SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första gången på 20 år.
• Den nya lastbilsgenerationen från MAN sätter standarden vad gäller förarmiljö, assistentsystem och digitala tjänster
• Bränsleförbrukningen har reducerats med upp till 8 % och CO2-utsläppen är betydligt lägre
• Nyutvecklade assistentsystem som ökar säkerheten på vägen

Serien är framtagen i enlighet med de ändrade kraven för transportindustrin och sätter nya standarder för bland annat assistentsystem, förarorientering och digitalt nätverk. Med bränslebesparingar på upp till åtta procent uppnår den nya lastbilsgenerationen också betydliga reduktioner av CO2-utsläpp. Redan från start involverade MAN kunder och förare i processen med att utveckla den nya lastbilsgenerationen, så att deras åsikter och tankar kunde bli en del av det nya fordonet.

”Vi gör våra kunders verksamhet enklare, mer effektiv och därmed mer framgångsrik. Simplifying Business är vårt ledord, vårt krav och vårt löfte. Den nya lastbilsgenerationen ger oss möjlighet att infria detta löfte på ett mer omfattande sätt än någon gång tidigare.” Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus

Den nya lastbilsgenerationen går i fotspåren efter en legendarisk fordonsserie, MAN TGA. TGA-serien satte nya standarder för lastbilskonstruktion då den lanserades år 2000, något som den nya lastbilsgenerationen följer upp med en helt ny nivå av komfort, säkerhet, effektivitet, hållbarhet, service samt uppkoppling och digitalisering.

Idag är kraven inom alla områden av transportnäringen högre än någonsin tidigare. Prognoser för framtiden indikerar att en grundläggande förändring av industrin är att vänta och detta för med sig stora utmaningar. Transportvolymen i EU enbart förväntas öka med 40 procent de kommande 20 åren.

Samtidigt finns bestämmelser som ska reducera CO2-utsläppen med 15 procent innan 2025 (med en ytterligare reduktion på 30 procent innan 2030). Dessutom ökar bristen på kvalificerade lastbilsförare. Enligt gällande statistik kommer till exempel Tyskland sakna runt 50 000 kvalificerade förare redan de kommande två åren.

“Våra kunder förväntar sig att vi ger dem svar på dessa frågor, och det med rätta“ säger Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus. “För deras skull måste vi ligga ett steg före dessa förändringar med alla tillhörande direkta och indirekta effekter. Detta är en enorm, men samtidigt extremt spännande uppgift. Vi måste tänka i nya dimensioner som producent, och det gör vi med vår nya lastbilsgeneration”.

För att optimera förarens arbetsplats har MAN konsekvent inkluderat feedback och expertis från förare och bilägare under hela utvecklingsprocessen. Detta är också grunden till att den nya lastbilsgenerationen sätter standarder när det gäller användarvänlighet, ergonomi, nätverk med digitala enheter och applikationer, och sist men inte minst optimerad förvaring och sovkomfort.

Euro 6d-motorserien som blev introducerad år 2019 uppnår sin fulla potential med den nya lastbilsgenerationen. Den har upp till åtta procent lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren inom fjärrtransport, Euro 6c, vilket också resulterar i en betydlig CO2-reduktion.

Den förbättrade aerodynamiken spelar också en roll när det gäller reducerad bränsleförbrukning. Vidare erbjuder MAN en övningsorienterad förarutbildning med digitala applikationer. Detta hjälper förarna att uppnå en ännu effektivare körstil.

MAN strävar efter att göra det väl beprövade ännu bättre med den nya lastbilgenerationen. Detta för att säkerställa en långvarig produktkvalitet (vilket ännu en gång bekräftas i TÜV-rapporten) även i framtiden.

Ta till exempel den nyutvecklade och förenklade elektronikarkitekturen, som avsevärt förbättrar och utvidgar lastbilarnas funktionalitet.

Dessutom bidrar det digitaliserade underhållshanteringssystemet till att reducera driftskostnader och garanterar maximal tillgänglighet. Bilägare och förare stöds därmed genom flera digitala funktioner och tjänster.

“Simply my Truck” är inte bara en slogan, utan ett fundament för utvecklingen av den nya generationens lastbilar. För att ta reda på hur den optimala arbetsplatsen i en lastbil skulle utformas presenterade MAN-utvecklarna olika prototyplösningar för över 700 förare. Resultatet av dessa intervjuer har varit en av grundpelarna i utvecklingsarbetet med den nya lastbilsserien.

Utöver det bjöd MAN in 300 nationella och internationella kunder från 16 land till München för workshops som syftade till att ta reda på vad som var viktigast ur förar- och kundsynvinkel. Utvecklarna jämförde resultatet av alla workshops med resultatet från förarintervjuerna och implementerade detta i den nya MAN lastbilsgenerationen.

Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.

Den nya lastbilsgenerationen från MAN innebär inte bara att det är en helt ny produkt, utan man har också arbetat med omfattande förbättringar inom produktion.

För att kunna starta serieproduktionen av den nya lastbilsgenerationen och samtidigt kunna erbjuda de föregående modellerna under övergångsfasen som kommer vara till slutet av år 2020, har MAN investerat cirka 100 miljoner euro i fabriken i München. Här blir 500 hytter från både den nya och föregående TG-serien producerade per idag. Ytterligare 85 miljoner euro investerades i en ny lackeringsanläggning i huvudfabriken, som nu har kapacitet att hantera den ökade produktionstakten utan problem.

Även på fabriken i Steyr i Österrike, där TGL- och TGM-serierna fortsätter att rulla av produktionslinan, har en toppmodern lackeringsanläggning tagits i drift. Alla plastdetaljer för hela MAN:s produktionsnätverk kommer att lackeras där i framtiden.

Introduktionen av nya MAN Truck Generation är det mest ambitiösa projektet från MAN på 20 år:
• 12 000 000 arbetstimmar har lagts på projektet
• 4 000 000 testkilometer kördes fram till lanseringen
• 2 800 000 rader med programvarukoder
• 167 000 arbetstimmar har lagts på den nya lastbilsdesignen
• Runt 22 000 delnummer som integrerats i alla avdelningar
• 3000 hyttfärger tillgängliga som standard
• 2a100 MAN-anställda var direkt involverade i projektet
• 8 hyttstorlekar tillgängliga för nya MAN Truck Generation
• Upp till 8 procent lägre bränsleförbrukning
• 4 serier: MAN TGX, TGS, TGM och TGL
• 1 team: De 36 000 anställda i MAN Truck & Bus

Peter Winbo
Marketing & Communications Manager
peter.winbo@man.eu
+46 70 315 39 06

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-18
Lär dig mer om magnetventilerFarlig växthusgas förbjuds i ställverk NYAB utför omfattande muddringsarbetenAntalet nätfiskeattacker ökarNytt samarbete med Svenska Taxiförbundet
2024-04-17
Skapa kompletta robotceller med 3D-CADWTS Machinery ingår partnerskapKomfort och ergonomi med Lännens grävlastare EdmoLift belönas med silver i EcovadisrankningElpriser i realtid när
2024-04-16
Så här kan även du exportera till USATillverkning med hjälp av horisontal-svarvar Skydda fötterna på arbetsplatsen Exakt positionsbestämning Ett nytt användarvänligt fallskydd
2024-04-15
BE Group lanserar Salcos gröna konstruktionsstålUtökad satsning på batteriutvecklingInget mer kvicksilver i offentlig belysningCERTEX hissar världens högsta trävindkraftverkNy era av skärmaskiner
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884