TORSDAG 17 OKTOBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner.
Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta.

För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar.

Högvarviga sugmotorer

Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien. Den högvarviga motorn utvecklar 309 kW (420 hk) – 35 hk mer än i föregående GT4 modeller. Den tredje generationen Spyder har till och med 45 hk mer. Maximalt vridmoment 420 Nm finns tillgängligt mellan 5 000 och 6 800 varv per minut. De manuellt växlade sportmodellerna spränger båda gränsen 300 km/tim. 718 Spyder har en toppfart av 301 km/tim medan 718 Cayman GT4 kan nå 304 km/tim. Båda accelererar från 0 – 100 km/tim på 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen anges enligt NEDC (New European Driving Cycle) till 10,9 liter per 100 km.

I den nya sugmotorn kombineras ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer, med jämn kraftutveckling och snabbt gasrespons typiskt för en GT-motor. Maximalt varvtal nås vid 8 000 varv per minut. Det unika boxerljudet förblir oförändrat. Tekniska nyheter är till exempel adaptiv cylinderstyrning. Vid låg belastning kan bränsleinsprutningen tillfälligt stoppas till den ena av de två cylinderraderna för att på så sätt minska bränsleförbrukningen.

För första gången någonsin används Piezo-insprutare för direktinsprutning i en högvarvig motor. De delar upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Det ger en komplett – och därför miljövänlig – förbränningsprocess. Ett variabelt insugningssystem med två resonansventiler garanterar optimal gasväxling i cylindrarna.

Effektiv aerodynamik

Till de mer utmärkande kännetecknen på 718 Cayman GT4 kan räknas det förbättrade aerodynamiska konceptet. Det ger upp till 50 procent högre marktryck utan att det påverkar luftmotståndet på ett negativt sätt – ett bevis på hög grad av effektivitet. Båda modellernas aerodynamik drar stor fördel av den nykonstruerade enkelkammars slutljuddämparen som ger utrymme för en funktionell diffusor som svarar för 30 procent av marktrycket på bakaxeln i 718 Cayman GT4. Den fasta bakre vingen är också effektivare, den ger cirka 20 procent mer marktryck än hos föregångaren. Det motsvarar 12 kilo högre marktryck i 200 km/tim. Frampartiet som optimerats i GT-stil, behåller den aerodynamiska balansen med en stor främre spoilerläpp och så kallade air curtains, luftgardiner. De senare lugnar luftströmmen längs framhjulen.

Öppen sportbil med lättviktstak

Nya 718 Spyder är en renodlad körmaskin och har ett lättviktstak som fungerar även i toppfart. Den bygger vidare på historien från sådana berömda öppna sportbilar som Porsche 550 Spyder och 718 RS 60 Spyder. Vare sig den har taket uppfällt eller nedfällt fängslar den med sin fascinerande silhuett. Taket fungerar utmärkt i vardagen och kan stuvas ned under bakluckan med bara några få handgrepp. Till skillnad från GT4 har 718 Spyder en bakre spoiler som fälls upp automatiskt vid 120 km/tim. Tack vare sin funktionella diffusor är 718 Spyder den första modellen i Boxster-familjen som skapar aerodynamiskt marktryck på bakaxeln.

Högprestanda GT-chassi

För första gången drar 718 Spyder fördel av GT-chassit från 718 Cayman GT4. Med sina överlägsna kurvegenskaper erbjuder den en emotionell körupplevelse. Dess ytterligare förfinade fjäderben fram och bak utnyttjar teknologier utvecklade inom racing. Kulleder används delvis för anslutningen till chassit. Porsches stötdämpningssystem, Porsche Active Suspension Management, med 30 mm sänkt kaross sänker också tyngdpunkten och förbättrar kurvegenskaperna. Systemet är speciellt utformad för bankörning och ger 718 Cayman GT4 mer exakta köregenskaper.

Även 718 Spyder drar fördel av den här designen. Porsche Stability Management (PSM) arbetar ännu känsligare och med större precision här men kan som tillval också stängas av i två steg. Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialspärr bak förbättrar ytterligare den längsgående och tvärgående dynamiken, kurvegenskaperna och körglädjen. GT4 kommer också som tillval med ett Clubsport-paket. Det inkluderar en bakre störtbåge av stål, en handhållen brandsläckare och sexpunkts säkerhetsbälte på förarplatsen.

Kraftiga bromsar och högprestandadäck

Bromssystemet till 718 Spyder and 718 Cayman GT4 ger konsekventa bromsegenskaper lämpliga för bankörning tack vare bromsar med stora fasta monobloc-bromsok i aluminium. Som tillval finns även Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). En annan nyhet är att 718 Spyder nu rullar på UHP-däck (Ultra-High-Performance) speciellt utvecklade av Porsche. De är delar av paketet som gjort det möjligt för 718 Cayman GT4 att storma fram på Nürburgrings nordslinga. Dess varvtider på den 20,6 kilometer långa klassiska banan är mer än tio sekunder snabbare än föregångarens.

