SÖNDAG 15 DECEMBER 2019

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Utveckling inom fordonsindustrin kan ge stora möjligheter till svenska leverantörer

Självkörande bilar kräver nya komponenter- nya möjligheter för tillverkningsindustrin
Fordonsbranschens blixtsnabba utveckling kan bli ett stort bekymmer för många leverantörer. Eller inte!

– Spelas korten rätt har de svenska leverantörerna till fordonsbranschen alla möjligheter att bli vinnare, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen.

Bryntesson är positiv och använder ofta ordet ”möjligheter” när han beskriver fordonsindustrins extremt snabba förändring, där allt verkar hända på en och samma gång. ”Alla” jobbar för högtryck med att utveckla elektrifierade fordon och inom bara några år har vi självkörande bilar på vägarna. Uppkopplade och intelligenta fordon är en självklarhet och för Volvo, Volkswagen och alla andra varumärken handlar det inte längre bara om att tillverka bilar. Nu skapar man mobilitet, vilket i sin tur kommer att påverka ägarformen exempelvis.

Mitt i denna utveckling och snabba förändring finns 100-tals svenska leverantörer till fordonsindustrin som självklart undrar om framtiden.

–Förutsättningarna förändras och det går snabbt. Därför har FKG dragit i gång ett projekt där vi har fokus på konsekvenserna av elektrifieringen, eller snarare möjligheterna. Med hjälp av RISE driver vi ett projekt för att så snabbt som möjligt identifiera 70 nya artiklar som blir en effekt av elektrifieringen, berättar Peter.

När den klassiska förbränningsmotorn ersätts av en elmotor byts inte bara energikälla ut, utan samtidigt ritas stora delar av leverantörskartan om. För att bygga en dieselmotor krävs cirka 700 komponenter, medan elmotorn består av 50 artiklar.

Den som i dag levererar exempelvis turborör eller andra specifika artiklar till förbränningsmotorer måste inse att förutsättningarna ser annorlunda ut inom bara några år.

–Intresset för det här projektet är mycket stort bland våra medlemmar. Vi har medlemmar som har hälften eller mer av sin omsättning kopplat till förbränningsmotorer. Dessa företag måste självklart agera.

En superintressant hållplats blir Elmia Subcontractor, 12–15 november, i Jönköping. Där kommer FKG att presentera de 70 nya artiklarna kopplade till bilar med eldrift.

–Vi kommer att vara väldigt konkreta och om allt går som vi tänker oss visar vi visuellt upp 70 artiklar. Vi vet att intresset är stort för projektet bland våra medlemmar och genom att vara med på Elmia Subcontractor är syftet att även nå företag som i dag inte är leverantörer till fordonsindustrin men som är potentiella för framtiden.

Tidtabellerna för transformeringen från förbränningsmotorer till elmotor är väldigt snabb. I stort sett alla biltillverkare pratar om att de redan inom fem år har ställt om till elbilsproduktion – helt eller delvis. Är det verkligen möjligt att det sker så snabbt?

–Ja, av den anledningen att det är vi konsumenter som driver utvecklingen. Det är inte biltillverkarna som önskar den här snabba omställningen. Marknaden kräver el- och hybriddrift och fort ska det gå.
–Jag är övertygad om att omställningen kommer precis så snabbt som branschen säger. Kanske ännu tidigare.

Vad är ditt tips för den som vill vara leverantör till fordonsindustrin i framtiden?

–Först och främst måste man förstå att vi inte kommer att bygga framtidens fordon så som vi gjort de senaste hundra åren. Vi måste tänka nya funktioner och egenskaper. Jag tror det blir oerhört viktigt att få in kompetens från andra branscher. Det kanske är från spel- eller flygindustrin vi hittar den nya kompetensen?

Peter Bryntesson menar att svenska leverantörer till fordonsindustrin på många sätt ligger väl till. Svenska leverantörer är generellt innovativa och duktiga på att samarbeta.

–I Tyskland uppfanns MP3-formatet men det var svenskar som skapade Spotify. Om vi spelar våra kort rätt har vi bra förutsättningar att hävda oss väl i framtiden.Vi ligger långt framme när det gäller innovationsförmåga kopplat till elektrifiering och digitalisering jämfört med många konkurrenter ute i Europa.
–Det var ingen tillfällighet att Stefan Löfven och Angela Merkel träffades och skakade hand på världens största industrimässa i Hannover i april. Tyskarna är intresserade av att samarbeta.

I projektet är fokus att identifiera och visa framtidens komponenter kopplat till morgondagens elbilar. Har ni funderat på alla leverantörer som inte kan ställa om, rimligen borde de vara intressanta för många andra branscher?

–Den som är leverantör till en fordonstillverkare är med automatik duktig och driven i alla delar. Jag tror att det finns goda möjligheter för dem att skapa nya affärer i andra branscher, säger Peter Bryntesson.

Fotnot: Det officiella namnet på projektet är Industrins omställning: Utmaningar och möjligheter för komponentleverantörer genom elektrifiering av fordon.
Kontaktinformation
Postadress
Mäss­vägen 12
55454 Jönköping
Besöksadress
Elmia­vägen 11
55454 Jönköping
Region
Jönköping
Jönköpings län
Sverige
Orgnr:
556354-2413
Grundat: 1989
Anställda: 78
Om Elmia

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser, kongresser och event.

Som mötesplats har Elmia en offensiv position - mitt bland människor och företag som antingen har eller söker nya idéer, produkter och tjänster.

Vi nöjer oss inte med att bara vara uppdaterade med allt som händer i din bransch.

Vi vill inspirera, sporra och driva på utvecklingen. Räkna med Elmia som en aktiv partner i din värld.

Kontakter

Lotta Frenssen
+46 36 15 20 38

Filmer

Hur hittar jag nya kontakter inom tillverkningsindustrin?

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2019-12-09
​Högsta säkerhetsbetyg till Nya Renault CapturSkolan som tränar framtida ledare i InstalcoMagdalena Forsberg ny ambassadör för Mitsubishi MotorsBilhandlarnas vardag kommer att hetta till!Trästommar håller ställningarna inom nyproduktion av flerbostadshus3D-modellering med hög byggbarhetÅrets Byggchef 2019 är Jeanette Rhodin KörössyDriftsäkerhet
2019-12-06
Pro 2 - Klassledande strömförsörjningABB och Stena Recycling i nytt miljösmart samarbeteGerdau och SKF i avtal för att förbättra produktiviteten vid brasilianska stålverkNu är det nya majestätiska vattenkraftaggregatet Sofia igång i Åsens kraftverkNy dragtruck för trånga utrymmen: Jungheinrich EZS 130Elvaco breddar utbudet inom LoRaWAN – lanserar fyra nya mätarmoduler till värmemätareAldrig ett tomt batteri!TEKONF – ett kompetent företag inom teknisk konfektionVolvo Group Venture Capital investerar i programvara för autonom mobilitetWingårdhs Arkitekter flyttar till Varvsstaden
2019-12-05
Exacta har förvärvat samtliga aktier i 3P Logistic ABNy version av IRONCAD nu här!SSAB inleder studie i Finland för fossilfri ståltillverkningDe brinner för plåt och senaste teknikenInterroll trummotorer får EHEDG-certifiering för högsta hygienkrav AWS och Verizon levererar 5G Edge Cloud Computing tillsammansDan Nilsson ny standardiseringschef på SISFyra av tio småföretagare har ingen hemsidaSiemens bygger vätgas­anläggning för utsläppsfritt energisystemKraftig 18V kolborstfri gäng­stångskap med extra kraftAllt viktigare med miljö­certifierat byggmaterialSomfy lanserar radiatortermostat för det smarta hemmetStora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer hos drygt 150 butikerProduktnyhet December 2019 - IndustrifördelareDynamics by Sigma öppnar i Storbritannien
2019-12-04
Iscar Chatterfree och Solidmill Damaskus Maskinskydd förvärvar leverantör – stärker sin ledande position i Sverige Troax skapar nya möjligheter – på längden och på höjdenBranäsgruppen startar ett vasst samarbete – tar bort plastsugrören4,5 miljoner till AI-forskning i NorrbottenNu blir det lättare att resa fossilfritt i JämtlandErik ska bidra till att utveckla svensk industriUppsala kommun vinner årets Biogasutmärkelse 2019Visma förvärvar fintech­bolaget InyettEasyfairs renodlar varu­märket Empack och lanserar nya mässan Logistics & AutomationDB Schenker startar nytt i åtta länderCaterpillar lanserar nya bandschaktaren Cat D5 och förenklad namnstruktur
2019-12-03
PR-Plast Investerar för en ljusare framtidMetal Work Sverige AB söker en driven säljareSvenska bilförare väljer helst Volvo V60Peab bygger ut SCAs sågverk i BollstabrukStröman Maskin AB är ny generalagent för Johnston och Beam i SverigePanasonic förvärvar finsk värmepump­verksamhet7 av 10 svenska hantverkare genomgår sällan eller aldrig säkerhetsutbildningar på arbetsplatsen Veeam förutspår teknologi­trenderna för 2020 De är nominerade till Träpriset 2020Rejlers förvärvar Elproj teknik ABVerkstäder uppmanas hjälpa bilägare som är oroliga för brandrisk!Årets XL-BYGG leverantör 2019Så skapar ni en hållbar affärsmodell i 5 stegKylkedjan TESAB växer!En ny generation av axialfläktarVi välkomnar Peter Benjaminsson som ny försäljningschef Bygg
2019-12-02
Ny hemsida räcker inte för att nå ut på nya marknader
Annonser