SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Vart tredje webbplatsbesök frustrerande

Ge kunderna en anledning att stanna, konvertera och återvända
Analys av 35 miljarder websessioner visar att konvertering är direkt relaterat till bra innehåll och sömlösa webbupplevelser.

I undersökningen Digital Experience Benchmark Report 2023 påvisar Contentsquare, den globala ledaren inom digital upplevelseanalys, vikten av intressanta upplevelser online, och lyfter fram de områden som varumärken måste förbättra för att stärka konvertering och kundnöjdhet.

Undersökningen omfattar 161 miljarder sidvisningar och visar att företag tappar potentiella webbkunder i den allra viktigaste fasen - när webbesökaren, särskilt mobilanvändare, ska konverteras till att bli kund. Om företaget istället erbjuder en sömlös kundupplevelse över flera enheter, särskilt när det gäller de tre mest trafikerade sidorna – produktinformationssidor, kategorisidor och utcheckningssidan – blir resultatet det motsatta. Då får företaget en bestående kundinteraktion, bättre försäljning, betydligt lägre bounce rate, samt bättre webbplatsprestanda, både på desktop och mobila enheter.

Några konkreta resultat av undersökningen:
• Dålig webbplatsprestanda är ett betydande problem. 36 % av användarna upplever frustration på de flesta webbplatser – mestadels på grund av långsamma sidladdningar – vilket bidrar till att de lämnar webbplatsen.
• En annan typ av frustration, rage-klick (när användare upprepade gånger klickar på samma område på en webbplats), inträffar vid 6 % av surfsessionerna.
• Webbplatser med hög aktivitet leder till bättre resultat – inklusive stora konverteringsökningar (19 %), mer omfattande besök (47 %) och en lägre bounce rate (20 %).
• För att öka konverteringen bör företag fokusera på att förbättra kundernas upplevelser på de tre mest trafikerade sidorna – produktsidor, kategorisidor och utcheckningen.
• Bibehållet intresse är nyckeln till digital framgång, eftersom köpare i genomsnitt besöker mer än 20 sidor före konvertering. Samtidigt visar data att den totala tiden per besök har sjunkit med 7,5 % jämfört med förra året.
• Många företag tappar kunder vid utcheckningen, särskilt på mobila enheter: 19,7% av mobilbesöken gjordes på utcheckningssidan, men konverteringarna har totalt sett minskat med mer än 4 % jämfört med förra året. 18% av desktop-besökarna var inne på utcheckningssidan, och de totala konverteringarna ökade med nästan 3%.

"Datan visar att bra kundupplevelser ger mer omfattande besök, bättre konvertingsgrad och lägre bounce rate. Men vår data visar också att var tredje kund känner sig frustrerad när de är online – ofta på grund av dålig webbplatsprestanda,” säger Jonathan Cherki, CEO och grundare av Contentsquare. "Besökare förväntar sig mer av sina online-interaktioner. De vill bli sedda, hörda och bemötta på ett relevant sätt. Därför bör du fokusera på att optimera det digitala innehållet och skapa sömlösa kundresor.”

Ge kunderna en anledning att stanna, konvertera och återvända
Framgång för digitala upplevelser definieras av tre faktorer: fånga uppmärksamhet, minska friktion och se till att sidinnehållet är relevant och sömlöst över hela webbplatsen. Att slå samman betalkanaler och organisk sökning för att öka synligheten, samtidigt som man prioriterar innehåll som uppmuntrar interaktion, förbättrar resultatet. Den genomsnittliga besökaren är inne på 5 sidor per session med en scroll-rate på 50%. Det innebär att företag måste skapa intressant innehåll och visa det tillsammans med erbjudanden och CTA högre upp på sidan. Att dessutom veta vilket innehåll som aldrig ses och vilket innehåll som underpresterar, möjliggör effektivare investeringar i innehåll.

Samordna upplevelser över olika enheter
Sömlösa upplevelser över olika enheter är viktigare än de flesta varumärken inser. Konsumenter utforskar webbsidor främst via mobila enheter och desktop, där det sistnämnda har bättre konverteringsgrad. Surfing sker oftast via mobila enheter, där konsumenter kollar runt innan de fattar köpbeslut. 55% av all mobiltrafik är nya besökare, vilket innebär att de företag som förlorar kunder på grund av dålig kundupplevelse kan märka av detta i uteblivna intäkter.

Förstå kundens behov
Positiva upplevelser börjar och slutar inte med fantastiska produkter eller priser. Smarta varumärken fokuserar på att skapa glädje för kunden. Det mest pålitliga sättet att förstå kundernas förväntningar och vad som gör dem glada är att analysera digital upplevelsedata. I takt med att kunderna utvecklas, gör även deras online-beteenden det. Varje klick, rullning, sökning, muspekande och tid som spenderas på ett varumärkes webbplats är värdefulla insikter för företag som vill förbättra de digitala upplevelserna.

Om rapporten
Rapporten syftar till att hjälpa varumärken att jämföra sin digitala prestanda mot branschgenomsnitten, belysa möjligheter och få tips för taktiska och strategiska beslut i syfte att uppnå bättre affärsresultat. Rapporten är baserad på analys av 35 miljarder sessioner och 161 miljarder sidvisningar på 2 942 globala webbplatser. För mer information och insikter om hur du optimerar CX för bättre resultat, vänligen ladda ner Contentsquares fullständiga 2023 Digital Experience Benchmark-rapport här.

Mediakontakt
Gaetane Roche
gaetane.roche@contentsquare.com

Jan Fredriksson,
Northern Link PR för Contentsquare
jan@nlpr.se
Kontaktinformation

Northern Link PR i Sverige AB

Postadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Besöksadress
Kungs­gatan 60
11122 Stockholm
Region
Stockholm
Stockholms län
Sverige
Organisationsnummer:
556834-7198
Grundat: Ej angivet
Anställda: Ej angivet
Välkommen till Northern Link PR.

Vi hjälper företag med nordiska ambitioner.
När det gäller PR och kommunikation, strävar Northern Link PR att vara det bästa valet för företag med svensk eller helt nordiska ambitioner.

Vi ser vikten av meddelanden, strategi och taktik som är nära i linje med dina affärsmål. Därför har vi etablerat kompetens inom en rad tjänster som kan utvecklas och anpassas beroende på din unika situation.

Välkommen att kontakta oss.

Kontakter

Henrik Aare
Kontaktperson
070-598 22 82

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-15
Jungheinrich får validering AI spås som en av tre utmaningar Företag prioriterar mjukvarudesign Affären klarDe vanligaste orsakerna till visselblåsning
2024-04-12
Varför långsammare stubbfräsar är bättre Tuffa miljöer kräver tuffa märkningarVikten av rätt montering och kapsling av chipÅtervinn dina använda blybatterierNYHET - Blixtljus 1570884
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN