SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Små steg i rätt riktning men de stora greppen saknas

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i budgeten.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen ser flera positiva satsningar i regeringens budgetproposition som utbyggd laddinfrastruktur i glesbygd, en elektrifieringskommission och lastbilsbonus men det krävs större grepp än så om Sveriges världsledande mål med minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030.

”Vi välkomnar flera av regeringens satsningar men fortfarande saknas starka och tydliga ambitioner för en fossilfri transportsektor. Transportbranschen kommer inte klara att nå 2030-målet på egen hand, utan större stöd från politiken efterfrågas”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

”Satsningar på laddinfrastruktur i glesbygd, elektrifieringskommission för transportsektorn och lastbilsbonus är bra, men det krävs kraftfullare grepp och det brådskar. Om vi ska se elvägar för tung trafik i större skala 2030 krävs ökat statligt åtagande. I dag förväntas näringslivet själva betala minst hälften. Vi efterfrågar mera långsiktiga satsningar och visioner”, säger Tina Thorsell.

Resurserna saknas inte menar Transportföretagen.

”Vägtrafiken betalar årligen in 90 miljarder kronor men kostar bara 45 miljarder vilket innebär ett rejält överskott som skulle kunna användas till satsningar på att elektrifiera stora delar av de stora godsstråken”, avslutar Tina Thorsell.
Transportföretagen är likaså kritiska till att den extra indexeringen av bränsleskatterna återinförs, den slår hårt mot hela landsbygden. Samtidigt är utformningen av bonus-malus helt fel. Systemet tar inte hänsyn till transportnyttan – servicefordon, hantverkarfordon och lätta lastbilar i närdistribution kommer drabbas hårt av kraftiga skatteökningar.

Förutsättningar för transporter med längre lastbilar är även en viktig fråga. Önskvärt vore att regeringen skyndar på effektiviseringen av vägtransporterna för minskade koldioxidutsläpp – och att längre lastbilar kan bli verklighet liksom utbyggnaden av vägnätet för tyngre lastbilar.

En välkomnad satsning är regeringens elbusspremie men utökningen är för liten. Menar regeringen allvar med att man vill stötta en elektrifiering av kollektivtrafiken bör man nu inför kommande upphandlingspuckel – där kollektivtrafik för 300 miljarder kronor ska upphandlas kommande åren - satsa ordentligt för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Dessutom bör elbusspremien reserveras för sitt ursprungliga syfte, en utvidgning till andra angelägna transportslag bör utvecklas i andra särskilda satsningar.

Transportföretagens förhoppning är att elektrifieringskommissionen stärker utvecklingen av el- och hybridflyg i Sverige. Tyvärr saknas i övrigt ökade medel för forskning och utveckling av grönt flyg. Vi efterfrågar även fortsatt besked från regeringen om hur flygets konkurrenskraft ska stärkas och vi efterlyser klarhet från regeringen om hur ökad inblandning av hållbart biobränsle ska ges ekonomiska incitament. Transportföretagen beklagar också att regeringen inte avsatt medel för kompensation till flygplatser i Norrland med anledning av flygskatten.

Transportföretagen välkomnar regeringens satsning på arbetsmarknadsutbildningar till bristyrken. Däremot anser vi att det är en felprioritering att dra ned stödet till yrkesvux då fler platser inom vuxenutbildningen är en förutsättning för transportsektorns kompetensförsörjning.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen, ebba.fredin@transportforetagen.se eller 0730-447120.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN