SÖNDAG 26 MAJ 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Solel i bussbatterier kapar topparna och gör elnätet smartare

I Riksbyggens Brf Viva på Guldheden i Göteborg testas nu ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från Linje 55.
Med hjälp av energilagret skapas flexibilitet i energianvändningen och fastigheternas effekttoppar kapas. Energilagret bidrar också till att effektivisera det omgivande elnätet i staden. Bakom projektet står Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park.

– Att återanvända begagnade elbussbatterier i Riksbyggens Brf Viva för att lagra solel är smått genialiskt. I Brf Viva, där inflyttningen nyligen startat, testas många nya lösningar inom hållbarhetsområdet för första gången i praktiken. Projektet med bussbatterierna visar också att energi- och fastighetsbranschen samt fordonsindustrin tillsammans kan hitta nya smarta lösningar och kan komplettera varandra på ett nytt sätt, säger Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef, Riksbyggen.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel, säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo.

– Genom att samla in data från energisystemet i Brf Viva kommer vi att kunna hjälpa till med smart styrning och optimering av energianvändningen. Det handlar om optimering utifrån bostadsrättsföreningens behov men också ur ett systemperspektiv för att stadens energianvändning ska bli mer effektiv med minskad miljöpåverkan. Tillsammans blir vi bättre, säger Helena Nordström, projektledare på Göteborg Energi.

– Smarta samarbeten mellan olika sektorer behöver vi se mer av för att få till ett hållbart samhälle och det är häftigt att Riksbyggen har en ambition som går utanför den egna organisationen. Positive Footprint Housing, som energilagret är en del av, är en forsknings- och innovationsplattform som öppnar för andra aktörer, som Volvo och Göteborg Energi, att vara med och driva gemensamma innovationsprojekt, säger Peter Selberg, forskningsstrateg på Johanneberg Science Park.

Fakta energilagret i Riksbyggens Brf Viva

⦁Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon
⦁Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt
⦁Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.
⦁Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager
⦁Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

Om Riksbyggens Brf Viva

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. I mitten av november startade inflyttningen för den första etappen som består av 47 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och RISE.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EUs HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa. Totalt samverkar 43 parter i nio länder och medborgarengagemang löper som en röd tråd genom projektet.

För mer information kontakta:

Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef, Riksbyggen, 070-288 41 02

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-05-21
Redskaparna premiärvisar stödkantläggare på MaskinExpoNytt sortiment av diamantklingor hjälper dig att kapa som en superhjälte och känna dig oövervinnerlig! Världspremiär för självkörande lastbil – med belysning från StrandsUtvecklare växlar upp med ny serie cylindriska kugghjul av plast Astra Hybrid från Idromatic ger högtryck och ånga på MaskinExpoCatrinelunds Gård går på djupet med gps-lösningar från Ag LeaderMagnus Hall ny ordförande för Eurelectric100 procent koldioxidfritt i alla större norska städer​Finjas golv ger elever en stabil grund att stå påRobot med känsla för skrotHastig ökning av gastankstationer för tung trafik i SverigeEnergiEngagemangs VD utsedd till årets företagarePiteå kommun satsar på elbussar
2019-05-20
CompuLab presenterar UCM-iMX8M-Mini Hemma hos Värmlands största spannmålsbondeVi hjälper Vitacon att hjälpa urinblåsepatienter.Ny online-auktion med Hilco IndustrialOEM Automatic presenterar världens första SIL 2/PLd radarsystemMatavfall lyfter flyget i ÖstersundDHL Express lanserar sin första regelbundna helautomatiska och intelligenta leveransservice via drönare i KinaSuccé-helg hos Märsta Förenade 4-5/5Andelen fossilt minskar i transportsektorn Tänker JAFO på miljön?Hon blir regionchef för Wästbygg AB i StockholmKompakta centrifugalfläktar för ventilationssystem med krav på höga tryck Power Circle i Almedalen​Mählers lanserar kraftfull sopvals för lastbil och hjullastare“Vi måste alltid kunna hålla oss rullande”Swegon vinner Stora Inneklimatpriset 2018 Schneider Electric går in som partner i ny centrumbildning - KTH Live-In LabNy försäljningschef för Purus SverigeRookie-VM och Champions Trophy i extremsporten Timbersports Profibus PA till Profinet
2019-05-17
Global hållbarhetssuccé besöker EmpackAffischer i egen design hos SkyltmaxSveriges ledande fönstertillverkare Elitfönster använder TOUGHBOOK för smidigare lagerhanteringLantmännens spannmålsanläggning i Hargshamn är invigdJohan Söderström utsedd till Europachef för Power GridsSTEMMER IMAGING AG firar framgångsrik debut på Deutche Börse inom marknadssegmentet Prime StandartLekang Group utser Logent till nordisk partner för Inbound Transport Management Global Safety DayRusning efter nya motorsågen MS 500iKlätterteknik investerar i fritid Stölder på byggarbetsplatser har ökat med 60 procentAnslut kablar upp 185 mm2 med Power-Turn-anslutningFord Mustang firar 55 år som nummer ett Samarbete med Citroën i samband med deras 100-årsjubileum för att leverera självkörande elektrisk mobilitet Comfort-bolaget Wiiks Rör i Storvik – utsedd till Sveriges bästa VVS-företag!Starka resultat under första kvartalet i Schneider Sustainability ImpactIKEA går med i Solelkommissionen Förvaltning av elnätstillgångarScandbio förhandlar om upphörd verksamhet vid fabriken i VaggerydHöga personalkostnader en stor utmaningLivsmedelsindustrins fem viktigaste frågor inför EU-valetNy VD och koncernchef i GAROPeter Flyckt tillträder som ny vd för Midroc MechanicalNytt samarbete mellan Funkwerk och Malux har etableratsAssemblin bakom unik cleantechanläggningInternationell gruvkonferens till SkellefteåHydroscand finansierar en bättre IT-miljö för elever i Sydafrika
2019-05-16
Wåhlins Skärteknik AB investerar i en laserskärmaskin från Bystronic.Nu rullar den självkörande lastbilen på allmän väg
Annonser