LÖRDAG 21 OKTOBER 2017

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

OEM Automatic släpper ny hemsida

För att möta sina kunders digitala behov
Det har alltid varit viktigt för OEM Automatic att ha en hemsida som är fylld av nyttig och bra svensk produktinformation. Detta eftersom deras sortiment är så brett och de samtidigt vill erbjuda en djup produktkunskap med detaljerade ritningar och inkopplingsexempel tillsammans med CAD-filer och andra nyttigheter. 

Därför har OEM Automatic under 2017 jobbat hårt med att skapa en ny och fräsch hemsida.

”Vi har främst fokuserat på tre områden när vi jobbat med den nya hemsidan - prestanda, navigation och responsivitet”, säger Markus Hyltbring, e-handelsansvarig på OEM Automatic.

Hemsidan anpassar sig nu responsivt till de olika skärmstorlekar som används av de besökande. Den nya hemsidan fungerar mycket bra både på mobiler och plattor såväl som på stora skärmar vilket är viktigt för kunder som behöver komma åt hemsidan även ute på fältet och inte endast på kontoret.

Till skillnad från OEM Automatics föregående hemsida är denna betydligt snabbare. Både när det gäller att klicka fram till rätt produkt via produktträdet och när man söker. Den nya snabba sökfunktionen gör att man nu kan komma direkt till det artikelnummer man söker på för att läsa mer om dess tekniska data etc.

Utöver det har även pris- och lagerförfrågningar mot affärssystemet blivit rejält uppsnabbade, vilket är viktigt för kunderna som använder hemsidan för e-tjänster.

Tack vare den unika produktbredden kan det ibland bli svårt att hitta det man söker. Det har OEM Automatic försökt avhjälpa via en snabbare och mer överskådlig produktmeny tillsammans med en listning av alla produktgrupper och leverantörer i A-Ö. Det gör det mycket lättare att hitta till exempel en fotpedal eller en temperaturgivare.

Utöver själva menyträdet har de fått till en ordentligt uppdaterad sökfunktion som är snabb och som samtidigt söker på flera olika typer av information på hemsidan. Sökresultatet är nu uppdelat i varianter, produkter, produktgrupper, varumärken och övriga informationssidor, vilket underlättar för besökaren att sortera och hitta just den typen av information som den söker efter. De specificerar nu också mer tydligt vilka tekniska egenskaper och ritningar etc. som gäller för vilket enskilt artikelnummer för att undvika missförstånd och felaktig information.

Eftersom OEM Automatic har många produkter som ibland kan upplevas som ganska lika finns nu även möjlighet att använda filterfunktioner som underlättar produktvalet mycket. Framför allt om man redan vet att det exempelvis endast är produkter med en viss IP-klass eller matningsspänning man behöver.

Responsivitet, prestanda och navigation är de tre huvudområden som OEM Automatic har fokuserat på under projektet men de har även gjort en hel del andra förbättringar kring exempelvis e-handelsfunktionaliteten med enklare kassa, samleverans och tillfällig leveransadress.

De har även valt att presentera kontaktuppgifter till deras produktexperter direkt på respektive produkt vilket kommer underlätta för kunderna när de behöver teknisk konsultation kring sortimentet. 

Annonser