SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Smarta elnät ”ett smörjmedel” för omställningen

I det senaste avsnittet av podden Framtidskraft tar vi oss an de smarta elnäten.
Vad handlar det om egentligen och vilken nytta av dem kommer vi att kunna se i framtiden? Forskaren Cecilia Katzeff, Lokalkrafts vd Bosse Andersson och Energimarknadsinspektionens chefsekonom Thérese Hindman-Persson ger sina perspektiv på en vital nätutveckling med hjälp av smarthet.

Lyssna på avsnittet här: https://www.jamtkraft.se/om-jamtkraft/nyhetsrum/framtidens-smarta-elnat/

Elnätens funktion blir allt viktigare
Sveriges elnät är väldigt leveranssäkert med få avbrott som i regel dessutom avhjälps snabbt. För att det ska fortsätta vara trygg leveranssäkerhet behövs smarta elnät, menar forskaren Cecilia Katzeff.

– Utan de smarta framtidens elnät kanske det inte skulle vara en självklarhet med trygga elleveranser, så det är ett sätt att bibehålla den här lyxen som vi har blivit vana vid. Det här är ett väldigt starkt värde med de smarta näten, men inget som syns för hushållen i dag för vi har det redan, säger hon.

Det här resonemanget är även Bosse Andersson, vd för Lokalkraft Sverige, inne på. Näten kommer att behöva vara smarta för att fortsätta kunna leverera det som kunderna förväntar sig: el när de behöver den. Och nätens funktion blir allt viktigare med tanke på energiomställningen, menar han. När produktionen förändras genom att kraftproduktion som går att planera ersätts av kraft som är beroende av vädret behövs ett smart nät ”lite som ett smörjmedel” för att hantera det nya läget, resonerar Bosse Andersson, som dock understryker att näten kan inte lösa allt – produktionen måste bidra för att systemet ska hålla ihop.

Från mätpunkt till kund
Att de smarta elnäten blir viktiga för hållbarheten och för att lyckas få in mer väderberoende kraft i systemet resonerar Thérese Hindman Persson också kring, det handlar om att de smarta elnäten kommer att kunna bidra med resurseffektivitet. Hon pekar dessutom på kundnyttan.

– Ur kundperspektivet är kanske den tydligaste nyttan att kunderna kommer att kunna utöva ett inflytande. De kommer att kunna göra fler val på marknaden, till exempel kan de styra sin förbrukning, de kan också utnyttja fler produkter och tjänster och det kan det leda till ökad energieffektivisering, säger Thérese Hindman Persson.

Cecilia Katzeff säger att här har elnätsföretagen mycket kvar att jobba med. Att lära känna användarna kommer att krävas för att få driv i utvecklingen av de smarta elnäten är hennes resonemang.

– Det här är en omställning för kunderna och också energibolagen som fram till nu faktiskt har haft synen på hushåll som mätpunkter, men som nu är människor som man vill aktivera. Vad är skillnaden mellan en mätpunkt och en kund?

Lyssna i mobilen
Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på Spotify, iTunes, Acast och PodBean. Avsnitten finns även på vår webbplats.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN