SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Standard för automatisk laddning av bussar och lastbilar

Nu finns det en europeisk standard för automatiska anordningar för laddning av eldrivna tunga fordon, även fastställd som svensk standard SS-EN 50696 av SEK Svensk Elstandard.
Standarden gäller till exempel för laddning av bussar vid uppehåll på hållplatser. Föraren behöver bara ställa bussen någorlunda rätt och trycka på laddningsknappen, så sköter systemet resten. Sådana system finns redan idag i drift, bland annat hos Västtrafik, men med standardiserade gränssnitt blir det enklare att ha bussar av olika fabrikat på samma linje.

Tony Cacic på Volvo Group Trucks Technology i Göteborg har deltagit i arbetet i den europeiska standardiseringsorganisationen CENELEC: - Jag vill särskilt lyfta fram att vi lägger fast gränssnitt för olika anordningar för automatisk anslutning. Detta är särskilt viktigt för framtida utveckling och för att förenkla integration med olika möjligheter till högeffektladdning, säger han.

Standarden beskriver alltså olika typer av lösningar och standardiserar gränssnitt för varje lösning – laddning uppifrån med den automatiska anordningen på fordonet eller på stolpen och laddning underifrån med den rörliga delen monterad på fordonets undersida.

- Vi är stolta, säger Tony Cacic på Volvo, att ett av våra initiativ, där den automatiska anordningen är monterad på infrastrukturen, har tagits med i standarden.

SS-EN 50696, som omfattar laddning med likström upp till 1500 V, innehåller fordringar på säkerhet och funktion och beskriver hur anordningarna provas. Se preview på de inledande avsnitten här. Den har tagits fram i den tekniska kommitté (TC 23H, svensk spegelkommitté SEK TK 23 inom SEK Svensk Elstandard) som arbetar med anslutningsdon, i samarbete med kommittén för elbilsladdning (TC 69, SEK TK 69).

Standarden ansluter till ett projekt i den internationella standardiseringsorganisationen IEC, som handlar om själva laddstationen för automatisk laddning med likström, kommande IEC 61851-23-1. Även den beräknas bli antagen som europeisk standard. EN 50696 har även lämnats över till IEC som underlag för arbetet med en motsvarande internationell standard.

Genom SEK Svensk Elstandard, som är den svenska medlemmen i både IEC och CENELEC, deltar svenska företag, högskolor och myndigheter i arbetet med standarder på många aktuella områden. Laddning av elfordon är alltså ett. Bland andra områden kan nämnas elektriska energilager, och lokala likströmsnät. Läs gärna också här om de unika fördelarna med europeiska standarder.

Författare: Thomas Borglin

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ingvar Eriksson
Ingenjör
Teknisk information – Elektriska bruksföremål
ingvar.eriksson@elstandard.se
08-444 14 16

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-11
Sjöö Sandström expand­erar med ny säljareLantbrukarna pressade av låg lönsamhetKia presenterar uppdaterad elbilsstrategi
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka
2024-04-04
Officiell återförsäljare av RotoclearXometry Förbättrar med Xometry.ProSG Maskin firar 60 årHMS Networks och Red Lion Controls samarbetarÖver 54 miljarder cookies på dark web