SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Rätt fraktdragande vikt bra för miljön

Hur många lastbilar är rätt lastade, lagligt lastade eller optimalt lastade idag?
När fraktbolaget ska transportera gods är det givetvis bra om man kan vara så effektiv som möjligt, dvs. flytta så mycket av godset som möjligt med så få lastbilsturer som möjligt. Det är ju även lämpligt om detta sker inom lagens ramar.

Fraktdragande vikt är den vikt som du som fraktköpare skall betala för. Den beror bl.a. på hur du har packat ditt gods. Det finns lite förenklat två beräkningsfall avseende fraktdragande vikt:

Du skickar en pall med något fastsurrat på och kanske inslaget i skyddande plast. Det finns inga pallkragar eller lock vilket innebär att det inte går att placera ytterligare gods ovanpå ditt kolli. Detta innebär att du får betala för hela volymen i lastutrymmet upp till taket.
Du skickar samma gods på en likadan pall fast nu utrustad med pallkragar och lock så att det går att placera ytterligare gods ovanpå.
Om ditt gods inte är alltför tungt så kan det mycket väl bli dyrare att skicka enligt alternativ 1.

Alla fraktbolag räknar fraktdragande vikt på samma sätt. Den verkliga vikten ska alltid anges på fraktsedeln. Flakmeter (FLM) och volym (kubikmeter, KBM) ska alltid anges och dessa räknas om till kg enligt olika modeller för inrikes/utrikes. 1 FLM inrikes = 1 950 kg. 1 KBM inrikes = 280 kg.

Tex en pall som är 1,2 x 0,8 ej stapelbar taxeras till 0,4 FLM = 780 kg
En pall som är 1,2 x 0,8 x 1 och stapelbar taxeras till 1 KBM = 280 kg

Om den verkliga vikten överstiger volymvikten används den verkliga vikten som fraktdragande vikt.

Av samma anledning är det viktigt att fraktköparen anger rätt vikt på sitt gods. Idag uppskattar många avsändare vikten på godset som ska skickas. Låt oss visa med ett räkneexempel:

En fraktköpare uppskattar vikten på sitt gods till 2 500 kg. En lastbil lastar ca 36 ton, dvs 14 sändningar á 2 500 kg.

Anta först att den riktiga vikten är 2 100 kg, dvs 400 kg mindre än vad fraktköparen uppgivit.

Åkaren lastar sin bil med 14 sändningar á ”2 500” kg och tror att bilen är maxlastad. Den riktiga vikten han lastat är istället knappt 30 ton och han hade kunnat lasta totalt 16 liknande sändningar istället. På en samhällsnivå blir miljön lidande eftersom vi kör med för ”lite” last på varje fordon; Åkaren hade kunnat tjäna mer pengar samt; Avsändaren hade kunnat få med allt sitt gods och inget skulle bli kvar för att bilen var ”full”, bara man angivit rätt vikt på godset!

Anta istället att den riktiga vikten är 2 900 kg, dvs 400 kg mer är vad avsändare uppgivit.

Åkaren lastar sina 14 sändningar och tror att han ligger på rätt maxlast. Istället har han lastat nästan 41 ton och riskerar böter samtidigt som vägar och fordon tar stryk.

Allt detta kan undvikas genom att kräva att varje avsändare ska lämna en verifierad vikt. Alla sändningar ska vägas på en verifierad våg och kvitto på vägningen ska medfölja fraktsedeln när den överlämnas till åkeriet vid lastning.

Verifierad vikt innebär att vikten på något sätt kan verifieras, t.ex. genom att den erhållits från en våg som uppfyller myndigheternas krav. Vid sjötransport av containrar specifikt används begreppet Verifierad vikt och innebär där att varje container som lastas på fartyg för internationell transport ska ha en verifierad bruttovikt eller VGM (Verified Gross Mass). Det är Transportköparen som är ansvarig för att lämna korrekt uppgift om VGM till fartygets befälhavare.

Det finns två metoder att ta fram VGM: antingen väger man den packade containern med en våg som uppfyller Swedacs regelverk med minst noggrannhetsklass IIII för icke-automatisk vägning och minst noggrannhetsklass Y(b) för automatisk vägning. Alternativt så kan man beräkna bruttovikten med en certifierad metod. Metoden ska då vara certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan.

Om du vill veta mer, kontakta din närmaste Tamtron-kontakt!
Kontaktinformation
Postadress
Nattvinds­gatan 9
65221 Karlstad
Besöksadress
Nattvinds­gatan 9
65221 Karlstad
Region
Karlstad
Värmlands län
Sverige
Organisationsnummer:
556397-9847
Grundat: 1990
Anställda: 20
"Weigh to Know" eller "Att väga er att veta" på svenska.

Tamtron erbjuder vågar och vägniningssystem för Entreprenad, Gruvor, Skogsindustri, Återvinning och Avfallsinsamling samt Processindustri.

Vi levererar hjullastarvågar, markförlagda fordonsvågar, lastbilsvågar, timmerkransvågar, vågar till materialhanterare och timmerhanterare, bandvågar, silovågar mm. I och med Tamtrons köp av Lahti Precision kan vi även erbjuda hela system för dosering och conveyer-lösningar, t.ex. LIW-feeders, heavy duty bandtransportörs-vågar, exakta skruv-conveyers, storsäckstömningsstationer.

Med Tamtrons världsunika molnlösning mScales kan du få kontroll över ert materialflöde genom att koppla alla vågar till en och samma vågprogramvara. För hjullastarvågar har Tamtron sedan länge levererat molntjänsten Wnexus. Wnexus tillsammans med Tamtrons Power-plattform kan idag anses vara "mallen" för hur en hjullastarvåg ska fungera i Sverige.

Tamtron har en serviceorganisation som täcker hela Sverige och vi är ackrediterade av Swedac att utföra Återkommande kontroll respektive Ackrediterad kalibrering av fordonsvågar och hjullastarvågar.

Våra säljare kan din bransch och hjälper dig gärna att välja den bästa lösningen för dig.

Team Tamtron
Vägning - Kunskap - Kvalitet

Certifieringar

ISO 14001:2008 – ISO 9001:2008 – ISO/IEC 17025

Kontakter

Thomas Larsson
VD
054-402 08 42
Monalisa Sjöström
054-402 08 40
Michael Karlsson
054-402 08 40
Odd Johansson
054-402 08 40
Fredric Jonsson
054-402 08 40

Nyheter med koppling till företaget

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN