SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

SAFERs forskare banar väg för självkörande lastbilar genom avancerad datainsamling

Att göra en lastbil helt självkörande är inte enkelt.
Men SAFERs forskare arbetar enträget med att göra det möjligt genom att samla data för att lära framtidens automatiserade system att köra säkert. Syftet är att minska trafikolyckorna, rädda liv samtidigt som transporten blir mer hållbar.

En av svårigheterna för forskarna som utvecklar framtidens teknik är att säkerställa att fordonet agerar säkert i alla förhållanden. Därför behöver fordonens beslutssystem tränas för att veta hur det ska göra rätt i varje enskild situation. Och till detta behövs det stora mängder information från verklig trafik så att systemen kan skapas baserat på verkliga förhållanden. Det är den här informationen, som sedan ska ligga till grund för att bygga en säker mjukvara, som kan göra lastbilar självkörande i framtiden. Vinnonas FFI-projekt Autofreight kommer bygga upp en helt unik informationsbank genom insamling av data från verklig trafik på riksväg 40 mellan Göteborgs hamn och industriparken Viared utanför Borås.

Christian Berger, från avdelningen Computer Science & Engineering, som delas mellan Chalmers and Göteborgs Universitet, och som är forskare inom SAFERs samarbetsplattform och leder projektet, berättar:

- Vi kommer samla mycket stora mängder data av hög kvalitet med vår unika utrustning. Varje dag under minst sex månader kommer lastbilen att köra flera gånger mellan Göteborgs hamn och Viareds Industripark, en sträcka på ca 75 kilometer enkel väg.

Detta innebär att en exakt vägsträcka kommer dokumenteras i väldigt många olika kör- och väderförhållanden; sol, regn, is och mörker och med olika typer av fordon runt omkring. Preliminärt kommer över 100TB att samlas in. Informationsplattformen som skapas är helt unikt i sitt slag och bidrar till att forskare kommer kunna ta stora steg framåt inom utvecklingen av pålitliga automatiserade system. Ett exempel är att forskarna som ett nästa steg, kommer att tillämpa så kallad maskininlärning (machine learning) för att lära fordonet att hitta andra fordon och skyltar i vägmiljön och agera på lämpligt sätt.

- I dag har vi forskare tillgång till mycket redan insamlad data, men att ha loggningar på exakt samma plats i så många olika varianter som vi nu skapar inom projektet finns inte att tillgå. Kvaliteten, till exempel upplösningen av filmer, kan i många fall vara bristfällig. I vårt projekt har vi mycket avancerade kameror och annan utrustning med hög prestanda som säkerställer att materialet vi samlar in kan användas vidare och ligga till grund för framtida produkter, berättar Christian.

Avancerad loggningsutrustning
Flera kameror är placerade i förarhytten på den lastbil som ska köra den aktuella vägsträckningen.

- Kamerorna används för att filma trafikmiljön framför bilen, vi kan jämföra det med människans egna ögon. Vi loggar även kontinuerligt fordonets position med en avancerad GPS. Hastighet, växel, rattposition och liknande parametrar loggas också, berättar Christian.

Videofilmerna som samlas in kommer också kunna användas under insamlingstiden, utan att forskarna har tillgång till lastbilen. Informationen laddas upp i molnet och kan sedan vidareförädlas i andra experiment.

Fordonslabbet Revere, som är en av till SAFER kopplade forskningsinfrastrukturer, har bidragit med att designa och utveckla loggningsfunktionaliteten och installera den i fordonet. Christian berättar mer:

- Vi kallar den unika loggningsutrustningen och vår del i projektet för ”Voyager”. Det ska bli väldigt spännande att ”sjösätta” projektet under kommande veckor.

Projektet ger värde till datafabriken
Vid Lindholmen Science Park har ett nationellt centrum nyligen öppnats, AI Innovation of Sweden, som ska främja utvecklingen och användningen av artificiell intelligens på utvalda områden där trafiksäkerhet är en. AI Innovation of Sweden tillhandahåller resurser, kunskaper, data och kapacitet som ska påskynda tillämpad AI-forskning och innovation. Informationen som samlas in inom projektet kommer att lagras och användas för olika tillämpningar inom centrumets datafabrik.

Lastbilskombinationen
Lastbilen som ska användas i testen kallas "A-double". Den är cirka 30 meter lång och består av kombinationen dragbil + trailer + dolly + trailer. Fordonskombinationen har en totalvikt på upp till 80 ton.

Projektet löper fram till början av 2020 och har en budget på cirka 50 miljoner kronor. FFI står för 21 miljoner kronor och projektdeltagarna står för resten. Projektpartnerna som ingår är SAFER Vehicle and Traffic Safety Center på Chalmers, Volvo Technology, Combitech, Borås, GDL Transport, Volvo Bus, Speed Group, Ellos, Kerry Logistics och Trafikverket.

Projektet ingår också i ett större forskningsuppdrag för att undersöka möjligheten till automatiserade godstransporter. När trailern har nått industriparken i Viared kommer en självkörande, så kallad dolly, att dra den till den aktuella destinationen. På så sätt kan ett tidskrävande och dyrt steg i logistikkedjan tas bort. Samtidigt kan transporten bli säkrare.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN