TORSDAG 22 NOVEMBER 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Många svenska företag felprioriterar på webben

96 procent av svenskarna tycker att det är viktigare för företag att ha en egen hemsida än att de är aktiva i sociala medier.
Ändå väljer vart sjunde svenskt företag bort en hemsida till företaget medan cirka 60 procent av företagen är aktiva i sociala medier. Det visar rapporten Svenska företag på webben 2017, från webbhotellet Loopia.

– Företag kan inte enbart förlita sig på sociala medier utan behöver komplettera med en hemsida för att uppfylla svenskarnas förväntningar. Enligt vår undersökning förväntar sig svenskarna att hitta företags pris- och produktinformation och kontaktuppgifter på webben, något som kan vara svårare att exponera och göra sökbart i sociala medier än på hemsidan, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

I en ny rapport från Loopia, Svenska företag på webben 2017, har svenska företags närvaro på webben undersökts och jämförts med svenskarnas förväntningar. Detta i syfte att ge företag insikt kring hur de ska prioritera sin webbsatsning för att tillgodose nuvarande och potentiella kunders förväntningar.

Under 2018 kommer personliga inlägg att prioriteras i Facebooks nyhetsflöde framför inlägg från företag och medier. Detta enligt ett skriftligt uttalande från Facebookgrundaren Mark Zuckerberg i januari. Två tredjedelar av företagen som tillfrågats i Loopias undersökning kan påverkas av detta då de svarat att de marknadsför sitt företag i sociala medier, och främst på Facebook. Mer än hälften, 54 procent, av företagen anser dock att sociala medier är oviktiga för företagets försäljning.

– Facebooks förändring visar hur viktigt det är för företag att äga sitt varumärke och innehåll på webben med en hemsida. Förlitar sig företaget enbart på sociala medier för sin närvaro online riskerar de att bli mindre synliga om plattformen ändrar sina regler eller av någon anledning raderar företagets konto eller publicerade innehåll. Sociala medier bör därför främst användas för att interagera med kunder och driva trafik till hemsidan, säger Jimmie Eriksson.

Fem anledningar för företag att ha en hemsida utöver sociala medier:
1. En seriös hemsida ökar förtroendet för företaget hos nuvarande och blivande kunder.
2. Företags inlägg i sociala medier syns sämre efter Facebooks förändring av nyhetsflödet.
3. Nyheter håller sig färska under en längre tid på företagets hemsida.
4. Sociala medier-konton syns sämre än hemsidor bland Googles sökresultat.
5. En hemsida ger företaget större kontroll över vad som sägs om det på webben.

För mer information, kontakta:
Jimmie Eriksson, vd för Loopia AB, +46(0)70-227 74 79, jimmie.eriksson@loopia.se
Andreas Flemsjö, webbstrateg på Loopia AB, +46(0)70-566 03 21, andreas.flemsjo@loopia.se
2018-11-19
Han är nominerad till Årets Nytänkare på Framtidsgalan 2018Sverige når långt över målen för återvinning av förpackningarBahco erbjuder en komplett verktygsserie för arbeten på hög höjdAtt köra med gott samveteElitfönster lanserar Svanenmärkta fönsterNytt projekt ska utveckla självstyrande skogsmaskinerLinde Roadster vinner prestigefylld designtävlingEuropa minskar avfallet -förebygg elavfall och reparera elektronik med GreenhackGBGProton Lighting deltar i Wasteland - ett unikt samarbete mellan företag och universitetBilligare energi, men dyrare elCepa firar 40 år på Elmia SubcontractorPon Equipment inför DNA-märkning på alla nya maskiner
2018-11-16
SPM Instrument ingår samarbetsavtal med PichanoNy på jobbet − Daniel EjdeholmKliv in i Welands virtuella monterXylem bland topp tio på Fortune-listan ”Change the World”Johan Kring cyklade ihop 30 115 kronor till njurforskningenKompakt time of flight sensor för Industri 4.0 applikationer.Volvo Studio i Stockholm får nytt ansikteSkanska investerar cirka 1,8 miljarder kronor i kontorsprojektet Citygate i GöteborgForSea slutför konverteringen av världens största batterifärjorMAN kräver kvalitet och säkerhet : "Du måste kunna lita på utrustningen" Turbinen: Nytt klimatsmart datacenter Studenter träffar över 100 företag på karriärmässaDimitris Gioulekas utsedd till årets vdNy verkstad i Skurup ger nya jobbMärsta Förenade besöker Scania och diskuterar hållbara transporterSe upp för väghållningsfordon i vinter – mörk olycksstatistikBrandskyddet i Sverige måste stärkasFord satsar på hattrick i ShanghaiTillväxttro med utmaningar i svensk industriBrommapojkarnas samhällsprojekt ger ungdomar fast arbete hos lokala företagRådhuset får Sveriges största arkitekturprisHydroscand lanserar mobil slangservice i HalmstadFörnybara material för svensk industri Välkommen till mässan som gör dig redo för framtidens studier och jobb120 miljoner kronor till forskning för en giftfri miljöNetNordic förvärvar Radpoint – En väletablerad aktör inom cybersäkerhetSjälvkörande fordon väntar runt hörnetEnklare BilLiv med intelligent logistikStorsatsning: Västsverige ska bli världsledande på hållbar industriMidroc utses till Karriärföretag – för sjätte året i rad!
2018-11-15
Skyltmax – Gasellföretag för femte året i radAhlsell rustar sig för att ta sprinkler ut i NordenAvancerad teknik och ingenjörskonst gör nya Ford Focus till ett av företagets säkraste bilar Vilket kommer först? – Självkörande bilar eller självgående produktionslinjerMakitas kedjesåg DUC303 bäst i test hos Råd & RönAutomationsdagen 2018 - med digitalisering i fokusMinsta spannmålsskörden sedan 1950-taletTre anledningar till att digitalisera sin verksamhetTransportföretagens HållbarhetsprisTvå nya samarbeten med ledande energibolag - ny svensk teknik inom energilagringBest Transport rustar för rekordvolymer under Black WeekEffektiv steglös R32 utomhusdel nu med värme- och kylproduktionVolvo och BMW överraskar med nya konceptbilar på eCarExpoMitsubishi Motors i Tyskland - störst växande märke i oktober 2018 (+63,3%)Populär kran nu med 7,3 m räckvidd!Smarta allianser – industrins nyckel till IoTFortsatt samarbete med My Dream Now: Tre nya klasscoacher från ForsenFull kontroll, färre lastbilar och mer godsNy standard visar hur man hanterar tillförlitligheten i system
2018-11-14
Gnosjö Automatsvarvning presenterar idéer för att framtidssäkra svensk legotillverkning
Annonser