SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

När de anställda på Kongskilde Industries fick välja nytt CRM-system föll valet på Freshworks

Kongskilde Industries A/S uppgraderar på CRM-sidan i strävan efter fortsatt tillväxt. Ett nytt system från Freshworks kommer att göra det lättare och effektivare för medarbetarna att hålla reda på försäljning och kunddialog och öka kundnöjdheten. Involvering är vägen till framgång, säger de.
Industriföretaget Kongskilde Industries A / S, som producerar, säljer och servar pneumatiska transportsystem internationellt, har just uppgraderat på CRM-sidan i strävan efter fortsatt tillväxt. På bara fyra månader har man implementerat sin nya Freshworks-lösning i alla länder där man är verksamma.

– När du har ett växande företag som vi har och samtidigt verkar på en marknad där du som säljare måste hantera många och långa försäljningsprocesser, då behöver du bra verktyg. Därför gick vi på jakt efter en framtida CRM-lösning och efter noggrannt övervägande hittade vi tre lämpliga kandidater. Freshworks vann, säger Kim Johnsen, CCO på Kongskilde.

Kongskilde arbetar vanligtvis med försäljningsprocesser från tre månader till 3 år. Det innebär att det finns många kunddiskussioner, insatser, önskemål och överväganden att hålla koll på. Det är därför viktigt att kunna gå tillbaka och söka i föregående dialog för ytterligare detaljer och avtal. Smidighet och kommunikation med kunderna är av största vikt. Det nya CRM-systemet måste säkerställa att allt är dokumenterat och tillgängligt - samtidigt som det kommer i ett användarvänligt format.

– I vårt systemval har vi lagt stor vikt vid vår säljpersonal. Inte alla lösningar vi tittade på lyckades imponera på säljare när det gäller användbarhet. Vi tror att de som behöver använda systemet vet bäst vad som uppfattas som intuitivt och användarvänligt. Det är avgörande att alla får rätt verktyg för att utföra sina uppgifter i våra komplexa försäljningsprocesser och rutiner, förklarar Kim Johnsen och fortsätter:

– Därför var det avgörande för oss att de anställda var med från början. Vi fick ett urval av nyckelanvändare som testade var och en av de tre lösningarna som nådde finalen. Ingen utbildning, fokus var på att hitta den tjänst som intuitivt verkade vara lättast att använda. Det engagemanget är värt guld.

Enligt Kongskilde har medarbetare från ett tidigt skede varit avgörande för framgång. Där många företag upplever internt motstånd för att ledningen har valt lösningen är metoden på Kongskilde motsatt. Här har de anställda själva pekat på den CRM-lösning som de ansåg passade dem bäst.

– Kärnfunktionalitet och användarvänlighet har varit avgörande för vårt val av system. Men det var också viktigt för oss att vi fick ett system som vi kunde konfigurera utan att använda konsulter. Vi ville inte lägga pengar på extern konsult- och konfigurationstid. Det har lyckats. Vi har behållit våra interna investeringar för konfiguration på cirka 225 000 danska kronor, mot de miljoner som det faktiskt skulle kostat oss med en annan lösning.

Tid är som bekant pengar, och ju längre tid som förflutit från implementering och konfiguration startar tills lösningen faktiskt fungerar har varit en viktig faktor för Kongskilde Industries.

– Vi har på mindre än tre månader lyckats lansera inom organisationen till att befinna oss på en nivå där vi faktiskt är igång och effektiva. Faktum är att vi hade en fungerande lösning med all basfunktioner konfigurerad redan efter 1½ månad. Även utan externa resurser. Vi gjorde klart från början att vi ville ha en färdig lösning som skulle kunna användas. Det var precis vad vi fick, och de efterföljande justeringarna har varit snabba och effektiva. Vi är hundra procent nöjda. Jag tvivlar inte på att detta viktiga steg mot ökad digitalisering kommer att sätta oss i en mycket starkare position på en mycket konkurrenskraftig marknad, avslutar Kim Johnsen.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN