en stålyta för målning eller lackering på bästa sätt!VBN Components fick tyskt innovationsprisSEKs medarbetare Joakim Grafström tilldelades Elsäkerhetspriset 2018Nytt reningsverk ger bättre hälsa för befolkningen i Bolivia
2018-12-03
LMT Group stärker sin plattform – förvärvar PLM GroupVolvo Car Sverige stärker ställningarna i novemberSiemens levererar flytande kraftverkKorrigerad räckvidd och ändrat namn – Kia e-NiroReact Risk Advisory expanderar till BaltikumFinska seniorer testade prototyperebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligenceDe Sydsvenska hamnarna – Viktiga för hela Sveriges näringslivFredrik Häggström utses till ny VD för Elektrosignal InfraNu öppnar förhandsbokningen av elbilen BMW iX3Interroll presenterar ny matning till företagets Crossbelt SorterÅrets största motorhändelse bjuder återigen på tre mässor under samma tak!
Annonser