ONSDAG 18 JULI 2018

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Proaktivt underhåll med hjälp av hjuldetektorer på rälsen

Genom att använda informationen på ett korrekt sätt kan vi planera det förebyggande underhållet.
Fel som stoppar trafiken är kostsamma – oavsett om det handlar om ett fullsatt persontåg eller ett långt godståg med last. Hjulskador är en skada på lok och vagnar som kan orsaka stopp eller kraftiga förseningar på järnvägen.

Green Cargo, tillsammans med övriga järnvägsoperatörer, tampas med en ökande andel hjulskador under vinterhalvåret. Detta gör att trycket på de få svarvverkstäder som finns i landet har svårt att hinna med och det blir lätt köbildningar, som i sin tur bidrar till lägre nyttjandegrad av våra fordon.

För att arbeta mer proaktivt med underhåll och för att jämna ut beläggningen på svarvverkstäderna har Green Cargo bestämt sig för att använda information från Trafikverkets hjuldetektorer som finns strategiskt placerade längs det svenska järnvägsnätet.

Detektorernas primära syfte är att skydda rälsen från att skadas på grund av defekta hjul. Men det finns ytterligare användningsområden.

Green Cargo har bevakat och studerat informationen som finns tillgänglig i detektorerna och kan med hjälp av den utläsa begynnande hjulskador på loken. Genom att sedan använda informationen på ett korrekt sätt kan vi planera det förebyggande underhållet och svarva hjulen i ett tidigare skede. Det genererar i sin tur färre hjulskador, mindre påverkan på räls, att köbildningen vid svarvarna minskar men också att vi får fler tillgängliga lok under vinterperioden.

Hur fungerar det då? Jo, enkelt förklarat kan man säga att det sitter givare på eller under rälsen på spåren. Givartypen kan variera mellan att vara en accelerometer eller en trådtöjningsgivare men de genererar samma värden. Mätsträckan på de båda givarna är cirka åtta meter per sida och man kan mäta kraften från varje enskilt hjul under sträckan och få ut två värden; hjullasten och maxkraften. Är dessa värden lika varandra vet vi att hjulet är runt och saknar skador. Om maxkraften är mycket högre än den beräknade hjullasten är hjulet skadat och vi behöver planera för svarvning.

Stor del av arbetet sker idag manuellt och en utmaning vi har är att läsa av samtliga mätare i realtid. Men arbetet har utvecklats och redan inför kommande vinter automatiseras detta genom en ny programvara. Programvaran larmar vid högre hjulkrafter från Trafikverkets detektorer och hjälper på så sätt Green Cargos underhållsplanerare att styra in loket för åtgärd innan läget är akut.

Med denna utveckling förväntas vi ha minst två extra lok tillgängliga inför kommande vinter. Om man inte är tillräckligt väl insatt kanske inte det låter så mycket men det innebär minskade underhållskostnaderna samtidigt som vi skapar en tillgängligare lokflotta och stabilare produktion.

Den förebyggande bevakningen av begynnande hjulskador avser inledningsvis endast loken. Detta beror på att loken är taggade med speciella RFID* brickor vilket är en förutsättning för att bevakningen ska fungera. Vagnarna är till viss del också taggade idag men bevakningen blir mer utmanande då vagnar har en varierande axellast.

Så först fokus på loken, sedan tar vi med vagnarna!

Markus Gardbring
Fordonschef på Green Cargo
2018-07-09
Viktor Hanson och Arkitema skapar koncepthus i KL-träDalakrafts snabbladdare ingår i Clevers laddnätverkSkandinaviens största hissautomatsystemVVS-grossisten Dahl etablerar ny butik i UddevallaStrömindikeringsplint med Push-in anslutning och frånskiljareLedande aktörer inom entreprenörskap möts i VästsverigeSiemens förnyar elnätets ”motorvägar” – affären värd en halv miljard De ska hitta lösningar för att magasinera grundvatten på Gotland Innovativa säkerhets­lösningar med Komatsu Komvision och ISO5006:2017
2018-07-06
Clockwork tar steget och blir rikstäckandeBAGA söker säljare till Stockholm och norra SvealandReguity Group AB förvärvar Digital Aktiebok från UC ABÖrestadskyl total­entreprenör för ett nytt kyl- och fryslager åt Svensk Caters ABHr Björkmans Entrémattor förvärvar Stockholms Hyr-TvättKompletta klassrumspaket gör oss bäst i klassen Best Transport satsar på livsviktiga tempererade transporterVad är skillnaden mellan studier på universitet och yrkeshögskola?Nu kan du ansöka om bygglov digitaltRaise Reach medverkar på mässan för alternativa investeringarNordic Waterproofings förvärv av Veg Tech AB är genomförtFörsta hjullastaren från CLAAS är såld i SverigeFöreningslivet behöver moderniseras och digital­iseras för att engagera ungaEn truck för alla tillfällen
2018-07-05
Trelleborg fokuserar på tekniska genombrott i sitt utbyggda FoU-centerPeab bygger om ledamotshuset i StockholmDet blir allt svårare att skydda ditt varumärke på egen handPeab Asfalt får stort uppdrag i Norvik Hamn, NynäshamnParker lanserar P1F, helt ny ISO15552-klassad pneumatikcylinderMastbyte påverkar radiomottagningen från TåsjöSpänningsaggregat med längre livslängd än någonsin!Återvunnen plast ger stora miljövinster för WexnetFord Mustang Bullitt är på plats under Goodwood Festival of SpeedRiksbanken, banker och börserna profilerar sig inom kryptovalutorCombitech tar över hela norska WatchcomKvikkac visar upp sin prisvinnande innovation On-Rails på Västgård game fair Sopra Steria öppnar nytt kontor i ÖstersundRegeringen måste göra det lättare att starta egetSolcellsenergi får Högskolans elräkning till 0Nöjda kunder hos Proton Lighting i VärnamoÄr BankID säkert?Renault testar autonoma mobilitetstjänster för allmänhetenSune firar 60 år på Norconsult!Karlstad i topp tio för hållbara transporter 2018Lätt för småföretagare att bli digitala Ointresse för ekonomi hos unga ger negativa konsekvenser senare i livetWästbygg Projektutveckling satsar på fler ungdoms­bostäder MTD-gruppen levererar Apoteas varor direkt hem Fujitsu förenklar katastrofåterställning med nästa generations ETERNUS Snapshot Manager
2018-07-04
Hur utvecklar man en hållbar uthyrningsverksamhet med miljötänk?WAGO TOPJOB® S DIN-skenmonterade kopplingsplintPeab renoverar bostäder i HelsingborgNCC renoverar och säkrar dammanläggning i HallandPrevas tecknar avtal med OMV (Norge) ASBilmarknaden juni 2018Regeringen satsar på kompetensutveckling inom AI Hur riggar vi en hållbar industriutveckling i hela landet?Ny CFO hos teknik- och industriserviceleverantören Bilfinger Energimyndigheten ger stöd till Preems och Vattenfalls planerade vätgasfabrik i GöteborgRagn-Sells och LKAB utvinner mineraler ur gruvavfall Sveriges myndigheter skapar förvirring kring elens klimatpåverkanSäkerhetsrummet skyddar värdefullt livsmedel26 miljoner kronor till projekt för att öka ekologisk produktion och konsumtion
Annonser