TISDAG 19 FEBRUARI 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Så maxar du affärerna på nätet

Våga fråga kunderna. Testa, mät och följ upp. Och glöm inte kolla vad som händer i Asien.
Anna Nordlander, affärsrådgivare på BizMaker och erfaren e-handelsentreprenör, vet hur du maxar affärerna på nätet.

Affärsrådgivaren Anna Nordlander har sin spetskompetens inom e-handel och internationalisering. Som vd för The Friendly Swede, som säljer produkter inom sport och fritid på nätet, tog hon företaget in i fem länder.

Hennes erfarenhet har också uppmärksammats av amerikanska Amazon som handplockat henne för att coacha startups i deras program Female Entrepreneurs of the Future.

Hur bygger man då upp en framgångsrik försäljning på nätet? Det bästa är att alltid utgå från kunden.

– De allra flesta företagare har ju redan existerande kunder, börja med att fråga några av dem: ”Om du letar efter varor eller tjänster, vad underlättar för dig? Vad får dig att välja mitt företag?” Kunderna sitter inne på oerhört värdefull information. Du bör också självklart kolla runt på nätet och sedan ta hjälp av de som redan sjösatt e-handelslösningar, menar Anna Nordlander.

– Om du ska vara online, kolla online! Det finns en stark e-handelscommunity i Sverige som är lätt att få hjälp av. Om du bara frågar på ett vänligt sätt så är de flesta benägna att hjälpa till. Gör sedan en inventering över vad du kan lösa internt, och vad som behöver köpas in utifrån, råder Anna Nordlander.

– Det är nödvändigt att ha en viss koll inom företaget, men samtidigt ska man inte vara rädd för att outsourca. Det är ofta värt investeringen.

Ett alternativ till en egen webbshop är att lägga sig på någon av de befintliga plattformarna, exempelvis Amazon eller Ebay.

– Det är extra bra om antalet varor eller produkter eller tjänster är få. Har man en helt egen lösning kan det annars se futtigt ut, säger Anna Nordlander.

Hon lyfter fram en av de störa fördelarna med e-handel. Mätbarheten.

– Mät allting och använd resultaten för att skruva på din lösning. Sajten är aldrig perfekt, bara perfekt just nu. Men ett generellt tips är att jobba mycket med bilder och videos, säger Anna Nordlander.

Samtidigt ställer transparensen online mycket höga krav på kundvård och på hanteringen av klagomål.

– Makten ligger hos kunderna. Därför måste du hela tiden ha kunden i fokus och sätta rätt förväntningar.

Och när du misslyckats, vilket förstås händer, gäller det att överträffa kundens förväntningar när du löser problemet.

– Om leveransen är försenad, var proaktiv och kontakta kunden direkt. Beklaga det som hänt och erbjud någon sorts kompensation, till exempel 15 procents rabatt. Då ligger du på plus istället för minus, säger Anna Nordlander.

Nätet är globalt, ändå tänker många svenska företag främst på Sverige och Europa som marknader. Varför inte försöka komma in på de expansiva marknaderna i Asien eller Afrika i stället?

– Om du satsar på det som verkar svårare ligger du redan före dina konkurrenter, säger Anna Nordlander, som också betonar att nätet är en del av vardagen oavsett vilken bransch man är i.

– Många tänker ”jag är ingen e-handlare” och missar därmed potentiella kunder. I dag är det viktigt för alla att ha en närvaro på nätet.

För att bara luta sig mot försäljningen till nuvarande kunder är livsfarligt.

– Kunder är mycket mer otrogna i dag. Och det tycker jag de har rätt att vara.

Sex steg till framgångsrik försäljning online

1. Fokusera stenhårt på kunden. Var lyhörd och använd dina kunders input.
2. Sätt rätt förväntningar på din vara/tjänst och se till att möta dem. Misslyckas du, behöver din lösning på problemet alltid överträffa kundens förväntningar.
3. Våga testa, mät, följ upp och testa igen. Du behöver inte gissa.
4. Kom ihåg att allt rör sig otroligt fort online. Det som fungerar idag kan vara historia imorgon.
5. Lägg ner extra tid på att skapa professionella bilder och videor, det lönar sig.
6. Efter lanseringen, glöm inte bort att testa beställa en vara/tjänst från dig själv. Det är bästa sättet för att se till att allt fungerar från kundens perspektiv.

BizMaker är en regional företagsinkubator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Västernorrland.
2019-02-14
Riksbyggen förstärker satsningen på digital affärsutveckling76 procent av småföretagen kan tänka sig att ta emot lärlingarNya limiterade MINI John Cooper Works GP: Snabbare och kraftfullare än någonsin Fords smarta säng rullar tillbaka själviska sovare till sin sida – med hjälp av bilteknologiGlobal konkurrens i digitaliseringBASF lanserar ny digital plattform för byggindustrinNy vibrationsövervakning på pappersmaskin i HallstavikIKEA investerar i en av världens största vindkraftsparkerMarkant ökning av kvinnliga forskare inom produktionsteknikFokus på inkluderande och jämställd arbetsplats på Personal & Chef
2019-02-13
Ny Forrester-rapport: 69% av företagen är missnöjda med sitt molnbaserade kundvårdssystem Indikera maskinens statusStationschef till Luleå (Krossvägen)Peab bygger bostäder och galleria i FalkenbergHur utreder man klagomål på inomhusklimatet? Framgångsrik jobbmässa för unga på Svenska MässanStrands i nytt samarbete – med rallystjärnaParker Hannifin lanserar externt övervakad pneumatisk säkerhetsventil för nödstopp och systemfelEngcons slanglösa modulsystem och högflödessvivel är klara för serieleveransROBOYAGI - Klassledande robotprestanda från RYOBI Focus Nordic går på djupet med ny drönaragenturStarkt resultat för Fortnox 2018BMW M tar mark med helt nya X-modellerTekniska museet och Stora Enso bygger Stockholms smartaste byggnad i träStark rekrytering till Assemblin ElNy skräddarsydd vuxenutbildning öppnar för jobb inom industrinRenault F1 Team – 2019Varning: ta det lugnt på sportlovsvägarnaRebl Industries flyttar in i Gothia Science Park
2019-02-12
Ny överenskommelse ska ge fler jobb inom byggsektornStororder när Spring Systems fortsätter växaExakt temperaturmätning med JUMO dTRANS T06Dematek levererar unik kran till världens modernaste forskningsanläggningVåra utbildningar 2019Hultafors 2.40 tumstock FSC®-certifieradArbetet med nästa generations smarta elmätare påbörjatStål & Hyr och Renta går samman med JRent i JönköpingHitachis kundtidning – nytt nummer uteBMW kör ifrån inom elektrifierad och självkörande mobilitetCarina Ståhl utses till ny VD i trähustillverkaren Sizes WorksWebbaserad Säker Vatten-utbildning för VS-projektörerGregor Rolski blir chef för Tyréns verksamhet i ÖsteuropaStora fördelar med att implementera AI-lösningarNy lösning för slipning av hörn Professionell IT-kyla för serverrum och teknikrumLVD erbjuder ny automation till Phoenix fiberlaser i storformatSäkert halkskydd, lika aktuellt året omSka få 3D-printing i Mellansverige att lyftaEtt whitepaper om energieffektivare värmedistribution med PUR-skumsisolerad kulvert Ny digital plattform håller koll på kostnaderna under byggprojektet
2019-02-11
Provkörning och premiärvisning av Volvo Dig Assist under Rally SwedenNCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbananFörslutning med unik historiaCygate vinnare av Volvo car group/Volvo cars quality excellence awardNya Opel Corsa tar toppteknologier till småbilssegmentetAPM Terminals driver aktivt miljöförbättringar - för en hållbar framtidÅrets vinnare av Quality Innovation Award inger stort framtidshoppKlarar du 90 dagar utan bil?Kraftigt förbättrade parametrar för hållbara transporterNy utmärkelse för skogsvård delas ut på SkogsElmia 100 % förnybar energi till Wibax terminalerNy vd för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Annonser