SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Hyundai avslöjar drivlinor och detaljer om nya Santa Fe

Hyundai avslöjar nu fler detaljer om nya Santa Fe, inklusive information om drivlinor, den nya plattformen och en mängd andra funktioner.
”Nya Santa Fe representerar en milstolpe i Hyundais historia. Med en ny plattform, nya växellådor och ny teknologi är den renare, kvickare och mer effektiv än någonsin tidigare,” säger Thomas Schmerera, Executive Vice President och Head of Product Division på Hyundai Motor Company. ”I och med introduktionen av nya Santa Fe är hela vårt SUV-utbud tillgängligt som elektrifierade modeller, allt från 48V mildhybridlösningar till bränsleceller.”

Nya och elektrifierade drivlinor

Nya Santa Fe blir den första Hyundai-bilen i Europa som erbjuds med de nya drivlinorna ‘Smartstream’ hybrid och plug-in hybrid.

Hybridversionen av nya Santa Fe kommer erbjudas direkt vid lansering och drivs av en ny 1.6-liters T-GDi (turboladdad bensinmotor med direktinsprutning) ‘Smartstream’-motor och en elmotor på 44.2 kW som tar sin energi från ett 1.49 kWh lithium-ion polymer-batteri. Den finns tillgänglig med både tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Systemet har en kombinerad effekt på 230 hk och 350 Nm i vridmoment, vilket erbjuder låga utsläppsnivåer utan att kompromissa på körglädje.

Laddhybridversionen som ansluter tidigt i 2021 har samma 1.6-liters T-GDi ‘Smartstream’-motor men parad med en 66.9 kW elmotor som hämtar kraft från ett lithium-ion-batteri på 13.8 kWh. Den här versionen finns tillgänglig med fyrhjulsdrift och en total uteffekt på 265 hk och 350 Nm i kombinerat vridmoment.

Både hybrid- och laddhybridversionerna erbjuds med en nyutvecklad 6-växlad automatisk växellåda (6AT). Jämfört med sin föregångare möjliggör 6AT-lådan både jämnare växling och förbättrad bränsleeffektivitet.

Den nya 1.6-liters T-GDi ‘Smartstream’-motorn är också den första motorn som använder Hyundais nya Continously Variable Duration-teknologi (CVVD) och har även Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation

(LP EGR) för att ytterligare optimera bränsleeffektiviteten. CVVC kontrollerar hur länge ventilerna skall vara öppna och stängda under specifika körförhållanden, vilket ger ökad prestanda, förbättrar bränsleeffektivitet och minskar utsläppen.

LG EGR vänder delar av gaserna som bränns av motorn tillbaka till förbränningskammaren, vilket ger en kyleffekt och minskar utsläppet av kväveoxider. 1.6 T-GDi har också ett lågtryckssystem som dirigerar om den förbrända utsläppsgasen till framsidan av turbokompressorn istället för luftintaget för att öka effektiviteten under hög belastning.

Mer detaljer om CVVD och LP EGR-tekniken finns att läsa om här.


Ny dieselmotor med 8-växlad DCT

Som ett alternativ kan kunder välja den nya 2.2-liters ‘Smartstream’-dieseln som har uppdaterats för bättre prestanda och bränsleeffektivitet.

Jämfört med tidigare motorgenerationer består det nya motorblocket av aluminium istället för järn. Något som medför en viktminskning på 19.5 kg. Flera delar av motorn har också förbättrats, inklusive exempelvis kamaxeln med minskad inre friktion och förbättring av den totala bränsleeffektiviteten. Dessutom har motorn utrustats med ett nytt insprutningssystem på 2200 bar (jämfört med 2000 bar på tidigare motor), vilket förbättrar motorns totala prestanda. Den fyrcylindriga motorn levererar 202 hk och 440 Nm i vridmoment och finns tillgänglig med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift.

Den nya motorn är kombinerad med en nyutvecklad, 8-växlad våt dubbelkopplingslåda (8DCT), som erbjuder samma jämna växlingsegenskaper som hos en konventionell automatlåda, samtidigt som den förbättrar effektiviteten jämfört med torra dubbelkopplingslådor. Jämfört med en 7-växlad dubbelkopplingslåda förbättras maximalt vridmoment med 58% tack vare optimerad kopplingskylning. En kylning som uppnås via en dedikerad elektrisk oljepump för smörjning. Det högeffektiva hydrauliska kontrollsystemet består av en styrbaserad elektrisk oljepump och ackumulator som sätts in vid behov. Bränsleeffektiviteten är förbättrad med 3% genom reducerad effektförlust i motorn och ökad hydraulisk effektivitet jämfört med en 8-växlade automatiska växellådor. Nya 8DCT bidrar också till en mer dynamisk körupplevelse och förbättrar accelerationsprestandan med upp till 9% jämfört med 6-växlade manuella växellådor.


