SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Volkswagen e-Beetle – nu kan ikoniska ”Folkabubblan” konverteras till eldrift

Tillsammans med eClassics presenterar Volkswagen ett koncept för att elektrifiera historiska Folkabubblor.
Wolfsburg/Södertälje – Den tekniska basen för konverteringen består av utprovade komponenter från nya Volkswagen e-up!. Dessa delar serietillverkas vid Volkswagen Group Components anläggningar. Elmotorn och den 1-stegade växellådan tillverkas i Kassel och komponenterna till batterisystemet kommer från koncernens fabriker i Braunschweig.

Konverteringen av historiska Folkabubblor utförs av specialistföretaget eClassics och en snudd på serieklar version av ”e-Beetle” har nu presenterats.

− Den eldrivna versionen av Folkabubblan förenar kultmodellens charm med framtidens mobilitet. Vi förser ägare med en professionell konverteringslösning som bygger på serietillverkade delar av högsta kvalitet, säger Thomas Schmall, ledamot i styrelsen för Volkswagen Group Components.

Komponenterna ger e-Beetle en toppeffekt på 82 hk. Batterisystemet är inbyggt i underredet och består av 14 moduler med en energikapacitet på vardera 2,6 kWh. Totalt levererar litiumjonbatteriet upp till 36,8 kWh.

Viktökningen och den högre prestandan efter elektrifieringen kräver förstärkningar och anpassningar av chassit och bromssystemet. Trots en ny totalvikt på 1 280 kg klarar e-Beetle accelerationen till 50 km/h på lite under 4 sekunder, och till 80 km/h på strax över 8 sekunder. Det kan jämföras med den sista modellen som såldes i Sverige år 1975; den hade 50 hk och accelererade 0-100 km/h på 19,4 sekunder.

e-Beetle har en topphastighet på 150 km/h och en räckvidd på 200 km – alltså fullt tillräckligt för en avkopplande dagsutflykt i en eldriven klassiker. Och skulle resan bli längre kan batteriet enkelt snabbladdas via ett kombinerat laddningssystem (CCS). En timmes laddning räcker då för att e-Beetle ska kunna köra ytterligare cirka 150 km.

Senare kommer detta koncept göra det möjligt att ge även andra klassiska modeller en elektrisk drivlina.
− Vi jobbar redan med att elektrifiera en annan ikon, nämligen Folkabussen. Och det är inte heller omöjligt att vi kommer att få se en e-Porsche 356 framöver, avslöjar Thomas Schmall.

Det finns dessutom funderingar på att även använda sig av komponenter från Volkswagens nya plattform för elbilar (MEB), vilket skulle ge större möjligheter när det gäller prestanda och räckvidd.

Medan det är Volkswagen Group Components som svarar för de komponenter, inklusive batterisystem, som eldriften kräver, är det partnerföretaget eClassics i Renningen (utanför Stuttgart) som står för själva konverteringsarbetet. Många experter på Volkswagen har varit inblandande i arbetet med att elektrifiera Folkabubblan.
Volkswagen Group Components har delat med sig av sin stora expertis och erfarenhet under resans gång och hela tiden varit rådgivare åt eClassics.
− Vi är mycket stolta över att vi och Volkswagen Group Components nu kommit till denna punkt i projektet. Och vi ser fram emot att snart få se många elektrifierade Folkabubblor ute på vägarna, tillägger de båda verkställande direktörerna på eClassics GmbH & Co, Dennis Murschel och Martin Acevedo.

Marcus Thomasfolk
Informationschef
070-35 896 57
marcus.thomasfolk@volkswagen.se

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-12
BOLIST vill att fler lyckas med sina byggprojektHur kan organisationer maximera värdet av AI Mestergruppen behåller den ledande positionen Ökat cyberhotTryckkärl för industriellt bruk och deras betydelse
2024-04-11
Boxon i förarsätet Ständig incidenthante­ring och dåligt samarbete Kvantgenombrott 5G-router med inbyggt SIM-kortTransportfirma leder MC-återförsäljare till Europa
2024-04-10
4 fördelar med Maskinera auktionsförsäljningFördelar och funktioner för det nya vajersystemetSeiferts avfuktareNy STIHL produktions­anläggning i RumänienDåligt förberedda och övermodiga
2024-04-09
Upptäcka blixtsnabbt av­vikelser i era mätresultatTotal kabel- och kabelkedjelösningProblemfria timmar i nya hybridgrävarenLesjöfors först med SBTi-godkända klimatmålNytt från HEIDENHAIN
2024-04-08
Tre starka varumärken Nyhet! ENUX NordicMiljövänligt byggmaterial kan vinna forsknings-SMNu bildas Nordens ledande expert BOLIST Byggstart är tillbaka