ONSDAG 22 AUGUSTI 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Många svenska företag felprioriterar på webben

96 procent av svenskarna tycker att det är viktigare för företag att ha en egen hemsida än att de är aktiva i sociala medier.
Ändå väljer vart sjunde svenskt företag bort en hemsida till företaget medan cirka 60 procent av företagen är aktiva i sociala medier. Det visar rapporten Svenska företag på webben 2017, från webbhotellet Loopia.

– Företag kan inte enbart förlita sig på sociala medier utan behöver komplettera med en hemsida för att uppfylla svenskarnas förväntningar. Enligt vår undersökning förväntar sig svenskarna att hitta företags pris- och produktinformation och kontaktuppgifter på webben, något som kan vara svårare att exponera och göra sökbart i sociala medier än på hemsidan, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

I en ny rapport från Loopia, Svenska företag på webben 2017, har svenska företags närvaro på webben undersökts och jämförts med svenskarnas förväntningar. Detta i syfte att ge företag insikt kring hur de ska prioritera sin webbsatsning för att tillgodose nuvarande och potentiella kunders förväntningar.

Under 2018 kommer personliga inlägg att prioriteras i Facebooks nyhetsflöde framför inlägg från företag och medier. Detta enligt ett skriftligt uttalande från Facebookgrundaren Mark Zuckerberg i januari. Två tredjedelar av företagen som tillfrågats i Loopias undersökning kan påverkas av detta då de svarat att de marknadsför sitt företag i sociala medier, och främst på Facebook. Mer än hälften, 54 procent, av företagen anser dock att sociala medier är oviktiga för företagets försäljning.

– Facebooks förändring visar hur viktigt det är för företag att äga sitt varumärke och innehåll på webben med en hemsida. Förlitar sig företaget enbart på sociala medier för sin närvaro online riskerar de att bli mindre synliga om plattformen ändrar sina regler eller av någon anledning raderar företagets konto eller publicerade innehåll. Sociala medier bör därför främst användas för att interagera med kunder och driva trafik till hemsidan, säger Jimmie Eriksson.

Fem anledningar för företag att ha en hemsida utöver sociala medier:
1. En seriös hemsida ökar förtroendet för företaget hos nuvarande och blivande kunder.
2. Företags inlägg i sociala medier syns sämre efter Facebooks förändring av nyhetsflödet.
3. Nyheter håller sig färska under en längre tid på företagets hemsida.
4. Sociala medier-konton syns sämre än hemsidor bland Googles sökresultat.
5. En hemsida ger företaget större kontroll över vad som sägs om det på webben.

För mer information, kontakta:
Jimmie Eriksson, vd för Loopia AB, +46(0)70-227 74 79, jimmie.eriksson@loopia.se
Andreas Flemsjö, webbstrateg på Loopia AB, +46(0)70-566 03 21, andreas.flemsjo@loopia.se
2018-08-20
Erik Bengtsson ny VD för Ramirent ABNorrtälje först i Sverige med enbart elbussar i stadstrafik Utsläppsrätter drar upp kraftprisernaFöretagande är nyckeln till integrationLitium rekryterar partnerchef från Klarna
2018-08-17
SPM Instrument presenterar Condmaster Ruby 2019ABUS kransystem fortsätter med att vidareutveckla lättraverssystemenNCC renoverar 179 hyreslägenheter i FalkenbergNy smart batterigaranti för Panasonics robusta enheter HD1500-8 maximal produktivitet, pålitlighet och säkerhet.gop lanserar nya LED-produkter på årets Sign, Print & PackAlma Property Partners förvärvar industrifastighetHans Lindqvist ny vd i Christian Berner ABNu bygger vi helt nya skollokaler för Laröds skolaHamneda Grus & Åkeri och Kubicom inleder samarbeteWästbygg bygger förskola i JönköpingEn kraftfull minsting – SLD presenterar nytt mini-arbetsljusNy bogserande rotorklippare från Toro - GM 1200.120-års kalas!Nominerade till Founders Alliance utmärkelse Årets Unga EntreprenörWoodsafe ökar takten i miljoninvesteringsprogram.Hos OEM Automatic hittar du det du behöver till din kabel
2018-08-16
Världsnyhet på Trä & TeknikUppgraderad Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen i AWD-bilarGibbsCAM® 13 förhandsvisas på IMTS 2018Kraftig ökning i antalet affärsresor på AirbnbNCC bygger Laröds nya skola utanför HelsingborgASUS Zenbook S är nu lanserad i SverigeFujitsu presenterar fyra nya CELSIUS arbetsstationer för krävande arbetsuppgifterArktisk hälsoforskning i Umeå prisas internationelltUtnyttja er data för smartare inköpSTIHL introducerar ny innovativ röjsele i proffsklassenHandheld utökar sitt avtal med världens ledande paketleveransföretagLC utvecklar och bygger för Ebrex i ÖrebroNy forskning kan ge ökad förståelse för schizofreniEitech vinner fortsatt förtroende att bistå Ellevio i ännu ett kraftstationsprojektUniversalmassa för infästning i murverk och betongVill hjälpa verkstäder bli mer hållbaraMovingo blir giltig för resor med Tåg i BergslagenSmart teknik ger små­företagare en smidigare vardagNy CTO till MatsmartNina Starck - Ny tf design- och produktchef för WallVision SverigeHyundai utvecklar framtidens ljudsystem för bilarWistrand biträder vid försäljningen av Bensin & Rörtjänst i Göteborg ABUnit4 utser ny VD för Sverige och FinlandRafed Elbasam - ny affärschef på ArconaStabil marknadsandel i Saab-affären trots minskad försäljningNy VD i OutnorthÖresundskraft tar ställning i plastfråganInicio antagna till Reach for Change AcceleratorHandbok för smarta hantverkareStolta spårvagnar – en konstmanifestation för allas lika värdeAutoexperten öppnar nya anläggningar i samarbete med KvdbilMiljörivarna stärker sin position genom partnerskap med Drive700 000 användare - SolidSport spränger ny gränsDags för konferens eller kick-off?Beckmans Designhögskola nyrekryterar till programmet Visuell kommunikationDags att digitalisera era fraktbokningar!Lokal fjärrvärme inspirerar internationelltMässorna du inte får missa. Föranmäl dig och få fritt inträde!Så får du bidrag till elbilsladdning genom KlimatklivetSparbanksgruppen på väg mot sina mål
Annonser