Nya Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 kan beställas från och med nu. Priset i Sverige är från 940 000 kronor för Spyder och 965 000 för Cayman GT4.

Mer information, bilder och film finns på Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de.

Bränsleförbrukning:
1. 718 Spyder 10,9 l/100 km vid blandad körning, CO2-utsläpp blandad körning 249 g/km.
2. 718 Cayman GT4 10,9 l/100 km vid blandad körning, CO2-utsläpp blandad körning 249 g/km.

Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-10-08
HCL Technologies lanserar HCL Digital Experience 9.5 Carlstad Machinetools med ny agentur för Correas maskiner!Effektivare renblåsning av filter med ny ventilSTARK GROUP väljer moln­baserad ruttplanering från DescartesTele2s mobilnät bäst i testHüllert och Merlo expanderar – nytt säljkontor i KarlstadHållbar produktion i fokus när Prevas och Recab blir partnersSectra får order på IT-lösning för radiologi av amerikanska Marshfield Clinic Health SystemBeijer Ref investerar i ny fabrik för grön kylteknikFinnair fortsätter att expanderaBygma växer i Stockholm – fördjupar samarbetet med Målarkalk AB
2019-10-07
Swedol förvärvar Industriprofil i GävleSKF förvärvar industriellt AI-bolagSkanska bygger ny stamnätsstation i Mårtensdal, StockholmAtlas Copcos nya e-guide hjälper dig på vägen mot att klara steg V-utsläppskravenLinxon levererar transformatorstation till Skanstullsprojektet i StockholmVattenfall i samarbete med TINE om 200 nya laddplatser i NorgeDärför behöver ditt företag en teknikinformatörIngenjörer använde lekfulla arbetssätt för att öka kreativitetenIT-specialistföretaget Pure IT North expanderar och utökar sina lokaler i centrala Umeå
2019-10-04
Fjädrar och banddetaljer i nyskapande skivbromsar från Haldex Gymnasieskolan sätter laserskärning på schematBergs Timber begränsar produktionen och flyttar huvudkontoret till VimmerbyRaySearch har fått nytt regulatoriskt godkännande för RayStation i KinaNCC och Volvo utvecklar ny tjänst för schaktmassor som ger hög produktivitet och mindre klimatpåverkanVolvo passerar milstolpe med över en miljon uppkopplade maskiner och fordonPanasonic lanserar ny värmeväxlare för grön, kommersiell drift 2019 års Swedish Steel Prize finalister symboliserar 20 år av innovativ ingenjörskonst
2019-10-03
Mora CNC utökar sin kapacitet inom 5-axlig bearbetning med en maskin från tyska HedeliusStark efterfrågan på Volvo Cars elhybriderStjernberg Automation levererar en av marknadens snabbaste skärmaskinerSchneider Electric lanserar nya arbetslamporVerizon Incident Preparedness and Response Report uppmanar företagen att öva Ökad effektivtet och produktivitet med autopol batch manager8 av 10 tjejer vittnar om machokultur på byggprogrammenPremiär för 30 elbussar i GöteborgTre säkerhetsrisker med 5G IF Metalls medlemmar får Sverige att funkaVälisolerad port innoverar marknadenRototilt välkomnar säkerhetsinitiativ från VeidekkePorsche Carrera Cup Scandinavia: Stjärnspäckat finaldrama och Porsche Festival med över 1 000 bilar!Industrins ekonomiska råd - nedväxling i den globala produktivitets-tillväxtenSvenska energiexperter i Kazakstan – satsning på hållbara lösningar
2019-10-02
Trendbrott – nyföretagandet ökar efter två års minskning1 200 nya arbetsplatser till Kallebäcks TerrasserVärldens första Svanenmärkta plastgolv lanseras av TarkettSvenska Aerogel Holding AB (publ) startar ny produktionslina 31 oktoberNeste och Lufthansa samarbetar för en mer hållbar luftfartNu lanserar vi vår bärbara betalnings/kassaterminal med en integrerad 8 tums AndroidskärmOmar ska inspirera ungdomar i Dalarna till motorbranschenSuccé för RymdveckanPreem öppnar ny bemannad station i Örebro
2019-10-01
Konsten att utveckla unika produkter för att tillgodose järnvägsindustrins behov Ömangruppen och Axcell Fastighetspartner flyttar ihop i KalmarAlecta först i världen med att certifieras av ESG4RealNordisk E-handelslogistik tar fart i Finland under AXLALidl nominerade till ännu ett pris för hållbart byggandeClasbilen hördes i hela Stockholm – förväxlades med glassbilenPowerCell deltar i EU-projekt kring tunga lastbilar som elektrifieras med bränslecellsteknologiSkellefteå Kraft och Ardian möjliggör ny vindkraftpark i HärjedalenJämtkraft, framtidens elbolag, väljer Connectel som innovativ partnerASAP till Umeå för att träna studenter i hållbart ledarskap
Annonser