SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Kia är Sveriges största bilmärke i september

Kia blev det mest sålda bilmärket i Sverige i september
Under september blev Kia det mest registrerade bilmärket i Sverige – och Kia Niro lade beslag på förstaplatsen med 1 226 nyregistreringar. Även modellfamiljen Kia Ceed gick starkt i september, med 1 023 registreringar hamnar den på tredje plats i statistiken.

• Kia största bilmärke i Sverige i september
• Kia Niro tar förstaplatsen för nya bilar i september
• 80 procent laddbar försäljning i september
• Kia störst på laddbara bilar i september och hittills i år
• Kia Ceed SW Plug-In Hybrid mest sålda laddhybriden

– Kia är största märke i Sverige i september och det är fantastiskt roligt att se att flera av våra laddbara modeller tas så väl emot på marknaden, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden. Våra återförsäljare gör en otrolig insats och har en stor del i framgången.

När septembers statistik från BIL Sweden summeras noterar Kia 2 869 nybilsregistreringar, en ökning med 23,1 procent jämfört med samma månad i fjol, samtidigt som totalmarknaden backar med 21 procent. Det ger en marknadsandel för Kia på 12,7 procent, vilket är den högsta marknadsandelen någonsin som Kia uppnått under en månad.

Kias elbilar och laddhybridmodeller står för 80 procent av märkets nyregistreringar i september, jämfört med andelen laddbara bilar av nyregistreringarna i totalmarknaden som uppgick till 54 procent. Kia är marknadsledande på laddbara bilar hittills i år och ligger i framkant i omställningen av transportsektorn. Det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya Kia-bilar har kunnat sänkas till 47 gram till och med augusti månad, enligt Vroom.

– Fler och fler svenskar upptäcker vårt breda utbud av laddbara modeller och våra starka privatleasingerbjudanden. Vi är väldigt glada över att kunna skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el. Vår målsättning är 100 procent laddbar försäljning 2024, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

– Snart lanserar vi dessutom uppdaterade Kia Ceed SW Plug-In Hybrid och på tur står den hett efterlängtade elbilen Kia EV6, så förutsättningarna finns att vi kan fortsätta vara marknadsledande på laddbara bilar i Sverige, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
David Lilja
Press- & Kommunikationschef
Svarar endast på frågor från media. För tekniska- eller produktspecifika frågor från dig som konsument hänvisar vi till sidan Kontakt eller vänd dig till en auktoriserad Kia-återförsäljare. Mediesäljare hänvisas till Bizkit Havas.
d.lilja@kia.se
+46(0)707406700

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN