SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Konsten att utveckla unika produkter för att tillgodose järnvägsindustrins behov

Vid renovering av järnvägsräls föredras generellt två alternativ; slipning eller dynamisk fräsning. Till skillnad från slipning av järnvägsspår, ger höghastighetsprofilering betydande tids- och kostnadsbesparingar.
Specialdesignade reparationslok, som arbetar i en konstant hastighet av 700 meter per timme, bearbetar den befintliga spårprofilen. Genom att ta bort millimetrar förstörd yta återställs spåret till sitt ursprungliga skick. Den första appliceringen fräser grovt på ytan, den andra avslutar den. Dessa båda appliceringar arbetar på båda skenorna samtidigt.

Åtgärden ger en högkvalitativ ytfinhet och metallspånen som produceras under fräsningen överförs till en behållare, vilket säkerställer att inget skräp finns kvar på banan.

Denna "on the move" -applikation kräver specialutrustning för att uppnå bästa resultat, till exempel en tågliknande maskin, vilken är konstruerad för att bära dynamiska fräsar och skär. Allt fler sådana maskiner produceras av ledande globala tillverkare, då efterfrågan på spårunderhåll ökar från järnvägsorganisationer och myndigheter.

Dormer Pramet samarbetar med flera tillverkare av höghastighetsfräsmaskiner för att leverera till viktiga projekt runt om i världen. Ett av dessa projekt inkluderade fräsning av tre olika rälsprofiler för en kund i Nederländerna.

Dormer Pramets 600 mm i diameter dynamiska rälsfräs kunde bearbeta den kombinerade profilen (60E1, 54E1, 46E3 1:40) samt en annan profil (54E5 1:40), utan att behöva byta skär. Att använda samma skärverktyg i flera profiler är oerhört fördelaktigt eftersom det minskar antalet verktygsbyten och sparar både tid och pengar.

Tomas Hantek, applikationsansvarig för järnvägsbearbetning på Dormer Pramet, säger: ”Som med alla projekt inom järnväg skiljer sig varje applikation från nästa, så vi skräddarsyr regelbundet våra produkter för att tillgodose kundens behov.

"Det är mycket viktigt att vi arbetar nära maskintillverkaren och järnvägsorganisationen för att säkerställa var anpassningar behöver göras för att uppnå önskat resultat."

Utvecklingen av ny spårteknik sker ständigt och modifieringar krävs på båda sidor för att optimera samarbetet mellan maskin och skärverktyg. Dormer Pramets populära dynamiska frässkär erbjuds i olika storlekar, från 300 till 900 mm, men planer finns på att i framtiden utveckla en variant med en diameter på 1400 mm.

Tomas tillägger: ”Vi levererade nyligen en dynamisk rälsfräs med en diameter på 300 mm till en kund för test. Den var specifikt skräddarsydd för att passa kundens nya maskin. I det första testet såg man att skärprofilen var enligt önskemål. Man insåg emellertid att deras nya maskin inte var stark eller styv nog att klara applikationens krav. Tillsammans med kunden, arbetar vi nu med justeringar för att föra projektet framåt. ”

Dormer Pramet har för närvarande mer än 50 dynamiska rälsfräsverktyg ute på olika marknader, exempelvis i Nederländerna, Tyskland och Polen. Verktygsleverantörer, maskintillverkare och kunder från olika delar av världen arbetar tillsammans med applikationer som ofta finns i flera olika länder. Inom järnvägssegmentet arbetar man alltså ofta mellan länder.

Detta kräver inte bara exakt logistisk hantering, utan också en förståelse för olika standarder och ackrediteringar mellan länder. Många projekt involverar stora internationella organisationer, samt stöd från exempelvis myndigheter och anslutna transportorganisationer.

Ett annat exempel där Dormer Pramet specialiserar sig på järnvägsindustrins behov är omprofilering av järnvägshjul. Även här kan standardverktyg ersättas av specialanpassade verktyg, unika för applikationens krav.

Vårt sortiment av rektangulära LNMT och runda ROEX-skär har till exempel visat sig vara mycket bra hos kunder i Nordamerika. Dessa finns därför lagerförda i vårt distributionscenter i Hebron, Kentucky.

En av våra kunder i Philadelphia, USA, hade problem med LNMT-skären som hittills använts då de inte bröt spånorna under bearbetningen. Detta resulterade i långa spånor som trasslade sig runt arbetsstycket. Processen att rensa spånor är inte bara tidskrävande utan kan också vara farlig.

Då testades Dormer Pramets vanliga LNMT-skär, men inte heller dessa bröt spånorna på ett korrekt sätt. Efter ytterligare feedback och diskussioner med kunden gjordes två viktiga förändringar i geometrin på skäret. Först designades en spånbrytare med hörnradie för att minska trycket på skäret. Därefter skräddarsyddes geometrin och designen på skäret för att kunna uppnå större skärdjup.

Slutanvändaren ville utföra bearbetningen i en passering, så LNMT-skäret behövde kunna uppnå häpnadsväckande 0,700 ”(18 mm) i skärdjup vid första försöket. Efter justeringarna sattes skäret i för ytterligare test.

Tester därefter har visat att den nya designen inte bara löste problemet med spånkontrollen, den överträffade alla andra skär som testats. Sedan dess beställer kunden dessa skär från Dormer Pramet.

Dessutom har företaget börjat använda RCMX-, RCMT- och TNMG-skär för en mängd olika operationer, exempelvis avslagning av axlar. Detta har möjliggjort en reducering av cykeltiden med i genomsnitt 30 procent, vilket besparar dem mer än $ 30 000 USD under det första året, med större driftseffektivitet och förbättrad prestanda.

Svarvning av järnvägshjul är ett produktområde som Dormer Pramet planerar att utvidga ytterligare. LNMT stödjer stora skärdjup och företaget arbetar nu med ett nytt skär anpassat för låga skärdjup, cirka 1 mm.

En populär trend hos kunder som bearbetar järnvägshjul är att utföra operationen med ett lågt skärdjup. Detta utförs i en passering, men rekonditionering krävs då oftare mellan användning. Denna nya produkt, för närvarande i testfasen, kommer att stödja dessa applikationer, med målet att lansera skäret under 2020.

För mer information om Dormer Pramets järnvägssegment,
besök vår hemsida: www.dormerpramet.com eller kontakta ditt lokala Dormer Pramet-säljkontor.

Dormer Pramet
Box 618
301 16 Halmstad
Tel: +46 (0)35 16 52 00
www.dormerpramet.com

Kontakt:
Michel Andersson
Marketing Coordinator, Dormer Pramet Norden
E-mail: michel.andersson@dormerpramet.com
Tel: +46 35 16 52 28
Kontaktinformation
Postadress
Tre Hjärtans Väg 2
30241 Halmstad
Besöksadress
Tre Hjärtans Väg 2
SE-30241 Halmstad
Region
Halmstad
Hallands län
Sverige
Organisationsnummer:
556240-8210
Grundat: Ej angivet
Anställda: 35
Dormer Pramet erbjuder ett komplett produktprogram av högpresterande roterande verktyg, samt vändskärsverktyg för gängning, svarvning, fräsning och borrning. Verktygen lämpar sig perfekt för såväl allmänna- som svårbearbetade material. Dormer Pramet introducerar regelbundet moderna och produktiva verktyg, för att säkerställa att kunderna har tillgång till den senaste verktygsgenerationen. Förutom högkvalitativa verktyg erbjuder Dormer Pramet också teknisk expertis och support för bästa möjliga resultat. Våra produkter finns tillgängliga via ett brett återförsäljarnät i Norden.

Kontakter

Suzanne Jalkesen
Marketing Coordinator
+4670 286 21 17
Roger Larsson
070 672 87 00
Stefan Sekelj
035-16 52 19

Filmer

Dormer Pramet presenterar nyheten pinnfräs S561

Dormer Pramet presenterar nyheten pinnfräs S561
Oscar är ny teknisk säljare på Dormer Pramet
Wixes View, episod 2 - 2021. Nya produkter hos Dormer Pramet
Nytt år med Dormer Pramet. Wixes View, episod 1 2021
A Christmas greeting from Dormer Pramet Nordic
Dormer Pramet och TOOLS i långvarigt samarbete
Wixes View - Oktober 2020. Varför är Dormer Pramets kundsupport så bra?
Wixes View - september 2020
BIG på utbildning hos Dormer Pramet
Wixes View - Dormer Pramet önskar trevlig sommar
Wixes View 5 - Dormer Pramets verktyg kan användas till mycket
Wixes View - Mars 2020
Dormer Pramet presenterar nya verktyg
Mille på Dormer Pramet hjälper gärna till i ditt val av verktyg
Ahlsell på utbildning hos Dormer Pramet
Fullt ös på Dormer Pramet - Wixes View episod 2
TOOLS på utbildning hos Dormer Pramet
Möt Dormer Pramets kundsupport
Dormer Pramet summerar 2019
Poran valinta ei ole aina mitenkään yksinkertaista.
Vår tekniske selger, Jarle Erlingsen, forteller mere om Dormer sett
Wixes View Januari 2020
Dormer Pramets Julhälsning 2019
Video om vårt senaste produktsläpp
Dormer Pramets Julhälsning 2018
TOOLS på besök i januari 2019, Dormer Pramet
Dormer Pramet Mattias tipsar, del 1
Ahlsell på besök i februari 2019, Dormer Pramet
Dormer Pramet Mattias tipsar, del 2
BIG på besök i februari 2019, Dormer Pramet
Wixes View februari 2019, Dormer Pramet
Wixes View mars 2019, Dormer Pramet
Nya medarbetare till Dormer Pramet
Pekka Laukkanen, Suomen myyntipäällikkö, Dormer Pramet
Dormer Pramet tekniker Dag-Runar Syversen informerer
René Larsen, Dormer Pramet, informerer
Dormer Pramet Mattias tipsar, del 3
Wixes View april 2019, Dormer Pramet
Kimmo, Myyntiteknikko Dormer Pramet
Dormer Pramet tekniske selger Jarle forteller mere om Pramet
Dormer Pramet samarbetar med Kattegattgymnasiet i Halmstad
Dormer Pramet anordnade event med HUST, juni 2019 (Högskolan i Halmstad)
Wixes View juni 2019, Dormer Pramet
Wixes View augusti 2019, Dormer Pramet
Wixes View maj 2019, Dormer Pramet

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-10
Fem skäl att automat­isera avtalsskrivandetFortsatt låg IPO-aktivitet i Sverige och globaltHur påverkar kontoret fysisk och mental hälsaDoxas styrelseordförande avböjer omval K100 aggregatbytes­system introduceras
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka
2024-04-04
Officiell återförsäljare av RotoclearXometry Förbättrar med Xometry.ProSG Maskin firar 60 årHMS Networks och Red Lion Controls samarbetarÖver 54 miljarder cookies på dark web
2024-04-03
Samarbetet Clip-Lok SimPak och Wing Lift™Hallå där Jens KjellssonDen osynliga hjälten Välj rätt grävskopa AMIC Group förvärvar Tramo ETV och Unitrafo