En ny plattform för bättre prestanda och ökad säkerhet

Nya Santa Fe är den första Hyundai-modellen i Europa och första SUV från Hyundai globalt som baseras på helt nya tredje generationens bilplattform från Hyundai. Den nya plattformen möjliggör betydande förbättringar av prestanda, hantering, bränsleeffektivitet och säkerhet.

Genom att applicera en multipel gardin för inloppluft förbättras luftflödet runt hjulen. Stabilitet har förbättrats genom en sänkt position av tung utrustning inom plattformen, vilket minskar vikt och sänker bilens tyngdpunkt. Aerodynamiken har också förbättrats så att luftmotståndet minimeras för att ge utmärkt bränsleeffektivitet, kraft och körprestanda.

De fasta punkterna för styrarmarna har placerats närmare framhjulens mitt, vilket möjliggör en smidigare hantering. Samtidigt förbättras prestanda för brus, vibration och hårdhet (NVH) genom förstärkta ljudabsorberande system i vibrationskänsliga delar.

Tack vare stora tekniska förbättringar möjliggör den nya plattformen betydande uppgradering inom kollisionssäkerhet. Genom att använda bl.a. en flerbelastad konstruktion, integrering av en platta i höghållfasthetsstål och värmstämpling gör det att bilen bättre kan kollisionsstötar samtidigt som deformationen av passagerarutrymmet minimeras.


Förbättrad rymlighet

Santa Fe som länge har hyllats för sin komfort och rymlighet, erbjuder nu ännu mer utrymme tack vare plattformsändringarna. Detta trots att bilen nu erbjuds med nya elektrifierade drivlinor. Den totala längden, bredden och höjden har ökats jämfört sin föregångare.

Dimensioner (mm)
Längd:4785 (+15mm)
Bredd:1900 (+10mm)
Höjd: 1685 (+5mm)
Hjulbas: 2765
Överhäng:945 (+5mm) fram och 1075 (+10mm) bak

Tack vare en intelligent paketering av nya plattformen innebär det att batteripaketet kan placeras under passagerarsätet i hybridversionen och under förar- och passagerarsätena i laddhybridversionen, utan att det påverkar kupé- eller bagageutrymmet. Som ett resultat av plattformsuppdateringen erbjuder nya Santa Fe nu ytterligare tre centimeter med benutrymme på den andra bakre raden och fyra extra centimeter på tredje raden. Lastkapaciteten har även den blivit större. Med uppfällda säten har bagageutrymmet hos 5-sitsversionen utökats med 9 liter till en total kapacitet på 634 liter. Kapaciteten på 7-sitsverion har förbättrats med 24 liter till en totalkapacitet av 571 liter. Med den andra raden framskjuten med uppfällda stolar är lastvolymen förbättrad med 12 liter (totalt 831 liter) hos 5-sitsversionen och 32 liter (totalt 782 liter) hos 7-sitsversionen.


Fyrhjulsdrift och Terränglägen

Liksom tidigare generation är nya Santa Fe utrustad med HTRAC, Hyundais signaturteknologi inom fyrhjulsdrift. HTRAC är en sammansättning av orden ”Hyundai” och ”Traction” och tekniken är avsedd att skapa smidigare hantering och effektivare applicering av vridmoment beroende på hjulgrepp och bilens hastighet.

För första gången kommer nya Santa Fe med Terrängläges-väljare: ett kontrollvred i mittkonsolen för att enkelt växla mellan olika körlägen. De olika körlägena optimerar prestanda och HTRAC-inställningar för olika situationer. Funktionen inkluderar olika körlägen för sand, snö och lera, samt körlägena eko, sport och komfort. Ett ytterligare alternativ, smart körläge betyder att bilen automatiskt känner igen körstilen och väljer läge så att föraren inte behöver.

Kombinationen av HTRAC och de olika körlägena resulterar i förbättrad acceleration, stabilitet och bränsleeffektivitet. På ytor som snö, grus och lera ökar systemet väggreppet och ger förbättrad kurvtagningsförmåga. På hala underlag distribueras kraften automatiskt ut till alla fyra hjulen. I sportläge möjliggör HTRAC förbättrad acceleration genom att fördela upp till 50% av vridmomentet på bakhjulen.

I komfortläget förbättras stabiliteten genom att distribuera 35% vridmoment till bakhjulen. Ekoläget å sin tur ger förbättrad bränsleeffektivitet genom att använda endast framhjulsdrift.


Förbättrade uppkopplingsfunktioner och Hyundai Bluelink

Ny premiumteknik med ett extra fokus på komfort och funktionalitet placerar nya Santa Fe i toppen av sin klass. Förutom det nya digitala klustret och AVN-systemets widescreen erbjuder nya Santa Fe toppmodern telematik och uppkopplade tjänster via Hyundai Bluelink. Med Bluelink-appen kan kunderna hitta vart de parkerat sin bil, låsa/låsa upp dörrarna på distans eller få viktig information som t.ex. status bränslenivån. Hyundai LIVE Services adderar realtidsinformation om trafik, parkeringsuppdateringar, tankstationer med priser och även uppdateringar om aktuellt väder. Destinationer och intressanta platser (POI) kan skickas direkt från appen till bilens navigationssystem. Om föraren blir tvungen att parkera sin bil inom en radie av 200 meter till 2 kilometer från destinationen kan Sista Kilometernnavigering aktiveras för att återuppta navigeringen i Bluelink-appen på förarens smartphone.

Apple CarPlay och Android Auto, som nu erbjuds trådlöst i kombination med 8-tums Display Audio gör det möjligt för kunderna att spegla funktionerna i sina smartphones direkt till bilen. Laddplattan i mittkonsolen har också den förbättrats och erbjuder nu ännu snabbare trådlös laddning av mobiltelefoner med upp till 15 watt. Dessutom finns en USB-port tillgänglig för mobilladdning bak hos passagerarna. Ytterligare personifiering möjliggörs genom intelligent röstigenkänning. Användningen av ”shift by wire”-växling som använder knappar istället för vred gör det ännu enklare för föraren att välja växel på bilen.

Liksom med föregående generation Santa Fe, är den nya Santa Fe utrustad med en full head-up display (HUD) som projicerar relevant information direkt på vindrutan. Detta gör det möjligt för föraren att få åtkomst till viktig information, inklusive varningar om hastighet, navigering, bränsle och säkerhet medan de fortfarande håller sina ögon på vägen. Den åtta tum stora projiceringsytan och den höga ljusstyrkan på mer än 10 000 candela per kvadratmeter garanterar optimal synlighet i en mängd olika ljusförhållanden.


Fler avancerade aktiva säkerhetsfunktioner

Nya Santa Fe är utrustad med ett omfattande paket aktiva säkerhetsfunktioner från Hyundai SmartSense och uppfyller högsta europeiska säkerhetsstandards. Ytterligare förbättringar och addering av fler av aktiva säkerhetsfunktioner placerar nya Santa Fe helt i linje med sina premiumkonkurrenter.

För första gången har nya Santa Fe utrustats med Highway Driving Assist (HDA). Funktionen är en kombination av filhållningsassistans och adaptiv farthållning som använder sensorer och kartdata för att säkerställa säker körning och automatiskt anpassad hastighet i utsatta situationer. En dedikerad knapp på ratten låter föraren enkelt aktivera HDA med bara ett klick.

En annan ny funktion, Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) använder en bakre kamera och ultraljudsensorer för att upptäcka hinder vid backning. Systemet varnar och applicerar bromsarna om nödvändigt för att undvika en kollision. Remote Smart Parking Assist (RSPA) gör det möjligt för föraren att köra nya Santa Fe framåt eller bakåt genom en knapptryckning på nyckeln, utan att behöva befinna sig i bilen. Andra funktioner inkluderar Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision Warning (BCW), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Assist (SEA), Blind-Spot View Monitor (BVM), Lane Following Assist (LFA) och Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).

Tillgängliga säkerhets- och förarassistansfunktioner från Hyundai SmartSense:
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) [Nyhet: sväng i korsning]
Navigation-based Smart Cruise Control (NSSC) [Nyhet: användande av navigationsdata]
Highway Driving Assist (HDA) [Nyhet]
Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) [Nyhet]
Remote Smart Parking Assist (RSPA) [Nyhet]
Blind-Spot Collision Warning (BCW)
Blind-Spot Collision- Avoidance Assist (BCA)
Safe Exit Assist (SEA)
Blind- Spot View Monitor (BVM)
Lane Following Assist (LFA)
Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN