TORSDAG 18 JANUARI 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Ny snålare bensinmotor från Renault

Renault lanserar en ny generations bensinmotor som först kommer i Scénic.
Renault har introducerat en ny, direktinjicerad turboladdad 1,3 liters bensinmotor som utvecklats av Alliansen och Daimler. Motorn har till att börja med införts i Scénic och Grand Scénic och kommer successivt att erbjudas i övriga Renaultmodeller från 2018.

• Renault introducerar en ny bensinmotor utvecklad av Renault-Nissan Alliansen och Daimler.
• Körglädjen har avsevärt förbättrats samtidigt som bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskats.
• Den nya bensinmotorn är tillgänglig redan nu på Scénic och Grand Scenic. Finns att välja mellan tre olika effekter; Energy TCe 115, manuell, Energy TCe 140 och Energy TCe 160, manuell eller EDC automat
• Motorn kommer successivt att introduceras i andra Renault-modeller under 2018

Den nya motorn erbjuder förbättrad körglädje, bättre vridmoment vid låga varvtal och högre och konstant tillgänglighet vid högre varvtal, samtidigt som bränsle- och koldioxidutsläppen minskar.

Det nya motorblocket kombinerat med manuell- eller EDC-dubbelkopplingslåda finns i flera effekter; från 115 hk – 160 hk. Motorn innehåller Alliansens senaste utvecklade innovationer inklusive Bore Spray Coating, en cylinderbeläggningsteknik från Nissan GT-R-motorn, vilket förbättrar effektiviteten genom att minska friktionen och optimera värmeöverföringen.

Övrig teknologi ger ökad körglädje och minskar bränsle- och koldioxidutsläppen: trycket på direktinsprutningen av bränslet har ökat med 250 bar och en specifik design på förbränningskammaren optimerar mixen mellan bränsle/luft. "Dual Variable Timing Camshaft"-tekniken kontrollerar avgasventilerna beroende på motorns belastning. Resultatet är ökat vridmoment vid låga varvtal och mer linjärt vridmoment vid höga varvtal.

Karin Karlsson
Presschef
Renault Nordic AB
karin.karlsson@renault.com
0761 -19 92 77
08-585 752 00
Annonser