MÅNDAG 18 DECEMBER 2017

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Teknik och kundfokus på byggarbetsplatserna ger stor tillväxt

Under de senaste tre åren har man mer än fördubblat omsättningen
Gasellföretaget Techtronic Industries Nordic (TTI), med varumärkena Milwaukee, AEG och Ryobi i spetsen, har varit framgångsrikt bland annat genom att söka upp kunderna ute på byggarbetsplatserna för att ge rådgivning och demonstrera ny teknik på plats. Sedan 2008 har denna strategi och lanseringen av Ryobi femdubblat omsättningen i den nordiska organisationen med huvudkontor i Köpenhamn.

Techtronic Industries ett av världens ledande företag inom elverktyg, trädgårdsmaskiner och tillbehör av märken som Ryobi, AEG och Milwaukee. Kundgruppen består av yrkesfolk och kvalitetsmedvetna konsumenter. Sedan marknaden kulminerade 2008, strax före finanskrisen, har man tack vare nya produkter och ett starkt kundfokus uppnått en mycket markant tillväxt. Under de senaste tre åren har man mer än fördubblat omsättningen, och den passerar i år en miljard danska kronor.

"Koncernen har investerat massivt i en strategi inriktad på batteridrivna produktsystem samt på att integrera dem i den digitala utvecklingen som ”internet of things” och utvecklingen av appar som förbättrar användarupplevelsen", berättar Thomas Jacobsson, vd för TTI Nordic.

"Marknaden drivs av batteriteknologin och TTI har blivit en av världens största spelare inom kategorin. Strategin är enkel - Alla batterier ska passa till alla produkter av samma märke och givetvis voltklass. Det har uppskattats såväl av de professionella användarna som den vanliga konsumenten."

Stölder från byggarbetsplatser och ur arbetsfordon är ett växande problem för många företag, den nya tekniken gör det möjligt att låsa stulna verktyg. Tekniken hjälper företag att konstant hålla ordning på sina verktyg och annan utrustning. Vidare hjälper tekniken företagen att spåra saknade verktyg men också anpassa verktygen efter applikation och arbetsuppgift för ett perfekt resultat gång på gång.

"Med ett stort kundfokus försöker TTI vara nära kunderna även om vi inte själva säljer verktygen direkt till slutkunden. Det är kärnan i vår marknadsstrategi. Vi samarbetar nära återförsäljare och försöker hjälpa dem så mycket vi kan", säger Thomas Jacobsson, som har varit vd för det nordiska företaget sedan 2008.

"Vi har ett antal ”Jobsite Solutions Teams” som kör ut till byggarbetsplatserna, där demonstrerar de produkterna direkt för användaren och visar hur de bidrar till hög effektivitet och säkerhet i arbetet. Men det där att försöka vara ute hos kunderna och återförsäljarna gäller faktiskt hela organisationen", avslutar Thomas Jacobsson.

Techtronic Industries Nordic har under senare år avsevärt utökat personalstyrkan och man sysselsätter idag 120 medarbetare som täcker Danmark, Finland, Norge, Sverige samt Island och de baltiska länderna. Alla centrala funktioner finns samlade på det nordiska huvudkontoret placerat i Köpenhamn.

Magnus Karlsson
Trade Marketing Manager - Milwaukee
Presskontakt
magnus.karlsson@tti-emea.com
+46 (0)705-43 95 71
Annonser