SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Underhåll av utrustning

Att regelbundet se över underhållet av sin IT-utrustning är ofta nödvändigt för att företaget ska kunna minska risken för stopp i exempelvis produktionen, förlänga livslängden på utrustningen och därmed minska onödiga kostnader, samt minska kostnaderna för support
Det är också viktigt att ha en bra överblick över när nödvändiga uppdateringar behöver göras, för att öka utrustningens prestanda och se till att den alltid är uppdaterad så den fungerar optimalt. Precis som det är av yttersta vikt för en organisation att ha en bra och tydlig bild av hur inventarierna ser ut och hur de är fördelade över organisationen, för att på så sätt kunna optimera arbetet med inköp och avyttring, så är även underhållsbehovet viktigt att ta med i beräkningen. På så sätt kan underhåll och uppgraderingar planeras och schemaläggas för största möjliga effektivitet. Genom att kunna detaljplanera sitt underhåll kan man få ut mesta möjliga av sin utrustning, både hård- och mjukvara, som ingår i de totala IT-inventarierna.

Detta kallas ofta för tillgångshantering, och är en metod för att övervaka och samla in information om de IT-tillgångar som finns i företaget eller organisationen för att få en bra överblick, få fram statistik och maximera värdet av de investeringar man gjort i mjuk- eller hårdvara. Det är ofta stora investeringar det handlar om i företags IT-organisationer, då allt mer av organisationers verksamhet i ett led i digitaliseringen blir beroende av IT och relaterade tillgångar.

Underlätta underhållet med ärendehanteringssystem.
Med hjälp av ärendehanteringssystem eller en mjukvara för inventarie- eller tillgångshantering kan företaget enkelt få kontroll över tillgångarna och därmed också ha detaljerad kontroll över varje enskild inventaries livslängd och underhållsbehov. Det är också enkelt att få kontroll över licenser, användning och fysisk placering av inventarierna för att undvika onödiga kostnader för utrustning som inte används och optimera prestandan hos den utrustning som faktiskt används i verksamheten. Att på detta sätt kunna se över placeringen av inventarier i verksamheten gör att man kan stötta produktiviteten så att man får ut mesta möjliga av sin IT-utrustning.

Det är också ett användbart verktyg för att få fram statistik över både användning och kostnader förknippade med olika delar av verksamheten och med olika typer av utrustning. Det kan till exempel handla om licenser, abonnemang och hårdvara som används mer eller mindre.

Licenser kan kosta företag stora summor, och genom att ha kontroll på vilka licenser som faktiskt utnyttjas i verksamheten har man möjligheten att satsa investeringarna på de licenser som faktiskt gör nytta både för den enskilda användaren, men också för organisationen som helhet. Det finns också lösningar som fokuserar på organisationens digitala tillgångar. Det kan till exempel röra sig om dokument, foton och annan media.

Om det dessutom är media som köpts in eller som företaget betalar för till upphovsman eller tredje part, så är det ibland nödvändigt att ha kontroll över dessa tillgångar, då abonnemang som inte utnyttjas kan bli en stor kostnad för företag. Det är också viktigt att ha full kontroll över licenser och abonnemang för att se till att betalning sker i enlighet med de avtal man ingått i. Detta minskar ytterligare onödiga kostnader och gör att den ekonomiska prognosen blir mer korrekt.

Läs mer om våra ärendehanteringssystem.
Kontaktinformation
Postadress
Brunnbäcks­gatan 17
25231 Helsingborg
Besöksadress
Brunnbäcks­gatan 17
SE-25231 Helsingborg
Region
Helsingborg
Skåne län
Sverige
Organisationsnummer:
556263-4799
Grundat: 1985
Anställda: 17
Välkommen till Nilex!

Från början utvecklade Nilex mjukvaror för att effektivisera hanteringen av IT-tjänster och infrastrukturer i företag och organisationer.

Genom att utveckla, implementera och stödja ITSM lösningar har Nilex hjälpt tusentals organisationer/företag att hantera sina operativa processer genom förenkling och effektivisering av arbetet.

Läs mer om oss här: www.nilex.se

Kontakter

Greger Nilsson
Marknadsansvarig
0727205968
Kjell Åke Nilsson
Företagsledning

Filmer

Nilex - Manage relations in digital age

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Ny era av skärmaskinerSolcellsmätning och framtidens mätverktygHöj ribban med UGIMA®-XSlitsad U-formad genomföringVälj rätt tätningssats för din hydraulcylinder
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN