SÖNDAG 27 MAJ 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Många svenska företag felprioriterar på webben

96 procent av svenskarna tycker att det är viktigare för företag att ha en egen hemsida än att de är aktiva i sociala medier.
Ändå väljer vart sjunde svenskt företag bort en hemsida till företaget medan cirka 60 procent av företagen är aktiva i sociala medier. Det visar rapporten Svenska företag på webben 2017, från webbhotellet Loopia.

– Företag kan inte enbart förlita sig på sociala medier utan behöver komplettera med en hemsida för att uppfylla svenskarnas förväntningar. Enligt vår undersökning förväntar sig svenskarna att hitta företags pris- och produktinformation och kontaktuppgifter på webben, något som kan vara svårare att exponera och göra sökbart i sociala medier än på hemsidan, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

I en ny rapport från Loopia, Svenska företag på webben 2017, har svenska företags närvaro på webben undersökts och jämförts med svenskarnas förväntningar. Detta i syfte att ge företag insikt kring hur de ska prioritera sin webbsatsning för att tillgodose nuvarande och potentiella kunders förväntningar.

Under 2018 kommer personliga inlägg att prioriteras i Facebooks nyhetsflöde framför inlägg från företag och medier. Detta enligt ett skriftligt uttalande från Facebookgrundaren Mark Zuckerberg i januari. Två tredjedelar av företagen som tillfrågats i Loopias undersökning kan påverkas av detta då de svarat att de marknadsför sitt företag i sociala medier, och främst på Facebook. Mer än hälften, 54 procent, av företagen anser dock att sociala medier är oviktiga för företagets försäljning.

– Facebooks förändring visar hur viktigt det är för företag att äga sitt varumärke och innehåll på webben med en hemsida. Förlitar sig företaget enbart på sociala medier för sin närvaro online riskerar de att bli mindre synliga om plattformen ändrar sina regler eller av någon anledning raderar företagets konto eller publicerade innehåll. Sociala medier bör därför främst användas för att interagera med kunder och driva trafik till hemsidan, säger Jimmie Eriksson.

Fem anledningar för företag att ha en hemsida utöver sociala medier:
1. En seriös hemsida ökar förtroendet för företaget hos nuvarande och blivande kunder.
2. Företags inlägg i sociala medier syns sämre efter Facebooks förändring av nyhetsflödet.
3. Nyheter håller sig färska under en längre tid på företagets hemsida.
4. Sociala medier-konton syns sämre än hemsidor bland Googles sökresultat.
5. En hemsida ger företaget större kontroll över vad som sägs om det på webben.

För mer information, kontakta:
Jimmie Eriksson, vd för Loopia AB, +46(0)70-227 74 79, jimmie.eriksson@loopia.se
Andreas Flemsjö, webbstrateg på Loopia AB, +46(0)70-566 03 21, andreas.flemsjo@loopia.se
2018-05-23
SEKAB:s teknik i fokus när EU mångmiljonsatsar på bioflygbränsleNy lysande katalog för 2018/19 från astro LIGHTINGSigma stärks inom Test & Quality med ett nytt tjänsteområde i Malmö Toppolitiker och ordförande­skifte på Företagarnas kongressFour PR expanderar till KarlstadKronans Apotek ökar satsningen på affärsutvecklingVanderbilt är nominerade till PSI Premier Awards
2018-05-22
Erfaren ledare och inköps­specialist till affärsområde IndustriNu slår Rusta upp portarna i norska Stord KGK visar vägen framåt på Elmia LastbilStorsatsning på solel för fastighetsägare i Västra GötalandStort intresse för att hitta nästa stora energiinnovationFlowscape och Ericsson i globalt erbjudande mot teleoperatörerVessla öppnar i TysklandInrikesflygbolaget BRA har Sveriges nöjdaste flygresenärerSmarta lösningar för ditt hem Fungerande transport och drivmedelsförsörjningJämställdhet, miljö och hållbara produkterEtt steg till mot ny spårväg i LundSaxtorp Svamp odlar flera olika utsökta svampar!MTR Express Sveriges bästa tågbolag för tredje året i rad enligt Svenskt KvalitetsindexVästtrafik testar hyrcyklar Ergonomisk kökssax som öppnar sig självTilldelningsbeslutet som gör resandet enklare för resenärenScandic Täby bygger ut – adderar två våningsplanI FabLab Umeå kan alla bli innovatörer PFOS-sanering vid Barkaby­staden utförs av SveviaVärldens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin byggs nu i HöganäsFords nya väderfabrik simulerar alla väder – från bister kyla till ökenhettaSusanne Liljedahl blir vd för Wästbygg ABHandelskammaren listar 100 styrelsekompetenta kvinnorByggvarulistan och Logiq Finfo digitaliserar byggmaterialhandelnDEKRA öppnar nytt kontor i ÖrnsköldsvikTre arkitektbyråer utformar IT-nav i Växjö
2018-05-21
Kantpressarens smartaste trickTipsen som företag tjänar hundratusentals kronor påSwecon tänker större på Svenska Maskinmässan 2018 NCC bygger skola och idrottshall i KatrineholmPeab bygger ny skola i VårgårdaAxelent Engineering förvärvar och tar hem viktiga affärerGiftfri miljö i fokus för ny forskningssatsningBest Transport & Plantagen inleder samarbeteHyundai i30 N sätter helt ny standard enligt AutocarTräffa framtidens innovatörer vid årets examensmässaBefintliga biopannor skulle kunna klara hela Sveriges omställning till förnybara bränslenSveriges bästa person­transportföretag utsettFörsta spadtaget för 107 lägenheter på Sorgenfri i MalmöHoly Greens vinnare i Gasellsprånget100 % fibertäckning på Katrineholms landsbygdDet måste bli enklare att leva, bygga och driva företag på landsbygdenSKB mångdubblar laddplatserna för elbilarSnart 50 butiker för Stadium OutletBalco tecknar order för ombyggnation av balkonger utanför StockholmTomas Hedman Strömhielm blir ny försäljningschef på XL-BYGGNya besiktningsregler gäller för gasdrivna bilarPreem tillsätter ny chef för Supply & TradingAB Golv & Tak är i framkant i Västerås med sitt hållbarhetsarbeteNola Inside Swedish Design ICFF i New York
2018-05-18
Design utmanar teknik när ICS kommer till Trä & TeknikKONE lanserar nytt totalkoncept för installation av hiss i hisslösa husVolvo Cars tar bort engångs­artiklar i plast.Rekordmånga ansluter sig till Övik Energis fibernät 2018
Annonser