SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Järnvägsrekord gav ökade containervolymer i Göteborgs hamn

Mycket av det långväga exportgodset består av svenska basindustrivaror som stål och skog.
Containervolymerna ökar i Göteborgs hamn för andra året i rad. En tydlig trend är att containergods från hela Sverige koncentreras till Göteborgs hamn i växande grad, och det sker via järnvägen. Totalt transporterades 456 000 TEU* genom hamnen på järnväg – det är den största volymen i hamnens 400-åriga historia. Det visar Göteborgs hamns nyligen sammanställda godsvolymer för helåret 2019.

– Växande järnvägsvolymer är positivt på många olika plan. Det understryker att Göteborg är hela Sveriges godsnav från norr till söder på ett tydligt sätt, och det är ett kvitto på att våra investeringar i hamnens järnvägsinfrastruktur och omlastningsmöjligheter är helt rätt väg att gå, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Järnvägsburet containergods ökar även sett till andel. Över hälften av containergodset på fartyg tar tåget in eller ut ur hamnen på landsidan. Det är nivåer som ingen annan internationell storhamn når upp till.

– Vi är stolta över järnvägsutvecklingen som också är miljöriktig. Vi har antagit ett nytt miljömål där vi ålagt oss att minska hela hamnens koldioxidutsläpp med 70 procent i hela Göteborgsområdet till 2030. Fortsatt överflyttning från lastbil till järnväg är en viktig nyckel för att nå dit, säger Elvir Dzanic.
Totalt ökade containervolymerna över kaj med tre procent i hamnen. Det är andra året i rad som containervolymerna ökar. Under 2018 härstammade ökningen främst från hamnens närområde, medan 2019 karaktäriserades av ökade godsmängder från upptagningsområden i hela Sverige.

Till och med kvartal tre ökade Göteborgs hamns marknadsandel med en procent på den svenska containermarknaden. Siffran för helåret är inte fastställd då totalvolymen för alla svenska hamnar ännu inte finns tillgänglig.

Det osäkra europeiska konjunkturläget i Europa speglar hamnens intraeuropeiska roro-volymer, som minskade med sex procent jämfört med 2018. Detta efter att ha legat på historiskt höga volymer under de senaste åren då den europeiska konjunkturen var starkare.

Hanteringen av nya bilar i Göteborgs hamn minskade med fem procent, till 276 000 bilar. Volymnedgången utgörs nästan uteslutande av uteblivna importbilar. Under andra halvåret har dock totalvolymerna ökat, främst drivet av fler exporterade bilar för Volvo Cars.

Liksom i bilsegmentet gick energisegmentets första halvår i moll, för att sedan vända uppåt efter sommaren. Efter underhållsarbeten på raffinaderierna under första halvåret och en volymnedgång på sju procent vände siffrorna uppåt. Under andra halvåret hanterades 12,6 miljoner ton energiprodukter, vilket blev det bästa andra halvåret i hamnens historia på energisidan.

Göteborg har aldrig varit en populärare kryssningsdestination än under 2019. Hela 110 000 kryssningspassagerare fördelade på 60 kryssningsfartyg besökte Göteborg, vilket är det största antalet passagerare någonsin i hamnen. Det finns också anledning att se positivt på framtiden då segmentet går mot ytterligare ett rekordår med 83 anlöp bokade för säsongen 2020.

Följ oss gärna på:
Twitter https://twitter.com/#!/PortGot
Instagram https://www.instagram.com/goteborgshamn/
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/goteborgs-hamn/

www.goteborgshamn.se


Stefan Strömberg
Presskommunikatör
stefan.stromberg@portgot.se
070 436 01 51

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-12
BOLIST vill att fler lyckas med sina byggprojektHur kan organisationer maximera värdet av AI Mestergruppen behåller den ledande positionen Ökat cyberhotTryckkärl för industriellt bruk och deras betydelse
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka